انسان های اولیه چگونه مقابل تغییرات اقلیمی ایستادند/ می توانیم از آنها یاد بگیریم + فیلم
حجم ویدیو: 84.94M | مدت زمان ویدیو: 00:05:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آیا ظاهر انسان ها بر اثر تغییرات اقلیمی تغییر خواهد کرد؟  حامد وحدتی نسب ، استاد دانشگاه تربیت مدرس ، انسان شناس پیش از تاریخ، باستان شناس و کاوشگر در گفت و گو با رکنا به این سوال پاسخ می دهد.

او در ابتدا با اشاره به اینکه اجداد انسان ها طی میلیون ها سال، چندان تفاوتی با دیگر انسان های نخستین پیدا نکردند، گفت: برای مثال اگر محیط خیلی سرد می شد، انسان ها مجبور به کوچ می شدند؛ یعنی آن ها توسط محیط انتخاب می شدند؛ لذا محیط یا انتخاب طبیعی، افراد سازگارتر را دستچین می کرده است.

قطب شمال

وحدتی نسب افزود: از یک دورانی به بعد، انسان برای پاسخ دادن به محیط، منتظر نماند تا صرفا توسط آن انتخاب شود؛ بلکه از قدرت تفکرش برای زنده ماندن استفاده کرد و با یک سری خلاقیت، آنچه که جسمش نداشت را جبران کرد. برای مثال اگر بدن شما چربی ندارد، می توانید در محیط سرد با پوشش و خانه مناسب و درست کردن آتش همچنان زندگی کنید؛ بنابراین صرفا تحت تاثیر محیط نیستند.

این استاد دانشگاه در تبیین گفته هایش افزود: از حدود 300 هزار سال پیش، این اتفاق منجر به آن شد که آناتومی انسان ها تغییر چندانی نداشته باشد. به عنوان مثال جمجمه ای که از انسان هوشمندِ هوشمند، در شمال غرب آفریقا پیدا شده است، و 317 هزار سال قدمت دارد، با جمجمه ما تفاوت چندانی ندارد. 

حامد وحدتی نسب در ادامه با تاکید بر اینکه این مهم یعنی بدن انسان ها کمتر مورد انتخاب طبیعی قرار گرفته می گیرد و مشخصا از زمانی که انقلاب شناختی شکل گرفت، این اتفاق افتاد، گفت: وقتی انسان ها با تفکرشان به محیط پاسخ می دهند؛ می توانند در برابر محیط نیز بایستند و در قطب شمال یا صحرای عربستان زندگی کنند.

صحرای عربستان

این استاد دانشگاه معتقد است انسان از بنده طبیعت بودن خارج شده است. با این وجود اگر اتفاقات اقلیمی رادیکالی رخ دهد ممکن است تکنولوژی انسان در برابر آن کم بیاورد.

او در ادامه تاکید کرد که در این زمینه، تلنگر کوچکی که به انسان ها وارد شد، کرونا بود و تکنولوژی انسان در برابر آن به لرزه در آمد. با این وجود انتظار می رفت، انسانی که در 2020 زندگی می کند در برابر یک ویروس بتواند قدرتمندتر عمل کند؛ اما اینگونه نشد.

دایناسور

در پایان وحدتی نسب گفت: اگر بر فرض، یک اَبَر آتشفشان رخ دهد، شاید دیگر تکنولوژی انسان، نتوانند جواب مناسبی در برابر آن داشته باشد. همچنین بدترین سناریو، برخورد یک شهاب سنگ خیلی بزرگ با زمین است که بارها و بارها رخ داده است که منجر به از بین رفتن نسل دایناسور ها نیز شد. حالا اگر یک شهاب سنگی بخواهد با کره زمین برخورد کند دچار یک گسست تمدنی می شویم یعنی دیگر مهم نیست انسان ها چه تکنولوژی دارند.

کدخبر: 814811 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟