سرنوشت پرندگان مهاجری که سالانه به تالاب میقان می آمدند چه می شود ؟

به گزارش رکنا به نقل از ایلنا، زهره موسوی افزود: این تجهیزات خریداری شده صرفا برای نمونه برداری است. همچنین در این راستا ارتباط با مجموعه دامپزشکی برقرار است تا در صورت وجود یک نمونه مشکوک، به این مجموعه اطلاع داده شود و ظرف کمتر از 24 ساعت نیز نتیجه بررسی ها اعلام می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر سعی شده است که طبق روال سالهای گذشته تجهیزات به صورت انفرادی تهیه شود. این تجهیزات شامل لباس یکبار مصرف، چکمه، دستکش، عینک و ماسک است تا در شرایط وقوع بیماری آنفلوآنزا ی فوق حاد پرندگان، پایش ها در منطقه دقیق تر انجام شود.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: تجهیزات خریداری شده از طریق اعتبارات ملی فراهم شده، چرا که برای وقوع بیماری در سطح ملی، ردیف جداگانه تعریف شده است. اما متأسفانه برای بیماری هایی مانند آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ردیف استانی وجود ندارد.

موسوی تصریح کرد: در این خصوص درخواست داریم چنین ردیف مالی در استان در نظر گرفته شود تا در زمان وقوع بیماری با چالش های اعتباری روبرو نباشیم. به ویژه اینکه هزینه کارگر برای جمع آوری لاشه ها بسیار بالاست.

وی بیان داشت: تالاب میقان اراک باتلاقی است و 12.5 هزار هکتار وسعت عرصه آبی آن است. مسلما در زمان وقوع بیماری، پیمایش این سطح به شکل پیاده غیرممکن و بسیار دشوار است، به همین دلیل وجود خودروی تالاب رو اهمیت بالایی دارد که هنوز اعتباری بابت خرید آن تخصیص نیافته است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تأکید کرد: از شهریورماه که احتمال ورود پرندگان مهاجر به تالاب وجود دارد، پایش ها از منطقه بیشتر می شود و با توجه به احتمال وقوع بیماری، این پایش ها در فاصله زمانی کوتاهتری انجام می گیرد.

موسوی ابراز داشت: هنوز پرندگان مهاجر وارد تالاب نشده اند و گزارشی از ورود این پرندگان ارسال نشده است، اما آمادگی کامل برای این میزبانی وجود دارد. قطعاً زمانی که هوا در سیبری و عرض های شمالی سرد شود و پرندگان در یافتن غذا با مشکل روبرو شوند، دست به مهاجرت می زنند.

وی اضافه کرد: گاهی این مهاجرت در شهریورماه و گاهی در اوایل آبان ماه رخ می دهد. در واقع حضور پرندگان مهاجر در تالاب میقان بستگی به وضعیت آب و هوا در عرض و زیستگاه های شمالی دارد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی همچنین گفت: به‌رغم اینکه از شرکت آب منطقه ای استان درخواست کردیم میزان آب موجود در تالاب را گزارش کند، هنوز وضعیت آبی منطقه اعلام نشده است. اما به نظر می رسد با توجه به عدم بارندگی ها حدود 6 میلیون مترمکعب آب در تالاب موجود باشد.

موسوی افزود: تالاب میقان اراک از سال 1394 تاکنون در زمستان ها با شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان روبرو بوده است و هر ساله سعی می شود پیش از وقوع بیماری و با در نظر گرفتن احتمالات آمادگی لازم را برای مواجهه با بیماری داشته باشیم. 

کدخبر: 832646 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟