آژیر شرایط فوق بحرانی آب برای ایران به صدا در آمد/ وطنِ کودک ایرانی متولد امروز،17سال دیگر آب ندارد!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تقاضای جهان برای آب احتمالاً در چند دهه آینده افزایش خواهد یافت. رشد جمعیت باعث افزایش مصرف مردم، مزارع و صنایع و شرکت ها خواهد شد. تعداد بیشتری از مردم به شهرها نقل مکان خواهند کرد و منابع را تحت فشار قرار خواهند داد.

طبق نقشه بحران آب که «مؤسسه منابع جهان » اعلام کرده است پیش‌بینی شده است که ایران تا سال 2040 جزو کشورهایی است که بالاترین بحران آب را در جهان خواهد داشت.

به گفته موسسه منابع جهان، 33 کشور تا سال 2040 شرایط فوق‌ بحرانی یا بحرانی را تجربه خواهند کرد که ایران یکی از کشورها با شرایط فوق بحرانی خواهد بود.

شرایط فوق بحرانی آب ایران

 اینکه ایران تا 17 سال آینده یعنی تا سال 2040 در شرایط فوق بحرانی منابع آب قرار می گیرد و  این آژیر شرایط فوق بحرانی آب برای ایران و 33 کشور دیگر جهان در حالی این روزها به صدا در آمده است که از حدود 20 سال گذشته، کارشناسان و موسسات تحقیقی جهان از شکل گیری بحران آب در ایران گفته بودند.

از بیش از ده سال گذشته نیز کارشناسان ایرانی به طور مداوم و هفتگی و حتی روزانه از بحران آب پیش روی ایران هشدار داده و می دهند و حال ایران در وسط بحران آب قرار دارد و هشدار موسسه منابع جهان برای ایران این است که تا 17 سال آینده در شرایط فوق بحرانی قرار خواهید گرفت. بی آبی یعنی مرگ و این را همه می دانند. به هشدارهای 20 سال گذشته توجه ویژه نشد. مراحل جلوگیری از رسیدن به شرایط بحران انجام نشد و حتی روش های شکل گیری بحران در کشاورزی، صنعت و استفاده مردمی صورت گرفت و حال زنگ شرایط فوق بحرانی زده شده است.

اقداماتی که دولت همین الان و در وقت اضافه باقی مانده می تواند انجام دهد

در شرایط فعلی برخی اقدامات بالقوه ای که دولت می تواند برای مقابله با بحران فوق قرمز آب در ایران در این روزها انجام دهد را می توان اینگونه برشمرد:

یکی از گام ها اجرای اقدامات صرفه جویی در مصرف آب است .دولت می تواند کمپین های آگاهی عمومی را برای تشویق شهروندان به صرفه جویی در مصرف آب با رفع نشتی ها، کاهش مصرف آب و استفاده از وسائل کم مصرف راه اندازی کند.

گام دیگر  سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های آب است. دولت می‌تواند در پروژه‌های زیرساختی جدید آب مانند کارخانه‌های نمک‌زدایی، تأسیسات تصفیه فاضلاب و سیستم‌های توزیع آب سرمایه‌گذاری کند تا اطمینان حاصل شود که از منابع آب به طور موثر استفاده می‌شود.

گام مهم دیگر ترویج کشاورزی پایدار است. دولت می تواند کشاورزان را تشویق کند تا شیوه های کشاورزی پایدار را اتخاذ کنند که آب کمتری مصرف می کند و سلامت خاک را ارتقا می دهد.

اقدام موثر دیگر تشویق منابع آب جایگزین است. دولت می تواند استفاده از منابع آب جایگزین مانند برداشت آب باران، استفاده مجدد از آب خاکستری و تغذیه مجدد آب زیرزمینی را تشویق کند.

و اما یک مهم دیگر برای دور شدن از بحران آب در ایران همکاری با کشورهای همسایه است که به دیپلماسی آب بر می گردد. با توجه به اینکه منابع آب اغلب در سراسر مرزها مشترک است، دولت می تواند با کشورهای همسایه برای توسعه راه حل های منطقه ای برای بحران آب همکاری کند.

تازیانه های بحران آب بر پیکر ایران و ایرانیان

بحران آب در ایران  منجر به مشکلات اجتماعی، بهداشتی و امنیتی شده و می شود. کمبود آب منجر به افزایش رقابت برای منابع خواهد بود که  نابرابری های اجتماعی و اقتصادی را هر روز تشدید می کند. همچنین  منجر به مشکلات سلامتی مانند گسترش بیماری های منتقله از طریق آب و کاهش دسترسی به آب آشامیدنی تمیز می شود.

از نظر امنیت، کمبود آب منجر به درگیری بین مناطق مختلف یا کشورهایی شده و بیشتر خواهد شد  که منابع آبی مشترک دارند. علاوه بر این، اثرات اقتصادی بحران آب می تواند منجر به ناآرامی اجتماعی و بی ثباتی سیاسی شود.

خبرنگار: آزاده مختاری

 

 

کدخبر: 892456 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟