دردسر تردد گاومیش ها برای مردم اهواز در خیابان های شهر / هیچ کدام کوتاه نمی آیند! + فیلم
حجم ویدیو: 13.73M | مدت زمان ویدیو: 00:00:29

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هنگام تردد در خیابان های اهواز به جز دیدن رهگذران و خودروهای عبوری با صحنه هایی مواجه می شوید که مخصوص این شهر است. این خاص بودن، هم جذاب است و هم برای شهر و شهروندان مضرر است. گفتن از تردد گاومیش ها در شهر اهواز است. این ویژگی شهری اهواز، سالهاست مبحث گزارش های رسانه ها و سخنان مسئولان شده است. موضوعی که هم زندگی گاومیش ها را تحت شعاع قرار می دهد و هم به شهروندان و اموالشان صدمه می زند.

زندگی گاومیش ها و شهروندان اهوازی در این نقطه به یک جنگ بر سر زندگی در منطقه تبدیل شده است که هر دو سو، حق زیستن دارند و سهم از منطقه برایشان وجود دارد. پایان این جنگ برای زندگی، تنها با ورود شهرداری، سازمان محیط زیست و جهاد کشاورزی خواهد رسید و آن هم با ساماندهی محل اسکان و تردد گاومیش ها شکل خواهد گرفت.

چرای گاوها و گاومیش‌ها در فضای سبز شهری و یا تردد گوسفندان در خیابان‌ها، یکی از مواردی است که در کنار همه کاستی‌‌های موجود، چهره شهر اهواز را تحت تاثیر قرار داده ‌است. معضلی که حتی به کرات در مناطق به اصطلاح بالای شهر اهواز مشاهده شده‌ و تا حد زیادی فضای سبز این کلان‌شهر را تهدید می‌کند.

بعضی از مسئولان شهری معتقدند که تردد گاومیش ها در شهر جنبه گردشگری هم می تواند داشته باشد ولی مسئولان شهری و کارشناسان محیط زیست دیگر اعتقاد دارند که این تردد ها هم برای حیوان و هم برای شهر مضرر است.

بی نظمی شهری و خطر صدمه دیدن حیوانی در معرض انقراض

شهروندان شهر اهواز می گویند که رها شدگی گاومیش ها در وسط میادین شهر ضمن اینکه به چهره شهر بی نظمی می دهد موجب وقوع تصادف ها و خسارت هم به شهروندان و مسافران و هم جسم و حیات گاومیش ها می شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه گاومیش یک حیوان بومی و اهلی است و از جمله حیوانات  درحال انقراض است این رهاشدگی و تهدیداتی که آنها برای شهر و شهروندان و مردم برای حیات آنها دارند می تواند، روند انقراض این حیوان را تسریع کند.

زیستگاه گاومیش ها در شهرستان کارون در نزدیکی کلانشهر اهواز قرار دارد و با توجه به اینکه به شرایط خاصی که برای ادامه حیات و تولید شیر و گوشت با کیفیت نیاز دارند، در رودخانه کارون آب تنی می کنند و گاهی با گذر کردن از عرض این رودخانه به فضای سبز شهری ورود می کنند.

بیش از دوازده سال وعده های بی عمل برای ساماندهی گاومیش ها در شهر اهواز

مشکل  تردد گاومیش ها در شهر اهواز مورد امروز و دیروز نیست بلکه سالها است که شهروندان از این تردد می گویند و حتی مسئولان در این خصوص گفته اند و وعده هایی هم داده اند اما گلایه مردم به جایی نرسیده است و وعده های مسئولان هم تنها در محدوده جملاتی در نشست های خبری عمر داشته و نتیجه ای از آن دیده نشده است.

به طور مثال ، یازده سال پیش ، یعنی در تاریخ 24 مرداد سال 1391 مسعود اژدری شهردار منطقه 5 اهواز در گفت و گویی گفته بود: تردد گاومیش‌ها در سطح معابر و خیابان‌ها در محدوده منطقه پنج شهر اهواز مشکلاتی را در این محدوده ایجاد کرده و لازم است طرح خروج گاومیش‌ها از شهر سریع‌تر اجرایی شود. وجود گاومیش‌ها در منطقه کوی مشعلی و گاومیش‌آباد مشکلات بسیاری را ایجاد کرده و این موضوع به یکی از معضلات اصلی منطقه پنج شهرداری اهواز تبدیل شده است. وجود گاومیش‌ها در منطقه مشکلاتی را در بحث‌های عمرانی، زیست‌محیطی، خدمات شهری، ساخت و ساز و بهداشتی ایجاد کرده و اجرای بیشتر طرح‌ها و برنامه‌ها در این محدوده را با مشکل مواجه کرده است. تردد گاومیش‌ها در مسیر جاده ساحلی و حاشیه رودخانه کارون موجب می‌شود بسیاری از سرمایه‌گذاران نسبت به همکاری برای اجرای پروژه‌های شهری در منطقه پنج دل‌زده شوند.

شهرداری، محیط زیست و جهاد کشاورزی به کمک اهوازی ها و گاومیش ها بیایند

انتقال گاومیش‌داران به خارج از محدوده شهری نیاز به هماهنگی دارد که جهاد کشاورزی باید این هماهنگی‌ها را انجام دهد و برای جمع‌آوری گاومیش‌ها از درون فضای سبز شهری اقدام کند.

گفتنی است، تنها اقدامی که شهرداری در این زمینه قادر است انجام دهد این است که اجراییات شهرداری به محض مشاهده، اقدام به جمع‌آوری کند.

هر شهروند اهوازی متوسط به 25 متر مربع فضای سبز نیاز دارد

 تردد گاومیش ها در شهر اهواز در حالی ادامه دارد و ساماندهی آنان مبحث چندین ساله شهر است که با توجه به وضعیت گردوغبار در این کلان‌شهر، هر شهروند به‌طور متوسط به ۲۵ مترمربع فضای سبز نیاز دارد که این حیوانات از روی غریزه وقتی وارد شهر و فضای سبز می شوند از این سهم می کاهند.

از سوی دیگر نکته ای که سازمان محیط زیست آن را رها کرده، این است که حفظ گاومیش ها این  ذخیره ژنتیکی مهم استان خوزستان یکی از مهم هایی است که مورد بی توجهی قرار گرفته است،

 

کدخبر: 879520 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟