44 درصد جویندگان کار از رشته تحصیلی خود پشیمان هستند/ دختران بیشتر

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،آیا از رشته دانشگاهی خود پشیمان هستید؟اگر چنین است، شما تنها نیستید، طبق یک مطالعه اخیر، 44 درصد از تمام جویندگان کار جهان که  مدرک دانشگاهی دارند از رشته تحصیلی خود پشیمان هستند.

اگرچه دانش‌آموزان ممکن است در حین تحصیل به دلایلی فراتر از حقوق و امنیت شغلی به سمت رشته ای کشیده شوند، اما وقتی فارغ‌التحصیل می‌شوند، واقعیت زندگی خود را نشان می‌دهد. چشم انداز دستمزد بالاتر به معنای پشیمانی کمتر است.

بازار کار در بین افراد یکی از دغدغه‌های اصلی برای انتخاب رشته شده و رشد این نگرانی در دختران بیشتر است. با وجود اینکه در گذشته نفس تحصیل در دانشگاه برای دختران مهم بوده، امروزه با دغدغه بازار کار روبه‌رو هستند.

در واقع هدف نهایی تحصیل این است که افراد به شغل مورد علاقه خود برسند که در آن استعداد کسب درآمد هم داشته باشند. تحصیل هدف واسطه‌ای است. افراد باید تشخیص دهند چه شغلی مناسب‌شان است.

وقتی 18 یا 19 ساله هستیم واقعا چقدر از خودمان می دانیم؟ بله، ما در آن سن حتی نمی‌توانیم تصمیم بگیریم که برای ناهار برنج مرغ یا ماکارونی بخریم، چگونه می‌توانیم رشته‌ای را انتخاب کنیم که آینده ما را تعیین کند؟

فهمیدن اینکه چه چیزی در دانشگاه برای تحصیل انتخاب کنیم می تواند بسیار دشوار باشد، اما شما تنها نیستید. تحقیقات نشان داده است که دانشجویان سال اولی که وارد دانشگاه می شوند با انتخاب خود وارد رشته دانشگاهی نشده اند و  در تمام 18 سال زندگی خود، تحت هدایت دیگران زندگی کرده  و زمان کافی برای درک بیشتر در مورد خود را نداشته اند.

برای سال‌ها از بچه‌های این سوال پرسیده می‌شود : «وقتی بزرگ شدی می‌خواهی چه کاره شوی؟» بنابر این، وقتی زمان انتخاب رشته تحصیلی فرا می رسد، می توان گفت که آنها احتمالاً به این انتخاب سالها فکر کرده اند ولی اینکه چقدر درست فکر کرده باشند و آن تصمیم تا چه میزان مسیر درست زندگی و کسب روزگار آنها را تعیین کند مهم است.

چگونه رشته دانشگاهی آینده ساز خود را انتخاب کنید

ابتدا چند از خود  بپرسید .چرا قصد ادامه تحصیل دارید؟ علایق شما چیست؟ جریان هنر یا جریان علم؟ مهم ترین عوامل را در نظر بگیرید که البته مهمترین عامل می تواند نتیجه انتخاب مسیر تحصیل برای رسیدن به کسب روزگار آینده باشد. باید رشته ای را انتخاب کنید که توانایی درآمدزایی از آن را داشته باشید.

دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان اغلب تنها بر برخی از جنبه‌های حیاتی انتخاب دانشگاه مناسب تمرکز می‌کنند، و اغلب موارد دیگر به همان اندازه مهم، اما کمتر واضح را از دست می‌دهند.

ارتباط جذابیت های کودکی در انتخاب رشته درست

آیا از برخورد با اعداد لذت می برید و می توانید محاسبات را حتی در خواب انجام دهید؟ یا عاشق بودن در کنار کودکان خردسال هستید؟ آیا زمانی که قرار است در مثلثات یا شیمی صرف کنید درگیر نقاشی می‌شوید؟ هر چیز خلاقانه، علمی یا ورزشی، هر کاری که در اوقات فراغت  از انجام آن لذت می برید فهرست کنید.

به دوران کودکی خود برگردید ،ممکن است تعجب کنید که کاری که در دوران کودکی دوست داشتید انجام دهید  همان چیزی است که حرکت در نزدیک آن در میان رشته های تحصیلی می تواند آینده شغلی بهتری را برایتان ایجاد کند.

سعی کنید خارج از چارچوب فکر کنید! البته اگر از بازی‌های رایانه‌ای ا لذت می‌برید، به این معنا نیست که شما برای حرفه‌ای در طراحی بازی‌های رایانه‌ای مناسب هستید. بلکه نشانه آن است که ممکن است از برنامه ریزی استراتژیک لذت ببرید و باید به دنبال دوره هایی با چنین ویژگی هایی باشید. فراموش نکنید که با دوستان و خانواده خود نیز صحبت کنید، زیرا ممکن است بینش ها و سرنخ های ارزشمندی در مورد اینکه شما چه کسی هستید به شما بدهند.

مسیر میانبر برای رسیدن به نقاط قوت خود

برای کمک به کشف نقاط قوت خود، به این موارد دقت کنید: در مدرسه در چه دروسی خوب هستید؟ چه نوع کارها و فعالیت هایی باعث می شود که شما بیشتر احساس انرژی کنید؟

از دوستان نزدیک، والدین و معلمان خود نیز بخواهید نظرات خودشان را  در مورد نقاط قوت و علایق شما بگویند.

توجه داشته باشید اگر فردی دارای مدرک دانشگاهی از یک دانشگاه خوب باشد، اما فاقد مهارت‌ها و دانش حرفه‌ای باشد، احتمالاً در نهایت یک مجری متوسط ​​خواهد بود. از سوی دیگر، فردی که مدرک دانشگاهی ندارد اما دانش کافی دارد و می تواند به طور موثر کار کند، ممکن است به یک کاندیدای برجسته برای این شغل تبدیل شود.

اشتباه نهادهای آموزشی ایران در ایجاد پشیمانی در انتخاب رشته

کارشناسان آموزش تاکید دارند : باید در نظام آموزشی ایران برنامه ریزی صحیح داشته باشیم که سیستم آموزش بتواند با سطح اشتغال جامعه ارتباط مناسبی برقرار کند بطوریکه اگر دانش آموز  درانتخابش دچار خطا شد، بتواند در آینده مشکل اشتغالش را با راهکارهای جایگرین، حل کند دراین خصوص نه تنها  باید مشاوره وراهنمایی و روشنگری دقیقی انجام شود، بلکه باید نظام  آموزشی هم  پیش بینی های لازم را در این زمینه داشته باشد.

اصلاح نظام آموزشی، ارتباط محکم و منطقی و تئوری نظام آموزشی با محل اشتغال یکی از مهمترین راهکار های حل بحران بیکاری است و کاهش پشیمانی از انتخاب رشته از سوی دانش آموزان و جوانان است. اما در حال حاضر نظام آموزشی ، بدون ارتباط با سازمان های مرتبط و بخش صنعت، کشاورزی وتجارت، بدون ارزیابی بستر کار، آموزش ها را انجام می دهد.

متاسفانه در حال حاضر شاهد آن هستیم که بسیاری از افراد پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه ها هیچ ارتباطی با مراکز آموزشی برقرار نمی کند چرا که اشتغال مرتبط با رشته تحصیلی وی فراهم نیست و یا توسط دیگران اغناء شده است.

کدخبر: 843937 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟