حیات وحش اولویت زیست محیطی کشور در دو دهه اخیر نبود/ رشته دامپزشکی حیات وحش در شهرکرد راه اندازی می شود

سعید یوسف پور، مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با اشاره به اینکه دامپزشکی حیات وحش یک رشته نوپایی در سطح جهان است، تصریح کرد: اغلب دامپزشکانی که در کشور وارد این عرصه شدند و توانستند تخصصی به صورت تجربی یا آکادمیک کسب کنند عمدتا با علاقه شخصی وارد این عرصه شوند.

وی با اشاره به اینکه بستری به لحاظ فنی در کشور برای تربیت نیروی انسانی تخصصی در حوزه دامپزشکی حیات وحش وجود ندارد، افزود: استان چهارمحال و بختیاری و شهرکرد تنها شهر در کشور است که دو دانشکده دامپزشکی در کشور دارد که یکی از آنها در دانشگاه سراسری و دیگری در دانشگاه آزاد است.

مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: رایزنی های لازم برای ایجاد رشته دامپزشکی حیات وحش در شهرکرد انجام گرفته است و امیدواریم با نظر مثبت وزارت علوم و سازمان محیط زیست این اتفاق در آینده نزدیک محقق شود.

یوسف پور بیان کرد: ما در حوزه دامپزشکی حیات وحش در کشور هیچ نهاد علمی آموزش دهنده ای نداریم و اخیرا دو واحد در دانشکده های حیات وحش آن هم به صورت اختیاری به دروس متخصصین این حوزه ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه مسایل اقتصادی نیز در این زمینه دخیل بوده است، یادآور شد: اگر یک دامپزشک حیات وحش بعد از فراغت از تحصیل وارد بازار کار شود هیچ منبعی برای درآمد نخواهد داشت و این بزرگترین دغدغه یک فرد تحصیل کرده و متخصص است.

حیات وحش اولویت زیست محیطی کشور در دو دهه اخیر نبوده است

مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: در دو دهه اخیر سازمان محیط زیست به صورت کلان در کشور درگیر پروژه هایی بود که بیشتر به مسایل آلودگی و پروژه های توسعه ای که مشمول طرح های ارزیابی بودند، می پرداخت به همین دلیل حیات وحش جزء اولویت های سازمان محسوب نمی شد.

یوسف پور با تاکید بر اینکه در سالهای گذشته به ویژه در سه سال اخیر توجهات به حیات وحش از سوی افکار عمومی بیشتر شده است، اظهار داشت: این مساله باعث شده تا توجه به حفاظت اصولی در حوزه حیات وحش محل بحث و اظهار نظرات فنی و کارشناسی شود و دامپزشکی حیات وحش نیز بخش مهمی از مقوله حفاظت است.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست به لحاظ بودجه ای هم در گذشته و حتی در زمان فعلی امکاناتی برای تربیت نیروهای تخصصی در حوزه دامپزشکی حیات وحش نداشت و همین مساله باعث شده است تا توان علمی در این حوزه در استان ها مطلوب و پاسخگوی نیازهای مناطق مختلف کشور نباشد.

مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: سازمان محیط زیست می تواند برای پوشش این کاستی یا دانشجویانی را برای آموزش دامپزشکی حیات وحش با مزایای بورس به خارج از کشور بفرستد یا اینکه اساتیدی را برای آموزش دامپزشکان معتمد در استان ها به کشور دعوت کند.

کدخبر: 858860 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟