آیا مبتلایان دیابت باید مصرف نان و برنج را قطع کنند؟

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، دکتر احمد اسمعیل‌زاده با بیان اینکه که هرچند که از قدیم دیابت به بیماری قند معروف بوده است؛ ولی واقعیت این است که بیماری دیابت یک اختلال متابولیک است، عنوان کرد: اختلال در متابولیسم گلوکز یا قند، عملاً همه اندام‌ها و دستگاه های بدن را درگیر می‌کند. البته به دلایل مختلف بعضی قسمت‌های بدن مثل کلیه یا دستگاه قلب و عروق، بیشتر تحت تأثیر این اختلال قرار می‌گیرند.

وی افزود: از آنجا که در رژیم غذایی اکثر قریب به اتفاق مردم، بخش عمده‌ای از انرژی از کربوهیدرات تامین می‌شود و نان و برنج به عنوان منبع غنی از کربوهیدرات محسوب می‌شود، بعضی مبتلایان به بیماری دیابت به منظور کاهش قندخون و کنترل بیماری خود، مصرف نان و برنج را به شدت کم و یا حتی قطع می‌کنند.

او تاکید کرد: طبق راهنماهای بالینی و تغذیه‌ای درمان دیابت ، از نظر مقدار مناسب کربوهیدرات در رژیم غذایی بین افراد سالم و مبتلایان به دیابت تفاوتی وجود ندارد، هر چند که توصیه می‌شود بخش عمده کربوهیدرات از انواع کربوهیدرات‌های پیچیده تأمین شود و مصرف قندهای ساده و شیرینی‌ها تا حد ممکن محدود شود.

بنابر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی در خاتمه بیان کرد: افزون بر آن بیماران دیابتی با توجه به برنامه کلی درمانی (شامل داروهای تجویز شده) باید مقدار دریافت کربوهیدرات در وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی را تنظیم کنند. به طور خلاصه قطع مصرف نان و برنج در مبتلایان به دیابت اقدام نادرستی است و حتی این امکان وجود دارد که با قطع این مواد غذایی اختلالات و عوارض ناشی از دیابت تشدید شود.

 

کدخبر: 912597 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟