استاد باستان شناسی:  نباید از واژه نژاد برای انسان ها استفاده کنیم + فیلم
حجم ویدیو: 106.12M | مدت زمان ویدیو: 00:09:44

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در ادامه سلسله گفت و گوها با حامد وحدتی نسب ، استاد انسان شناسی پیش از تاریخ ، باستان شناس و کاوشگر در خصوص آریایی ها، بحث به آنجایی رسید که از نژاد سخن به میان آمد و در مورد آن صحبت شد.

او در ابتدا در پاسخ به اینکه اصلا نژاد چیست؟ می گوید: برای اینکه به نژاد برسیم، اول باید گونه را تعریف کنم. گونه، گروهی از موجودات هستند که شکل هم دیگر هستند، می توانند با هم زاد و ولد و فرزند زایا تولید کنند. تمام حیوانات و گیاهان، گونه های متفاوتی هستند که ما اطراف خود می بینیم؛ مثل زرافه، موش، فیل و....

وی در ادامه می افزاید: اما زمانی که یک سری از موجودات به هم دیگر شبیه هستند، با هم دیگر زاد و ولد هم می کنند؛ ولی فرزندشان عقیم است، نشان می دهد که این ها خیلی تازه از هم دیگر و در طول جریان زیست شناسی از هم جدا شده اند؛ مثل اسب و الاغ که فرزندشان یابو و قاطر است و نمی توانند فرزند زایا تولید کنند و به دو گونه متفاوت تبدیل می شوند.

وحدتی نسب با اشاره به اینکه همچنین در گونه، شکل های متفاوتی وجود دارد که می توانند زیرگونه ها را نیز شکل دهند، می گوید: این درست همانند سگ ها است. می دانیم نیای سگ ها اغلب گرگ خاکستری بوده است و در طول زمان، در نقاط مختلف دنیا بر اثر همنشینی با انسان اهلی شدند و اشکال متفاوتی گرفتند. با این وجود، انسان به صورت مصنوعی و  عامدانه، آنقدر تولید مثل سگ ها را کنترل کرده است که به آن انتخاب مصنوعی می گویند. همه این ها، تعریف زیست شناسی برای نژاد است.

این استاد دانشگاه می گوید: انسان شناسان مدرن معتقدند که واژه نژاد را نباید برای انسان ها استفاده کنیم. این بر می گردد به بار منفی که نژادپرستی در میانه قرن بیستم تولید کرد.

حامد وحدتی نسب در پایان می افزاید: نژادپرستی یعنی این که برای یک جمعیت خاص انسانی، با در نظر گرفتن ویژگی های ظاهری به عنوان متر و معیار توانایی های ذهنی، آن ها را برتر بدانیم. این نژادپرستی همان اندیشه ای است که می گوید سیاهپوستان، آی کیو پایینی دارند و سرخپوستان اصلا جزء انسان ها محسوب نمی شوند چون در کتاب مقدس به آن ها اشاره نشده است! 

کدخبر: 829136 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟