به زودی پیرها زندگی اقتصادی جوانان را نابود می کنند/ چالش جدی تامین اجتماعی با سالمندی جمعیت

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، میان پیری افراد با پیر شدن جمعیت فرق است. طبق پیش بینی سازمان جهانی بهداشت ،مردم در سراسر جهان بسیار طولانی‌تر از آنچه قبلاً در تاریخ بشر ثبت شده است، زندگی می‌کنند، یعنی تعداد افراد ۶۵ ساله و بالاتر تا سال ۲۰۵۰ به نزدیک به ۱.۵ میلیارد نفر خواهد رسید که به‌طور قابل‌توجهی از کودکان کمتر از ۵ سال بیشتر خواهد شد که این آمار و نتیجه گیری ها به حتم با پیشرفت علم پزشکی ارتباط مستقیم دارد.

پیر شدن جمعیت تاثیر بسزایی بر اقتصاد دارد و این تاثیر بر چرخه اقتصاد بر پایه تفکرهای جوان و تکنولوژی های نوین بیشتر خواهد بود.

برای درک سالمندی از منظر اقتصاد کلان، مهم است که بین پیری افراد و پیر شدن جمعیت تفاوت قائل شویم. پیری افراد بر بقا و طول عمر (یعنی امید به زندگی در یک کشور) متمرکز است که پیری را صرفاً تابعی از تغییرات در میزان مرگ و میر می کند. در مقابل، پیری جمعیت به این موضوع اشاره دارد که آیا کل جمعیت در حال پیر شدن یا جوانتر شدن است و تابعی از تغییرات در نرخ مرگ و میر، مهاجرت و تولد است.

پیری جمعیت  بر حسب واحدهایی مانند میانگین سن نسبت افراد 65 سال به بالا به افراد زیر 15 سال اندازه گیری می شود.

اگر بخواهیم به پیری جمعیت از زاویه اقتصاد نگاه کنیم باید بدانیم که پیری جمعیت،مانع از رشد اقتصادی می شود. پیری جمعیت باعث می شود که جامعه پیش رو با نو آوری های جدید دچار چالش شود.

ضربه پیری جمعیت بر اقتصاد جوانان

پیری جمعیت یعنی هزینه بیشتر برای دولت، نیروی کار، پیر می شود اگر در چرخه کار باقی بماند کارایی کندتری دارد و اگر سالمند خانه نشین باشد تنها بهره گیر از هزینه هایی خواهند بود که دولت برای زیست سالمندان باید هزینه کند.

جمعیت پیر مانع رشد اقتصاد نوین می شوند. جمعیت پیر در نقش مصرف کننده ، تعیین کننده مسیر اقتصاد برای جوانان است .مشتریان مسن‌تر احتمالاً محصولات شرکت‌های معتبری که سالهاست در حال تولید هستند  را ترجیح می‌دهند و این امر جلب توجه برندها و محصولات جدید را دشوارتر می‌کند.

آنها همچنین  به انواع مختلفی از محصولات خوراکی، مراقبت های بهداشتی، محل های فعالیت های اوقات فراغت  و غیره توجه کننده که کمتر تازه تاسیست هستند و در آنها از پیشرفت های فناوری کمتر استفاده شده باشد . آنها به باورهای قدیمی خود از برندها و شرکت ها و مراکز تجاری و تفریحی گذشته تمایل نشان می دهند زیرا کمتر تمایل به تغییر و کسب تجربه جدید هستند و با گرایش به سمت برندهای قدیمی ، موسسات و برنده های جدید را کنار می زنند.

تاثیر پیری جمعیت بر تامین اجتماعی

ضربه دیگر پیری جمعیت به کشورها و البته دولت ها این است که بازنشستگان مزایا دریافت می کنند ولی کمتر مالیات پرداخت می کنند. دولت ها موظف هستند بخاطر بیمه هایی که آنها از قبل پرداختند و شرایط سالمندی این افراد ،مزایای گرانقیمت  و تامین اجتماعی فراهم کند.پیری جمعیت به این معنی است که افراد بیشتری مزایا دولتی دریافت می کنند و کارگران کمتری برای پرداخت مالیاتی که آنها را تأمین می کند وجود دارد و ورشکستگی های دولتی بیشتر می شود.

زیرا تامین اجتماعی برای سالمندان، بار مالیاتی فزاینده ای برای رشد اقتصادی ایجاد می کند. این چالش جدید اقتصاد اکنون و سالهای نزدیک ایران و جهان است.

در پایان باید تاکید داشت که بحران پیری جمعیت تنها در ایران نیست و جهان را با چالش جدی مواجه کرده است ولی در این نقطه زمانی آنچه مهم است، نوع مواجهه با این بحران است و تفکر گذر از این چالش تنها با فکر متمرکز بر فرزندآوری و ازدواج حل شدنی نیست و این دو تفکر بخصوص در جوامعی که اقتصاد بی ثبات و تورم بالایی دارند به هیچ عنوان راهگشا نیست و تنها توقف در میدان بحران است.

 

کدخبر: 860716 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟