43 درصد هوای ناپاک اراک به علت وجود صنایع است

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، یوسف یوسفی ۲۱ دیماه ۱۴۰۱ در نشستی مطبوعاتی با اشاره به ۲۴ تا ۲۹ دیماه که به عنوان هفته هوای پاک نامگذاری شده است اظهار کرد: سابقه نامگذاری این هفته به سال ۱۳۷۴ باز می گردد که با توجه به آلودگی هوا و سابقه آن در شهر تهران، جلسات اولیه در ۲۹ دیماه همان سال برگزار شد و در ادامه، ۷ شهر بزرگ کشور شامل مشهد، تبریز، اراک ، اهواز، اصفهان، شیراز و البرز که درگیر هوای آلوده بودند به شهر تهران اضافه شدند.

وی با بیان اینکه از ۲۹ دیماه ۱۳۷۴ تاکنون اراک به عنوان کلانشهر در زمره شهرهای دارای هوای آلوده قلمداد شد، هفته ای به نام هوای پاک نامگذاری شد و اطلاع رسانی عمومی در خصوص الزامات اجرایی قانون هوای پاک و جلب مشارکت عمومی و مردمی سازی برنامه ها جهت تحقق اهداف، از اهداف مهم این هفته است.

یوسفی گفت: براساس اسناد بالادستی همچون اصل ۵۰ قانون اساسی و سیاست های کلی نظام در بحث محیط زیست و قانون هوای پاک و سند تحول دولت مردمی و سند برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست، هفته هوای پاک برگزار می شود و رویکردهای اجرایی چون برجسته سازی اقدامات دولتی، اهمیت آلودگی هوا و ضرورت کاهش آن و دسترسی به هوای پاک، تبیین وظایف دستگاه ها، علل عدم تحقق قانون هوای پاک، روش جلب مشارکت های مردمی و هماهنگی بین دستگاه ها و تقویت دانش مردم و حضور مقامات ارشد کشور در برنامه ها و ... برجسته سازی می شود.

وی شعار هفته محیط زیست در سال ۱۴۰۱ را "محیط زیست مردم پایه، هوشمندانه و فناورانه" و شعار هفته هوای پاک را «تحقق هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی» دانست و گفت: برای هر روز از این هفته عناوینی انتخاب شده است.

سرپرست محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: از دهه ۷۰، طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک توسط دانشگاه صنعتی اصفهان تدوین و به تصویب هیات وزیران رسید و شرح وظایفی در حوزه مباحث ترافیکی، توسعه فضای سبز، آلودگی خودروها و صنایع تهیه و اجرایی شد، در تیرماه ۱۳۹۶ قانون هوای پاک نیز به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که دارای ۳۴ ماده است و به همه موارد مرتبط با هوای پاک پرداخته شده است و در واقع یک قانون مترقی است که اگر دقیقا اجرایی می شد امروز شاهد اثرات موثر آن می بودیم، اما به دلایلی به صورت کامل اجرایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل عدم اجرای این طرح، عدم تخصیص منابع مالی بوده است، گفت: در ارتباط با اجرای قانون هوای پاک، می شد از منابع ناشی از عوارض آلایندگی استفاده شود تا در نهایت پروژه ها و برنامه ها اجرایی شود، اما این عوارض به شهرداری ها و دهیاری ها داده شد و عمدتا در راستای اهداف این مجموعه ها هزینه شد.

یوسفی با تاکید بر اینکه ۵ سال از ابلاغ این قانون گذشته است و باید این نقیصه که منابع در حوزه مقابله با آلودگی هوا هزینه نمی شود، رفع شود، افزود: اگر قرار بر اجرای این قانون است باید منابع اعتباری کافی در نظر گرفته شود که محیط زیست استان پیگیر تامین این منابع است.

وی با بیان اینکه سازمان و اداره کل محیط زیست استان در راستای اجرای قانون هوای پاک تقریبا تکالیف خود را به انجام رسانده است، گفت: متاسفانه باقی دستگاه های مسئول در این قانون، وظایف خود را به خوبی انجام نداده اند و در نهایت این قانون به صورت کامل اجرایی نشده است.

یوسفی اظهار کرد: دستورالعمل واحدهای دارای آلایندگی بو و آلودگی امواج نیز توسط سازمان محیط زیست در حال تهیه است و به زودی ابلاغ می شود، از ۱۳ آیین نامه مرتبط با این قانون، ۱۲ آیین نامه ابلاغ شده است و اقداماتی مانند صدور مجوزهای جدید برای واحدهای غیرآلاینده طبق ضوابط و شرایط استاندارد توسط اداره کل محیط زیست استان به خوبی اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۳۴۱ مجوز استقرار واحدهای جدید توسط محیط زیست استان پاسخ داده شده است، افزود: امسال ۱۳۹ مجوز بهره برداری برای واحدهای تولیدی و صنعتی صادر شده است و تمامی صنایع طبق این مجوز، ملزم به راه اندازی سیستم پایش آنلاین هستند و ۱۱۳ واحد صنعتی نیز به دنبال کسب مجوز افزایش ظرفیت بودند که مجوزات لازم صادر شده و ۷ طرح ارزیابی اثرات زیست محیطی مورد بررسی قرار گرفت.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۵۶۸ واحد صنعتی آلاینده از نظر مباحث زیست محیطی شناسایی و  پایش شده است و امسال نیز ۱۵۷ واحد آلاینده شناسایی شد که از این تعداد ۹۸ واحد هوا را آلوده می کنند و براساس قانون هوای پاک و مالیات بر ارزش افزوده، باید عوارض آلایندگی پرداخت کنند، همچنین امسال ۱۷۲۸ واحد مورد پایش قرار گرفتند که برای ۱۴۶ واحد اخطار رفع آلودگی صادر شده است و سه واحد آلاینده هوا نیز براساس دستور قضایی پلمب شدند.

وی اظهار کرد: در ماده ۲۵ این قانون به حقابه تالاب ها و رودخانه ها اشاره شده است. برای تالاب میقان مطالعه در دست اقدام است هرچند که از گذشته ۲۰۰ لیتر بر ثانیه پساب فاضلاب به عنوان حقابه اختصاص می یابد، اما تصمیم بر این است که با مطالعات اعلام کنیم چه میزان از پساب باید به عنوان حقابه در اختیار تالاب میقان اراک قرار گیرد.

یوسفی گفت: در بحث برای بازچرخانی آب در تصفیه خانه ها و شهرک های صنعتی، در اراک ۱۰۵۰ لیتر بر ثانیه، در خمین ۹۷ لیتر بر ثانیه و در محلات ۳۸ لیتر بر ثانیه بازچرخانی آب برای تولید الزام شده است و امسال با توجه به آموزش های ارائه شده زیر نظر دادگستری استان، طبق قانون هوای پاک ۶۴ کارت ضابط قضایی برای پرسنل محیط زیست استان و شهرستان ها صادر شده است.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای قانون هوای پاک حدود ۱۸ دستگاه اجرایی متولی و مسئول هستند تا در کنار اداره کل حفاظت محیط زیست اقدامات لازم برای اجرای قانون را عملیاتی کنند، گفت: متاسفانه طبق ارزیابی صورت گرفته اجرای این قانون مطلوب نبوده و طبق اعلام رییس سازمان محیط زیست کشور، تاکنون ۱۰ درصد قانون اجرایی شده است و عدم تامین اعتبارات و ناترازی برق و گاز به دلیل عدم تولید آن در سال های اخیر که باعث استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها از جمله نیروگاه شازند شده است، از علل اجرایی نشدن این قانون به شمار می رود.

یوسفی با تاکید بر اینکه اقدامات قضایی و قانونی در قبال مازوت سوزی نیروگاه از همان ابتدا توسط محیط زیست استان پیگیری و پرونده تکمیل شد، گفت: با توجه به موانع موجود تاکنون موفق به جلوگیری از مصرف مازوت در نیروگاه حرارتی شازند نشده ایم.

وی افتتاح دو واحد فیلتراسیون در زرندیه و افتتاح خانه محیط زیست در شهرستان های استان را از جمله برنامه های هفته هوای پاک در استان مرکزی برشمرد و گفت: خانه محیط زیست می تواند مکانی برای اظهار نظرات علاقمندان، فعالان و متخصصان محیط زیست باشد تا ایده ها به روش های اجرایی برای کمک به مباحث زیست محیطی تبدیل شود.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: براساس بازنگری طرح جامع آلودگی هوای اراک، ۴۳ درصد آلودگی هوای اراک مربوط به صنایع و ۵۷ درصد آن مربوط به منابع متحرک و مصارف خانگی است و طبق قانون هوای پاک، محیط زیست ناظر معرفی شده است و سیستم قضایی و نظارتی نیز مسئول برخورد با منابع الاینده است.

وی با تاکید بر اینکه داشتن هوای سالم ابتدایی ترین حق شهروندان به شمار می رود، افزود: نباید تصور این باشد، که من به عنوان مدیرکل محیط زیست که تنها دو ماه است در این جایگاه قرار گرفته ام، عصای موسی داشته باشم و شرایط را تغییر دهم. در بحث مازوت سوزی، به جز نیروگاه های تهران، باقی نیروگاه های کشور ملزم به استفاده از مازوت شدند و ناترازی گاز و برق این الزام را رقم زد.

یوسفی تاکید کرد: البته در بحث عدالت در مازوت سوزی، به عنوان محیط زیست استان مرکزی، مراتب اعتراض و صحبت های خود را اعلام کردیم، اما این مسئله از طریق دیسپاچینگ ملی نفت و گاز و شورای عالی امنیت ملی در حال برنامه ریزی است، حتی طبق وظیفه قانونی خود، از نیروگاه شازند شکایت کردیم، اما به نتیجه ای نرسید و هنوز رایی صادر نشده است چراکه پلمب نیروگاه، تاثیر ملی منطقه ای دارد و مسلما تصمیم گیری در این خصوص در سطح ملی باید انجام گیرد. محیط زیست تمام وظایف قانونی خود را انجام داده است، اگر استان یک صدا باشد، رسانه ها، دستگاه قضایی و دستگاه اجرایی و حتی نیروگاه یک صدا باشند شاید عدالت در مازوت سوزی محقق شود.

وی با بیان اینکه اراک در سال ۱۴۰۱ تاکنون تنها یک روز پاک داشته است، گفت: از ابتدای سال تا امروز ۱۸۳ روز سالم، ۸۳ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۲۴ روز برای تمام گروه های سنی و ۳ روز بسیار ناسالم و ۲ روز خطرناک داشته است که در مجموع، شمار روزهای ناسالم به ۱۱۲ روز رسیده است که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته که اراک ۱۴۳ روز آلوده داشته است، امسال تعداد روزهای ناسالم ۳۱ درصد کاهش یافته است، البته این کاهش مربوط به نیمه نخست سال می شود

سرپرست حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه برای این شرایط باید برنامه ریزی داشت، گفت: تصمیم بر این است که در آینده طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک، یکی از محوری ترین و اساسی ترین طرح های اداره کل باشد. در طول دو سال اخیر همکاران محیط زیست به ۳۹ برنامه اجرایی برای تحقق این طرح رسیده اند و اگر این پروژه ها در یک مدت زمان معقول اجرایی شود می توان به کاهش آلودگی هوای اراک امیدوار بود.

وی افزود: برای استفاده از سوخت مازوت بدون سولفور در نیروگاه، با دانشگاه علم و صنعت نشست خواهیم داشت، همچنین اخیرا شرکتی در حال اخذ مجوز است که این مازوت را تبدیل به مازوت بدون سولفور کند.

یوسفی تاکید کرد: محیط زیست به هیچ عنوان با توسعه نیروگاه حرارتی شازند یا استقرار نیروگاهی دیگر در اطراف اراک موافق نخواهد بود چراکه آلاینده ها را تشدید می کند.

کدخبر: 860528 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟