آقای زاکانی پاساژ علاء الدین 12 روز مانده به سالگرد پلاسکو آتش گرفت/ از ایمن سازی ساختمان های ناایمن چه خبر + لیست ساختمان های ناایمن +فیلم
حجم ویدیو: 22.26M | مدت زمان ویدیو: 00:02:20

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روز گذشته 17 دی ماه 1401 خبر آمد که پاساژ علاء الدین آتش گرفته است. از 30 دی 1395 که ساختمان پلاسکو بعد از 54 سال آتش گرفت، تخریب و ویران شد و جان های عزیزی را گرفت. در آن صبح پنجشنبه، زمانی که طبقات هشتم و نهم این ساختمان در ساعت 7:59 آتش گرفت تا زمانی که آوار شد و پس از آن 235 تن مصدوم شدند و 15 آتشنشان جان باختند و پیکر 5 شهروند عادی از زیر آوار خارج شدند و 21 نفر در آن حادثه جا باختند، بارها لیست ساختمان های ناایمن تهران از سوی شهرداری ، شورای شهر و نهادهای مختلف اعلام شد و فقط اعلام شد!

یکی از ساختمان هایی که همیشه در این لیست ها جا داشت، پاساژ علاء الدین بود که روز گذشته آتش گرفت. حادثه روز گذشته اتفاق ناگواری در پی نداشت؛ ولی می توانست اینگونه باشد! حال 12 روز مانده به سالگرد حادثه پلاسکو، چنین حادثه ای رخ داد. آقای علیرضا زاکانی ، شهردار تهران و مسئولان ستاد مدیریت بحران کشور! از ایمن سازی ساختمان های نایمن شهر که بارها لیستشان اعلام شده چه خبر؟ چند نفر دیگر باید جان و مال خود را از دست دهند؟

علیرضا زاکانی شهردار تهران

این در حالی است که 6 روز پیش، زاکانی گفته بود: امروز اسامی ساختمان هایی مطرح شد که شهرداران مناطق محل قرارگیری آنها نیز در جلسه حضور داشتند. البته در منطقه ۱۲ ساختمانی نبود که در این جلسه مطرح شود؛ اما قطعا ساختمان‌های ناایمن این منطقه نیز بررسی می شود. ۱۶ هزار ساختمان برای اولین بار در کشور توسط تیم‌های ارزیاب مشترک میان ۹ دستگاه از ابعداد مختلف ایمنی و نه فقط آتش‌نشانی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

او همچنین افزوده بود: ما موضوع را به خود مجموعه ها اعلام می‌کنیم. در حقیقت شناسنامه هایی برای ساختمان‌ها تهیه می شود که مشخص می‌کند آیا ساختمان نیاز به این ایمنی دارد یا خیر و به خود مجموعه اعلام می‌شود. اگر اجباری نیاز باشد این کار را می‌کنیم همانطور که برخی مقاومت‌ها در گذشته وجود داشته که منجر به پلمب شده است. بی‌تردید ایمنی برای ما مهم است.

از سویی دیگر، حجت‌الاسلام مرادی، نماینده دادستان تهران در بخش دیگری از این جلسه گفته بود: در تهران نیز با همکاری شهرداری تهران و ستاد مدیریت بحران درحال انجام این کار هستیم. اعلام شدن یا نشدن اسامی این ساختمان‌ها بحثی است که در کارگروه مورد ارزیابی و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد اما ارائه راهکار مناسب برای هر یک از این موارد و مشخص شدن اقدامات مورد نیاز موضوع بسیار پراهمیتی است که خوشبختانه این کار در حال انجام است. برخی از ایمن‌سازی‌ها به ویژه در گودهای ناایمن تا ۵۰ درصد کار انجام شده است. همچنین فرصت یک ماهه‌ای در این جلسه تعیین شد که راهکارهای مناسب برای ایمن‌سازی‌ها ارائه شود و این موضوع قطعا پیگیری خواهد شد.

با همه اینها، به نظر می رسد، روند کند پیگیری ایمن سازی ساختمان های ناایمن تهران، با وقوع یک حادثه تمام تصمیم گیری های شهرداری تهران را نقش بر آب کند!

کدخبر: 859449 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟