از رئیس محیط زیست بپرسید: خوابی یا بیدار دکتر !؟ + لیست مشکلاتی که محیط زیست و حیات وحش ایران را تهدید می کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور طی روزهای اخیر در  چهل و یکمین جلسه کارگروه ملی مدیریت پسماند در اظهاراتی نادر و شجاعانه که باعث شگفتی کارشناسان و فعالان محیط زیست شد بیان داشت: «نباید اجازه دهیم پلاستیک ها فضای شهر را زشت کنند».

سلاجقه در این جلسه با جسارت هر چه تمام تر ضمن تأکید بر آسیب‌های زیست محیطی استفاده مفرط از کیسه‌های پلاستیکی، افزود: ما نباید اجازه دهیم این کیسه‌ها بیش از این، منابع آب و خاک کشور را آلوده کنند و فضای شهرها و روستاها را زشت جلوه دهند.

وی به صراحت تصریح کرد: باید برای لوله‌های تیپ و مالچ های پلاستیکی مورد استفاده در مزارع کشاورزی که پس از پایان کار رها می‌شوند، دستورالعملی تهیه کنیم. همچنین وی اهمیت فرهنگسازی در کاهش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی اشاره و نقش صدا و سیما را در این زمینه بسیار مهم ارزیابی کرد.

بعد از اظهارات شجاعانه علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مورد نقش پلاستیک ها در زشت کردن سیمای شهر که باعث شد تحسین همگان برانگیخته شود، صاحب نظران این حوزه پیشنهاداتی به علی سلاجقه ارائه کردند که بخشی از آن را به اطلاع عموم مردم می رسانیم.

کارشناسان معتقدند این اظهارات علی سلاجقه می تواند فتح بابی برای اظهار نظرهای صریح و شجاعانه در بین سایر مسوولان شود و به طور مثال وزیر نیرو می تواند در مصاحبه ای اعلام کند: «آب را گل نکنید» و در ادامه تصریح کند: «هرگز نشه فراموش، لامپ اضافی خاموش» یا وزیر جهاد کشاورزی برای بهبود وضعیت کشاورزی کشور بیان کند: «شلخته درو کنید تا چیزی گیر خوشه چین ها هم بیاید».

همچنین صاحب نظران معتقدند این اظهارات علی سلاجقه می تواند باعث شود تا دیوارهای سکوت مسوولان دیگر نیز شکسته شود. گمان می رود در روزهای آینده وزیر ورزش از مردم بخواهد تا ورزش کنند چون برای سلامتی مفید است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از روابط عمومی ارگان های مختلف بخواهد تا پاسخ خبرنگاران را بدهند تا بیش از این هزینه گزافی برای سازمان ها و ارگان های مطبوع خود تحمیل نکنند.

مشکلات جدی محیط زیستی ایران

و اما علی سلاجقه به عنوان رئیس سازمان محیط زیست ایران و البته معاون رئیس جمهور کشور در حالی به مباحثی اینگونه در نشست ها و همایش های با زاویه محیط زیست در ایران می پردازد که ایران با مشکلات جدی محیط زیستی مواجه است و در مواجهه با تغییرات اقلیمی کاملا غیر مسلح است. به طور مثال مباحثی که باید بیشتر مد نظر باشد:

1. آلودگی هوا: شهرهای ایران به دلیل تمرکز بالای وسایل نقلیه و فعالیت های صنعتی از آلودگی شدید هوا رنج می برند.

2. کمبود آب: ایران یکی از خشک ترین کشورهای جهان است و کمبود آب یک مشکل زیست محیطی قابل توجه است.

3. بیابان زایی: بیابان زایی یکی از مسائل مهم در ایران است و حدود 90 درصد از زمین های کشور تحت تاثیر بیابان زایی قرار دارند.

4. جنگل زدایی: جنگل های ایران به دلیل قطع غیرقانونی درختان، چرای بی رویه و شهرنشینی در معرض تهدید قرار دارند.

5. فرسایش خاک: فرسایش خاک یک مشکل زیست محیطی مهم در ایران است که منجر به از بین رفتن زمین های حاصلخیز و کاهش بهره وری کشاورزی می شود.

6. مدیریت پسماند: ایران با زیرساخت‌های ناکافی و شیوه‌های ضعیف دفع زباله که منجر به آلودگی محیط‌زیست می‌شود، مشکل مدیریت زباله قابل توجهی دارد.

7. از بین رفتن تنوع زیستی: تنوع زیستی ایران به دلیل تخریب زیستگاه، بهره برداری بیش از حد از منابع طبیعی و تغییرات آب و هوایی در معرض تهدید قرار دارد.

8. تغییر اقلیم: ایران در برابر اثرات تغییرات آب و هوایی از جمله افزایش دما، خشکسالی و سیل آسیب پذیر است.

9.آلودگی دریایی: خط ساحلی ایران تحت تأثیر آلودگی های دریایی از جمله نشت نفت و زباله های پلاستیکی است...

حیات وحش و گونه های در معرض انقراض ایران

در ادامه بد نیست نگاهی هم به وضعیت حیات وحش ایران بیاندازیم:

1.شکار غیرمجاز حیات وحش: حیات وحش ایران با شکار و شکار غیرمجاز به ویژه برای گونه هایی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی و فوک خزری در معرض تهدید است.

2. تخریب زیستگاه: تخریب زیستگاه ها تهدیدی قابل توجه برای حیات وحش ایران است که شهرنشینی و تغییرات کاربری زمین منجر به از بین رفتن زیستگاه های طبیعی می شود.

3. چرای بی رویه: چرای بی رویه دام، یک مشکل زیست محیطی مهم در ایران است که منجر به تخریب زیستگاه و از بین رفتن تنوع زیستی می شود.

4. گونه در حال انقراض: ایران زیستگاه چندین گونه در معرض خطر از جمله یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، فوک خزری و گربه پالاس است.

5. تجارت غیرقانونی حیات وحش: ایران یک کشور ترانزیتی برای تجارت غیرقانونی حیات وحش است و گونه هایی مانند پلنگ ایرانی و یوزپلنگ آسیایی به دلیل خز و اعضای بدن و برخی از پرندگان شکاری به دلیل بازار پرسود در کشورهای حاشیه خلیج فارس مورد هدف قرار می گیرند.

6. آلودگی: آلودگی ناشی از فعالیت های صنعتی و کشاورزی تهدیدی مهم برای حیات وحش ایران به ویژه برای گونه هایی است که به آب و هوای پاک متکی هستند.

7. تغییر اقلیم: تغییر اقلیم تهدیدی قابل توجه برای حیات وحش ایران است، زیرا افزایش دما و تغییر الگوی بارش بر روی زیستگاه ها و الگوهای مهاجرت تأثیر می گذارد.

8. گونه های مهاجم: گونه های مهاجم تهدید قابل توجهی برای حیات وحش بومی ایران به شمار می روند و گونه هایی مانند قورباغه گاو نر آمریکایی و پرنده معمولی مینا برای کسب منابع با گونه های بومی رقابت می کنند.

9. تضاد انسان و حیات وحش: تضاد انسان و حیات وحش در ایران موضوع مهمی است، به ویژه برای کشاورزانی که از حیوانات وحشی مانند گرگ و خرس آسیب می بینند.

10. عدم تلاش برای حفاظت: علیرغم چالش های زیست محیطی قابل توجهی که حیات وحش ایران با آن مواجه است، فقدان تلاش های موثر حفاظتی و بودجه برای حفاظت از گونه های در حال انقراض و زیستگاه های آنها وجود دارد.

در پایان میتوان تاکید داشت، ایران در گردابی از مشکلات محیط زیستی گرفتار شده است و رئیس سازمان محیط زیست کشور نه اقدام حائز اهمیتی دارد و نه حتی در گفتمان های رسانه ای خود به این مباحث مهم اشاره جدی کرده و از برنامه های اجرایی و در دست اجرای این سازمان می گوید.

کدخبر: 886922 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟