پایتخت ایران در قرق زباله گردان افغانستانی/ فیلم واکنش کم اهمیت شهرداری تهران به عملکرد غیرقانونی پیمانکارانش و سکوت شورای شهر
حجم ویدیو: 71.53M | مدت زمان ویدیو: 00:09:57

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در چند سال اخیر، زباله گردان در شهر تهران دیده می شوند. در ابتدا هر از چند گاهی مردم شهر یک زباله گرد که به ظاهر معتاد متجاهر بود را در حالیکه تا کمر در مخازن زباله شهر خم شده بود مشاهده می کردند.

بعد از مدتی تعداد این زباله گردها بیشتر شد و مردم هر چند روز یکبار یک زباله گرد را در تردد روزانه خود در شهر می دیدند اما در چند ماه اخیر شرایط به شکلی شده است که طی یک تردد چند دقیقه مثلا از  درب منزل تا سوپرمارکت محل و بازگشت به خانه، چندین زباله گرد خود را در قاب نگاه شهروندان تهران جای می دهند.

زباله گردانی که گویی پایان ساعت کاری هم ندارند. در تمام ساعات شبانه روز در هر کوچه و خیابان و بزرگراه با تعداد زیاد مشاهده می شوند.

کیسه های بزرگ پر شده از طلای کثیف شهر را در طی روز ،در گوشه کوچه ها می چینند آنهم به شکل کثیف و آلوده کنده و شب با آمدن خودروهایی که مشخص نیست وابسته به کجا هستند و قرار است زباله ها را ببرند به راننده تحویل می دهند. سرنوشت زباله ها مشخص نیست. یعنی سرنوشت میلیاردها تومان سرمایه شهروندان مشخص نیست.

شهر در قرق زباله گردان افغانستانی است که 99 درصد آنها اتباع غیرمجاز هستند که به کارگیری از اتباع غیرمجاز ،غیرقانونی است و وزارت کار باید به این نوع بکارگیری غیرقانونی شهرداری ورود کند اما ورود جدی ندارد و هر روز تعداد زباله گردان افغانستانی زیادتر می شود. این مسئله نه تنها از جنبه سرنوشت نامعلوم سرمایه شهر با اهمیت است که باید گفت نباید به همین راحتی از کنار این امر گذشت زیرا شهر اینگونه و در هر کوچه و خیابان در قرق اتباغ غیرمجازی است که می تواند امنیت شهر را ناامن کند.

بارها در چند ماه گذشته ، رسانه ها در مورد نحوه جمع آوری زباله در شهر تهران که هم امنیت شهر را از بین برده است و هم نوع جمع آوری پسماند با روش زباله گردی، باعث آلوده شدن شهر و پخش شدن زباله در نقاط مختلف تهران در گوشه و کنار مخازن پسماند شده که خود ایجاد بیماری و افزایش حیوانات موذی می کند نوشته اند. اما نه شهرداری به این شرایط پایانی داده است نه وزارت کار ورودی کرده است نه حتی اهمیت ماجرا به نظر ماموران امنیتی آمده است. شهر تهران به عنوان پایتخت ایران در قرق زباله گردان غیر قانونی است، مسئله ای امنیتی، غیرقانونی که حتی در بخش مدیریت پاکسازی شهر نه تنها شهر را تمیز نمی کند که آلوده و کثیف و زشت بانمایی فقرزده کرده است حال توضیح مدیر روابط عمومی شهرداری تهرانی به این شرایط اینگونه است. پاسخی سطحی، تکراری و  به دور از نگاه دغدغه مند به چنین شرایط امنیتی و غیرقانونی و بی خیال به وضعیت کثیف و آلوده جمع آوری زباله از شهر با روش زباله گردی!

توضیحات مدیر روابط عمومی شهرداری تهران، چند ماه و چند سال گذشته به عنوان راه حل از سوی شهرداری مطرح شده است ولی انی راهکار در تمام این مدت در شرایط پایلوت در حال انجام است و از این شرایط آزمایشی گویی قرار نیست خارج شود.

کدخبر: 903900 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟