سیسمونی فروش ها راننده اسنپ شدند / معمولا برای بچه اول سیسمونی خریداری می شود ولی برای بچه های دوم، سوم،نه!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  فرزندآوری در شرایط اقتصادی موجود را شاید بتوان یکی از بزرگترین فداکاری های زوج های جوان برشمرد. یک زوج جوان، در وضع  اقتصادی حال حاضر، از لحظه ای که تصمیم به بچه دار شدن می گیرد تا روزی که پیر شود، تصمیم می گیرد که خودش و درآمدش را وقف هزینه های زندگی فرزندش کند. صحبت از رقم پایین حقوق کارگری و کارمندی در ایران، قدرت خریدی که روز به روز به کف زمین می چسبد، تورمی که ثانیه به ثانیه بالاتر می رود و کرامت انسانی که نادیده گرفته می شود همه تکراری شده است.

زوج جوانی را متصور شوید که با در نظر گرفتن همه این موارد، تصمیم می گیرد بچه دار شود. فارغ از هزینه های بهداشتی و درمانی و تغذیه ای که برای حیات یک مادر و نوزاد لازم است، تهیه وسایل مربوط به نوزاد نیز یکی از معضلاتی است که خانواده ها را درگیر می کند؛ تهیه سیسمونی .

یک فروشنده سیسمونی در تهران که 20 سالی می شود در این حوزه کار می کند به رکنا می گوید: هر روز قیمت اجناس بالا می رود و قدرت خرید مردم کمتر می شود. دست کم در حوزه کاری ما، اجناس 40 الی 50 درصد گران شده اند. اگر سال گذشته در طول یک روز کاری سه میلیون تومان فروش داشتیم؛ امسال هم با همه افزایش قمیت ها و کم شدن فروش نیز باز هم همان سه میلیون تومان فروش داریم.

وی می گوید: چند تا از همکارانم مغازه هایشان را جمع کرده و الان در اسنپ کار می کنند. من هم در این کار مانده ام چراکه خودم مالک مغازه هستم و اجناس زیادی برای فروش دارم. اگر من هم می توانستم، اینجا را اجاره می دادم و می رفتم پی کار در اسنپ؛ البته از آنجایی که خودم تاکسی دارم، هر روز صبح چند ساعت با تاکسی مسافرکشی می کنم و بعد مغازه را باز می کنم.

این فروشنده می افزاید: من پارسال با وام گرفتن توانستم قرض هایم را پس بدهم. حالا باید به فکر راه درآمدی برای بازپس دادن همان وام با سودهای کلان باشم. از طرفی مالیات مغازه من نسبت به پارسال سه برابر شده است. حتی ماموران اداره مالیات هم از این بابت ناراحت هستند ولی به قول خودشان مامور هستند و معذور.

او با اشاره به اینکه همه اجناس داخل مغازه اش، تولید داخل کشور است می گوید: حدود 10 درصد از اجناس خارجی هستند چراکه امکان تولیدش را نداریم ولی نکته اینجاست که کسی با این گرانی ها توان خرید جنس خارجی را ندارد. شیشه شیر خارجی 400 هزار تومانی را کسی نمی تواند بخرد؛ مردم به سختی شیشه شیر 70 هزار تومانی را می خرند. من هفت سال پیش، دوچرخه را 50 هزار تومان می فروختم و امروز باید حدود 5 میلیون تومان بفروشم؛ وقتی دیدم مشتری ندارد اصلا دیگر دوچرخه نیاوردم. وضع بازار آنچنان خراب شده که من برای جذب مشتری، قرعه کشی و جایزه گذاشته ام.

این فروشنده سیسمونی تاکید می کند: برادرم و دو تا از پسرهایم که مدارک لیسانس و فوق لیسانس دارند، با من کار می کنند. آنها از روی ناچاری است که در این شغل هستند؛ چراکه در زمینه تحصیلی خودشان نتوانسته اند شغلی پیدا کنند.

او با اشاره به اینکه حداقل هزینه ای که باید برای سیسمونی شود سه میلیون تومان است می افزاید: این رقم تا چندین میلیون بالاتر می رود. همچنین اگر بخواهند ست رورواک، کریر و... را نیز بخرند، هزینه برای خانواده ها افزایش چندین برابری خواهد داشت. در چنین اوضاعی، به مشتری ها توصیه می کنم فقط چیزهایی که لازم دارند را خریداری کنند.

فروشنده سیسمونی می افزاید: معمولا زوج هایی که برای خرید سیسمونی مراجعه می کنند، از 25 به بالا هستند و به ندرت کم سن و سالها به ما مراجعه می کنند. معمولا هم برای بچه اول سیسمونی خریداری می شود ولی برای بچه های دوم، سوم و... سیسمونی تهیه نمی شود.

کدخبر: 910827 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟