ایران می تواند صادرات نفت و گاز را متوقف کند و از راه گردشگری ثروتمند شود / برخی مسئولان مخالف حضور گردشگران خارجی در ایران هستند
حجم ویدیو: 148.56M | مدت زمان ویدیو: 00:09:37

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود اینکه ایران، ظرفیت های زیادی برای کسب درآمد از گردشگری دارد؛ اما آنچنان که باید و شاید به آن اهتمام نمی ورزد. ایرانِ چهار فصل، از خلیج فارس  گرفته تا کویر لوت ، از تخت جمشید  تا موزه ملی و الی آخر، ظرفیت های زیادی برای جذب گردشگر خارجی دارد. در واقع آنچه در سایر کشورها وجود دارد را ایران، یکجا دارد. با این حال، رنگ زرد گردشگری این روزهای کشور، خبر از بیماری سختی که شاید به این راحتی ها علاج نشود می دهد.

حامد وحدتی نسب ، استاد دانشگاه تربیت مدرس ، کاوشگر، باستان شناس و انسان شناس پیش از تاریخ، در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه ایران می تواند به راحتی از صادرات نفت و گاز چشم پوشی کند و از طریق گردشگری کسب درآمدی هم سطح با آن داشته باشد، می گوید: ایران در حوزه گردشگری فرهنگی آنچنان پتانسیل دارد، که می توانیم از آن درآمدهای بسیاری کسب کنیم. البته به دلایل بسیار زیادی تا کنون این اتفاق رخ نداده است. یکی از دلایل آن است که برخی مسئولان، در برهه های زمانی مختلف، خیلی موافق حضور گردشگران خارجی در کشور نبودند.

وی می افزاید: عده ای از مسئولان معتقدند در برخی مناطق ایران، رسوماتی وجود دارد که اگر با گردشگران خارجی مواجه شوند، این آداب و رسوم را از یاد می برند. با این وجود، در تمام دنیا، این اتفاق می افتد و رسومات در معرض دید گردشگران قرار می گیرد. این مهم منجر به این می شود که رسومات زنده بمانند و منتقل شوند.

وحدتی نسب با اشاره به اینکه پیش از شیوع کرونا در حوزه گردشگری، اتفاقات خوبی رقم خورده بود، می گوید: در آن دوران، وام هایی داده شد که خانه های روستایی، به خانه های بوم گردی تبدیل شوند. در سمنان، 200 خانه بوم گردی به صورت کاملا اصولی تجهیز شد؛ اما با وقوع کرونا این اتفاقات خوب دیده نشدند. افرادی که وام گرفته بودند، نتوانستند آن را تسویه کنند و مشکلاتی در این راستا ایجاد شد. 

او در خصوص اینکه چرا مسئولان نسبت به میراث فرهنگی کم توجه هستند، می گوید: مسئولان ما، از کره دیگری که نیامده اند! آموزشی که ما دیدیم را آن ها هم دیده اند. مگر ما چقدر در دوران مدرسه اطلاعات مفید راجع به میراث فرهنگی کسب کرده ایم؟ شخصی هم که وزیر می شود، آموزش های لازم را ندیده است. وقتی وزیر یک شیء باستانی را به آن شکل دستش می گیرد؛ ابدا قصد این را ندارد که به آن شیء بی حرمتی کند؛ او صرفا آموزش ندیده است.

این انسان شناس پیش از تاریخ می افزاید: نمایندگان مجلس هم همینطور هستند. باید دید میراث فرهنگی چقدر دغدغه آن هاست. در یک کشور در حال توسعه، اقتصاد و روابط سیاسی بسیار مهم است و سایر موارد نادیده گرفته می شوند؛ در صورتی که نباید نگاهمان صفر و یکی باشد و باید متوازن حرکت کرد.

حامد وحدتی نسب در پایان می گوید: اگر مسئولان بخواهند اول اقتصاد را درمان کنند و بعد به سراغ میراث فرهنگی بروند، مطمئنا دیگر میراثی باقی نخواهد ماند که به سراغش بروند. در این راستا، در آموزش و پرورش خیلی خوب عمل نکرده ایم. با دو قطبی سازی های صورت گرفته در حوزه میراث فرهنگی اتفاقات خوبی رخ نداده است. باید آشتی بین دوران پیش از اسلام و بعد از اسلام به وجود بیاوریم و نشان دهیم که همه این ها ایران است و برای ایران است. باید به مردم نشان دهیم که چقدر این موضوع برای مردم نفع خواهد داشت و به فاصله یک نسل، نتایج آن را مشاهده خواهید کرد.

کدخبر: 815036 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟