یک یوز دیگر تلف شد / وزارت راه متهم اصلی قتل عام یوزپلنگ آسیایی در جاده/ کمتر از 30 یوز ایرانی باقی مانده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،صبح امروز ششم فروردین ماه سال 1402 باردیگر یک خبر از تلف شدن یک یوزپلنگ آسیایی در آستانه انقراض در رسانه ها منتشر شد.

تلف شدن یک قلاده یوزپلنگ در اثر تصادف در محور جاده میامی - سبزوار خبری بود که  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان اعلام کرد.
تلف شدن یک قلاده یوزپلنگ در اثر تصادف
 
تلف شدن یوزپلنگ آسیایی در جاده خبری است که از دو بعد باید به آن دقت کرد. اول اینکه با تکرار و اطلاع رسانی مکرر در مورد اینکه در این جاده رانندگان مراقب تردد این گونه در معرض باشند و با سرعت کمتری حرکت کنند گویا موجبات توجه مردمی را جلب نکرده است و از سوی دیگر اقدامات دولتی که برای فنس کشی در این منطقه باید انجام شود دچار رهاشدگی خطرناک است.

جاده و مرگ یوزپلنگ ها

یوزپلنگ آسیایی به عنوان سریع‌ترین گونه جانوری بر روی کره خاکی است که با خط سیاه روی صورت و خال‌های سیاه پررنگ روی پوستش شناخته می شود، اکنون ایران و بخش‌هایی از استان سمنان را خانه امن خود یافته ولی این خانه که او انتخاب کرده است مورد بی حمایتی از سوی انسان ها برای پایان نیافتن به وجود او بر روی کره زمین شده است.

در محور میاندشت- عباس آباد در محدوده پارک ملی توران هر سال در اثر تصادف‌های جاده‌ای یوزپلنگ ها تلف می شوند به طوری که به این محدوده قتلگاه یوز گفته می‌شد.

تلف شدن یوزپلنگ در جاده

اردیبهشت سال 1400 سازمان محیط زیست اعلام کرد که طی پیگیری‌ ها قرار است مسیرهای تردد یوزپلنگ آسیایی در محل تلاقی با جاده در محدوده عباس‌آباد- میاندشت در محور تهران- مشهد در محدوده استان سمنان با نصب تابلو هشداردهنده،  حصارکشی حاشیه جاده به طول پنج کیلومتر در مسیر رفت و کاهش سرعت مجاز خودرو در این محدوده از ۱۱۰ به ۸۰ کیلومتر بر ساعت براساس مصوبه شورای راهبری تصادفات، ایمن سازی شود اما همچنان این فنس کشی ها تمام نشده و یوزپلنگ آسیایی همچنان در این مسیر در تصادف جان می سپارد.

کارزاری که بی نتجه ماند

باید هرچه سریع‌تر تکمیل ایمن‌سازی این جاده، تأمین روشنایی و اعمال محدودیت سرعت با نصب دوربین‌‌های ترافیکی اجرایی شود. تکمیل فنس‌کشی مسیر 16 کیلومتری کریدور عبور یوزها از محور عباس‌آباد و مناسب‌سازی زیرگذرها با هزینه وزارت راه نیز باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین احداث پل روگذر خودرو به‌جای زیرگذر حیات‌وحش با هدف آزادسازی بخشی از محور برای عبور امن یوزها می‌تواند راهگشا باشد.

به منظور مطالبه‌گری در خصوص این موضوع حتی مرداد سال گذشته کارزار اینترنتی نیز راه‌اندازی شد که پیرو این کارزار، دوستداران حیات وحش کشور خواستار ایمن‌سازی هرچه سریعتر این محور شده‌اند. در بخشی از متن این کارزار آمده بود: "جاده میامی ـ عباس‌آباد در استان سمنان یکی از محورهای مواصلاتی جاده تهران ـ مشهد است که از حاشیه مرز شمالی منطقه حفاظت‌شده توران عبور می‌کند. در این محدوده 30 کیلومتری طی 10 سال گذشته بیش از 8 یوزپلنگ در اثر تصادف جاده‌ای تلف شده‌اند و با مصوبه شورای راهبردی تصادفات جاده‌ای، حداکثر سرعت مجاز خودروها به 80 کیلومتر بر ساعت کاهش یافت و ده‌ها تابلوی هشداردهنده توسط سازمان محیط زیست نصب شده است اما متأسفانه این تابلوها آنگونه که پیش‌بینی می‌شد بازدارنده نبوده و باز هم شاهد تلفات جاده‌ای یوزپلنگ در این محدوده بوده‌ایم.

کارشناسان می‌گویند رانندگان بدون توجه به تابلوهای هشداردهنده سرعت خود را اصلاً کاهش نمی‌دهند و تنها راه باقیمانده نصب دوربین‌های ثبت سرعت است. با نصب این دوربین‌ها و ثبت جریمه و همچنین ایمن‌سازی این مسیر همچون نصب روشنایی، افزایش تعداد تابلوها، فنس‌کشی و ساخت زیرگذر و روگذر می‌توان احتمال وقوع این حوادث را کاهش داد.

جمعیت زیر 30 فرد یوزپلنگ آسیایی در ایران

گفتنی است، مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی خرداد ماه سال گذشته با اشاره به آخرین وضعیت یوزپلنگ‌های آسیایی موجود در زیستگاه‌های طبیعی حیات وحش گفت: با احتساب یوزهایی که احتمالا شناسایی نشده‌اند، جمعیت این گونه در ایران زیر ۳۰ فرد برآورد می‌شود.

 

کدخبر: 880315 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟