آقای مدیر کل، جای فکر کشورفروشی، صنعت گردشگری، اقتصاد دیجیتال و سبز را رونق دهید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سجاد پادام، مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار گفته است: "به زودی باید کیش و قشم و خوزستان را بفروشیم تا حقوق بازنشستگان را بدهیم، کشور یونان ۱۰۰ جزیره فروخت تا بتواند مطالبات بازنشستگانش را بدهد، ما هم به زودی به این وضعیت دچار می‌شویم. حتی اگر سه میلیون بشکه نفت را بدون تحریم بفروشیم و پولش را کامل بگیریم باز هم نمی‌توانیم بحران بازنشستگان را حل کنیم."

این سخنان مدیر کل بیمه اجتماعی وزارت کار در حالی مطرح شده است که ایشان نام سه نقطه از کشور را برای پیشنهاد فروش به قصد تامین مطالبات بازنشستگان بیان کرده است که که خوزستان بزرگترین میدان نفتی کشور را دارا است و کیش و قشم هر کدام پتانسیل های گسترده تولید صنعت و سرمایه برای کشور دارند، اما  گرفتار بی دغدغه ای مدیران، نبود تخصص کافی کسب درآمد از گردشگری و تنوع های اقتصاد ی دیگر که قابلیت آنها در این سه نقطه کشور وجود دارد شده اند. مدیرانی که انگار تنها راه کسب  درآمد را فروش منابع نفتی می دانند و این منبع نیز گرفتار تحریم است.

این تحریم و این اقتصادی که به آن گره زده شده است در حالی در صدر درآمدزایی مدیران دولتی کشور است که ایران دارای منابع ایجاد تنوع های اقتصادی گسترده است که حتی قادر است منابع نفتی خود را به جای فروش نگهداری کند.

پتانسیل های تنوع اقتصاد غیر نفتی در سه نقطه خوزستان، کیش و قشم

سه نقطه ای که مدیر کل بیمه های اجتماعی وزارت کار به عنوان بسته پیشنهادی برای پرداخت مطالبات بازنشستگان اعلام کرده است، گنج هایی هستند که مدیران نمی گذارند درخشش آنها مشخص شود. درخششی که با معرفی آنها نه تنها مشکلات فقر و بیکاری در خوزستان و قشم و کیش حل می شود که می تواند نجاتگر اقتصاد کشور در شرایط تحریم باشد.

به اطلاع مدیر کل بیمه اجتماعی وزارت کار می رسانیم که خوزستان ،کیش و قشم چه صنایع دستی و مناطق گردشگری دارد:

لیست صنایع دستی خوزستان عبارت است از: کپوبافی، حصیربافی، بوریا، گلیم افشار، احرامی بافی، عبابافی، خراطی، قلم‌نی...

لیست مناطق با قابلیت توسعه گردشگری و آثار باستانی خوزستان عبارت است از: چغازنبیل- میراث جهانی یونسکو، هفت تپه، منطقه باستانی کول فرح (ایذه)، منطقه باستانی اشکفت سلمان (ایذه)، منطقه باستانی چغا تپه گتوند، تاریشا (اشکفت سلمان)، کاخ اَپَدَنِ یا کاخ آپادانا (شوش)، قلعه شوش،کانال داریون (شوشتر)- میراث جهانی یونسکو، محوطه چال دیره (اندیکا) آثار ملی ایران، پیکره سردار پارتی (نگهداری در موزه ایران باستان)، شهر الیمائی دستوا (شوشتر)،مجموعه آبشارها و آسیابهای آبی (شوشتر) - میراث جهانی یونسکو، قلعه سلاسل (شوشتر)- میراث جهانی یونسکو، پل بند لشکر (شوشتر)- میراث جهانی یونسکو، پل بند شادروان (شوشتر)- میراث جهانی یونسکو، رودخانه دست کند گرگر (شوشتر)- میراث جهانی یونسکو، پل قدیم (دزفول)،آسیاب‌های آبی دزفول،بند میزان (شوشتر)- میراث جهانی یونسکو،شهر ارجان (بهبهان)، شیخ سلیمو(قلعه رستم)(گتوند)...

لیست صنایع دستی قشم: سوند بافی، حصیربافی و سبدبافی، گلیم، عودسازی، لنج سازی و تور بافی، نواربافی...

لیست مناطق با قابلیت توسعه گردشگری و آثار باستانی قشم: تنگه چاهکوه، جزیره هنگام، روستای لافت، دره ستارگان، جنگل حرا قشم...

جزایر ناز، غار خربس، ژئوپارک قشم، بازار درگهان، دره تندیس‌ ها، ساحل نقره ای، درخت انجیر معابد قشم، کارگاه لنج‌ سازی گوران، پارک کروکودیل قشم، قلعه پرتغالی‌ های قشم، غار نمکدان قشم، روستای شیب دراز،چاه های تلا، مقبره بی بی مریم...

لیست صنایع دستی کیش: کوزه‌های سفالی، شیریکی پیچ، چادر شب، سبد ، حصیر ، انواع صنایع دستی دریایی، پارچه های گلابتون‌دوزی، بادله‌دوزی...

لیست مناطق با قابلیت توسعه گردشگری و آثار باستانی کیش: کشتی یونانی کیش، شهر زیر زمینی کاریز، شهر باستانی حریره، آب انبار سنتی، خانه بومیان کیش، روستای باغو،کشتی یونانی، قلعه جنی، باغ پرندگان، پارک دلفین‌، اسکله ها، درخت سبز کیش، ساحل مرجان،ساحل درختان نارگیل...

توان درآمدزایی صنعت گردشگری ایران

صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و گسترش برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است.

در سال ۱۴۰۰، خطر حذف‌شدن ایران از چرخهٔ گردشگری جهان به دلیل بستن شبکه‌های اجتماعی با طرح صیانت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت که قرار شد به گردشگران خارجی سیم کارت بدون فیلتر داده شود!

به گفته کارشناسان گردشگری به صورت غیر مستقیم ۶٫۱ تولید ناخالص ملی و نیم درصد اشتغال را به عهده دارد و توجه بیشتر به آن، می‌تواند ایران را از بحران اشتغال خارج سازد.

کشورفروشی؛ نسخه زشت

در پایان باید به مدیر کل بیمه اجتماعی وزارت کار گفت به جای فکرکشور فروشی و نسخه فروختن سه نقطه ایران، می توانید مثلا به صنعت گرشگری رونق دهید یا تمرکز از اقتصاد نفتی را کاهش و تنوع اقتصادی ایجاد کنید. می توانید به اقتصاد نوین و اقتصاد دیجیتالی مجال رشد و زیرساخت های این اقتصاد را گسترش دهید. می توانید به سمت اقتصاد سبز بروید و از پتانسیل کشور در تولید انرژی های تجدید پذیر استفاده کنید که هم رونق اشتغال است و هم صندوق بودجه کشور را غنی می کند. آقای مدیر کل، راه های رسیدن به درآمد زیاد است و نیاز نیست از مسیر کشور فروشی به پول رسید.

خبرنگار : آزاده مختاری

کدخبر: 889534 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟