10 سال آینده ناچار به واردات گاز و بنزین خواهیم شد / کشورهای همسایه در حوزه انرژی تجدیدپذیر از ایران جلوترند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، «ایران رتبه دهم در تولید گازهای گلخانه ای را در جهان دارد.» این جمله را علی سلاجقه ، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود. ایران با تکیه بر مصرف سوخت فسیلی برای تامین انرژی نیروگاه ها و مصارف خانگی و حمل و نقل و... استفاده می شود. حال در چنین شرایطی که کشور به شدت درگیر تامین انرژی برق است و سوخت فسیلی نیز با محدودیت مواجه است، به نظر می رسد که کشور باید یک چرخش سریع به سمت بهره بردن از انرژی های تجدید پذیر داشته باشد؛ که اگر اینطور نشود، نه تنها فاصله عقب ماندن ایران از کشورهایی که از انرژی های تجدیدپذیر از جمله خورشیدی و بادی بهره می برند بیشتر از اکنون می شود، بلکه کشور با بحران شدید انرژی مواجه خواهد شد؛ تا جایی که لزوم واردات گاز و بنزین به کشور، حتمی خواهد شد.

سعید میرترابی، کارشناس مسائل انرژی و سیاست بین الملل در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه ایران حجم زیادی از سوخت های فسیلی مصرف می کند و حجم مصرف بیشتر از استانداردهای جهانی است، گفت: مطالعات نشان می دهد که مهم ترین فاکتوری که تا 90 درصد ایجاد آلایندگی می کند، مربوط به سوخت های فسیلی است و وقتی چرخش از استفاده از سوخت های فسیلی به سمت بهره برداری از انرژی های تجدید پذیر داشته باشیم، طبیعتا کاهش آلودگی هم در پی آن خواهد بود.

وی تاکید کرد: با این وجود، این مهم، نیازمند یک راهبردها کلان است؛ یعنی هم باید دولت زیرساخت هایش را در این زمینه فراهم کند و هم سرمایه گذار در این بخش داشته باشد و هم دسترسی به فناوری های جدید که در دنیا وجود دارد داشته باشیم. دولت های قبلی به دلایل نامشخص، به صورت راهبردی به این موضوع نگاه نکردند. در سیاست های اعلامی دولت سیزدهم نیز آمده که تولید برق تجدیدپذیر تا پایان دولت 10 برابر می شود، منتها تا الان که یک سال و 18 ماه از حضور دولت می گذرد، زیر هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تولید شده است و اینکه این رقم ظرف مدت باقی مانده به 10 هزار مگاوات برسد تقریبا غیر ممکن است.

میرترابی در ادامه افزود: چین، جزء کشورهای پیشتاز در حوزه دسترسی به فناوری های جدید در حوزه انرژی های تجدیدپذیر است؛ از مواد اولیه گرفته تا تکنولوژی، کیفیت و قیمت. با این همه، ایران با چین تفاهم نامه در این خصوص دارد، ولی عملیاتی نشده است لذا تفاهم نامه هم دستاوردی برای ایران نداشته است. همچنین انرژی فسیلی عمده انرژی ایران را تامین می کند که صاحبان منافعی دارد که در راستای چرخش به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، مقاومت می کنند. مقایسه مدافعان قدرتمند استفاده از انرژی فسیلی در مقایسه با مدافعان بهره مندی از انرژی تجدیدپذیر درست مثل دونده ای بسیار قوی و کاملا آماده و پر امکانات برای مسابقه در برابر دونده ای که خیلی ضعیف و بی امکانات است.

این کارشناس مسائل انرژی در ادامه تاکید کرد: همچنین رانت و منافع برخی، مانع از این می شود که تجدیدپذیرها در ایران فعال شوند. از سویی دیگر، برقشان را دولت به تولیدکنندگان برق با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر می گوید که ما برق تولیدی شما را می خریم؛ ولی عملا این اتفاق نمی افتد، یا به تولیدکننده ها این اجازه داده می شود که برق را صادر کنند ولی با آنها همکاری لازم نمی شود. در واقع همان صاحبان منافع اجازه نمی دهند که این بخش در کشور رشد کنند.

او افزود: توان تولید برق از انرژی تجدید پذیر در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه، به گونه ای است که به غیر از افغانستان و پاکستان ، کشور ما از همه عقب تر است. با همه اینها، نیاز و ضرورت بهره مندی از انرژی های تجدیدپذیر احساس شده؛ ولی کار موثری در این خصوص انجام نشده است! 

10 سال آینده، ناچار به واردات گاز و بنزین خواهیم شد

سعید میرترابی در پایان گفت: اگر با همین فرمان پیش برویم، 10 سال آینده، دچار کمبود تولید انرژی خواهیم شد، همچنین با توجه به اینکه رشد مصرف انرژی از رشد تولید بیشتر است، در گاز و فرآورده هایی مثل بنزین نیاز به واردات خواهیم داشت. از سویی دیگر، دامنه آلودگی ها بیشتر و بخش تولید انرژی فسیلی کندتر از تامین نیازها پیش خواهد رفت. در دنیا، در 10 سال اخیر در حوزه انرژی های تجدیدپذیر انقلابی رخ داده است است و کشورهای توسعه یافته با شتاب بسیار زیادی در این حوزه گام بر می دارند. اروپا، چین و آمریکا به سرعت در این زمینه حرکت کرده اند و بالای 20 درصد تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر دارند و چند سال می خواهند این رقم را به 30 درصد برسانند و این حرکت پرشتاب، در مقابل حرکت ایران، بی نظیر است؛ چراکه در ایران، نهایتا 80 هزار مگاوات تولید برق تجدیدپذیر داریم.

کدخبر: 858331 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟