اکثریت ارگان های کشور حتی یک بند از قانون حمایت از کودکان و نوجوانان را اجرا نمی کنند/ نماینده مجلس: برخورد می کنیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در سال 1381 در 9 ماده به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. آیین نامه اجرایی این قانون امسال در تصویب‌نامه هیات وزیران مورد اصلاح قرار گرفت. طی این اصلاحیه هیات وزیران به پیشنهاد وزارت دادگستری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین نامه اجرایی قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست را در چند بند و ماده اصلاح کرد و مواردی از قبیل تاسیس سازمان نگهداری شبانه روزی از کودکان و نوجوانان بی سرپرست با تفکیک رده سنی و جنسی در محیط مشترک یا سپردن کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست به خانواده های دارای صلاحیت توسط مؤسسات مراقبت خانواده محور به این قانون اضافه شد.

با مروری بر بندهای این قانون به راحتی می توان متوجه شد که حتی یک بند از آن نیز توسط ارگانها و نهادهایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با این مقوله سروکار دارند، رعایت نمی شود و قانون حمایت از کودکان و نوجوانان تبدیل به قانونی لوکس جهت نمایش برای آیندگان تبدیل شده است نه ملزوماتی برای رعایت و حفظ حق و حقوق این قشر آینده ساز.

هر ساله گزارشات متعددی از کودک همسری تا کوکان کار به صورت روتین و هفتگی توسط رسانه های جمعی منتشر می شود که با کمال بهت و حیرت می توان گفت که تنها واکنش نهادهای مرتبط در این زمینه اظهار تاسف و قول ساماندهی یا برخورد است و در نهایت نیز هیچ تغییری در روند حل مساله یا معضل به وجود نمی آید.

رتبه اول تماس با اورژانس اجتماعی متعلق به کودک آزاری

سحر عتیقه زاده مسئول اورژانس اجتماعی شهرستان قدس در روزهای اخیر طی اظهاراتی بیان کرده بود: بیشترین تماس هایی که با خط فوریت‌های اجتماعی۱۲۳ گرفته می شود، در زمینه خشونت خانگی بوده و رتبه اول تماس ها مربوط به کودک آزاری است، بر اساس آمار پذیرش در شهرستان، بیشترین میزان کودک آزاری از جنس غفلت و بی توجهی است. وی در ادامه گفته بود: در این راستا برای حمایت عاطفی و روانی از کودکان چند راهبرد باید همزمان مورد نظر قرار بگیرد و نخستین راهبرد آگاه سازی و اقدامات پیشگیرانه است.

۷۰ هزار کودک کار در خیابان‌های تهران وجود دارد

همچنین سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران دیروز در اظهاراتی در صحن علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه آمار کودکان کار در کشور و به ویژه در شهر تهران روز به روز در حال افزایش است، افزوده بود: ۷۰ هزار کودک کار در خیابان‌های تهران وجود دارد.

 آمارها نشان می دهد که ۲۶ درصد از دختران و ۵ درصد از پسران در سنین کودکی و نوجوانی کودک آزاری را تجربه می‌کنند. این در حالیست که این نوع آزار همیشه با تماس فیزیکی اتفاق نمی افتد و در برخی مواقع نیز می‌تواند به شکل رفتار نامناسب بدون تماس ظاهر شود.

در این باره با محمد تقی نقد علی، عضو کمیسیون قضایی مجلس گفتگو کردیم. او درباره گزارشات مستمر در مورد کودک آزاری و حیف و میل شدن حقوق کودکان کار در شهرهای بزرگ کشور به خبرنگار رکنا گفت: به طور حتم با تمامی ارگانهایی که در این باره ترک فعل کرده اند به صورت جدی و مطابق ضوابط قانونی برخورد صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اهمیت حفظ حقوق کودکان در توصیه های ادیان الهی، بیان داشت:  نمی شود مساله ای را که رعایت آن هم مورد تاکید دین اسلام است و هم قانون و عرف عمل به آن را به برای همه ما به عنوان یک وظیفه تعیین کرده است، مورد بی مهری قرار گیرد و ما هم در قبال آن مماشات داشته باشیم.

عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس قطعا در برابر افراد و نهادهایی که در خصوص قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مسئولیت دارند و به مسئولیت خود عمل نمی کنند حساس است و آنها را مورد بازخواست قرار خواهد داد.

کدخبر: 899903 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟