از دادن غذا به حیات وحش خودداری کنید

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ادارات کل محیط زیست در همه استان‌ها برای روزهای برفی تجهیز شدند همچنین نقاطی را که ممکن است حیات وحش در زمان برف و یخبندان از زیستگاه خود پایین بیایند را شناسایی می‌کنند و اگر نیاز باشد علوفه دستی در آن مسیرها قرار داده می‌شود. گاهی اوقات هم برای پرندگان در مناطقی که برف همه زمین را پوشانده، دانه پاشیده می‌شود.

وی تاکید کرد: در روزهای برفی و یخبندان به علت کم شدن غذا، حیات وحش بیشتر به سمت مناطق مسکونی می آیند؛ بنابراین از مردم درخواست می‌کنیم به آنها آزار و آسیب نرسانند و تا حد امکان غذای دستی به آنها ندهند اگر هم می‌خواهند کمکی کنند با هماهنگی محیط زیست و محیط‌بانان باشد؛ آنها راهنمایی می‌کنند که چه کار کنند؛ در واقع در این روزها مردم باید هوای حیات وحش را داشته باشند تا روزهای برفی و یخبندان سپری شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: زمانی که روزهای برفی حیات وحش از زیستگاه خود پایین و به سمت مناطق مسکونی می‌آیند، عده‌ای از سر دلسوزی در مسیر تردد آنها غذای زیادی می‌ریزند؛ این کار درستی نیست چون حیات وحش عادت می‌کند و به گمانش همیشه در این منطقه غذا وجود دارد؛ از این رو زمانی که هوا مناسب شد هم از سر عادت و برای دست یافتن به غذا دوباره به اطراف مناطق مسکونی می‌آیند که این موضوع برای امنیت آنها اصلا خوب نیست.

ابدالی اظهار داشت: بنابراین بهتر است مردم قبل از اینکه بخواهند کاری انجام دهند با محیط‌بانان و ادارات محیط زیست استان‌ها هماهنگ باشند و اگر هم قرار است کمکی شود و یا در این راستا پویشی شکل گیرد، حتما سازمان محیط زیست و ادارات استانی مردم را مطلع می‌کنند و راه‌های اصولی اجرا را به آنها می‌گویند تا هم حیات وحش و هم مردم آسیب نبینند.

وی گفت: در روزهای برفی معمولا گونه‌های مختلفی از جمله کل، بز، قوچ، میش و حتی گوشتخوارانی مانند روباه، گرگ و شغال به مناطق مسکونی نزدیک می‌شوند؛ وحشی بودن خوی طبیعی حیات وحش است پس مراقب خود و آنها باشیم.

کدخبر: 856238 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟