اجساد انفجار اتوبوس اربعین قابل شناسایی نیست / آخرین خبر از مسیر اربعین ! + صوت
حجم ویدیو: 59.33M | مدت زمان ویدیو: 00:06:16

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ساعاتی پیش پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر از انفجار یک دستگاه اتوبوس در نزدیکی مرز مهران در مسیر راهپیمایی اربعین در داخل خاک عراق در یک پمپ بنزین خبر داد. مطابق آمار هلال احمر، بر اثر این حادثه 11 نفر جانباخته و 30 تن مجروح شده اند.

حجت الله غلامعلی، دبیر کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) درباره جزئیات این حادثه به خبرنگار رکنا گفت: متاسفانه عصر امروز یک اتوبوس حامل جمعی از زائران ایرانی در یک پمپ بنزین در 150 کیلومتری مرز مهران در داخل خاک عراق دچار انفجار شد. با توجه به سوختن اجساد جان باختگان این حادثه، هنوز این اجساد قابل شناسایی نیستند و نیاز به زمان بیشتری برای شناسایی آنها وجود دارد.

وی افزود: با توجه به این که بعضا زائران عراقی راهپیمایی اربعین که در شهرهای مرزی کشورشان زندگی می کنند، در همان پایانه های مرزی خود همراه با زائران ایران سوار اتوبوس شده و راهی نجف می شوند، احتمال دارد جمعی از جان باختگان این حادثه عراقی باشند. در همین راستا نیز نیروهای هلال احمر ایران به منطقه اعزام شده اند تا ضمن کمک به فرآیند درمان افراد حادثه دیده، اجساد ایرانی را شناسایی کنند و به کشور بازگردانند.

بیش از 2.5 میلیون زائر ایرانی وارد عراق شده اند

در این میان اما صرف نظر از حادثه دلخراشی که عصر امروز برای جمعی از زائران ایرانی مسیر اربعین رخ داد، متاسفانه در روزهای اخیر بخصوص از روز پنجشنبه 17 شهریور تا شنبه 19 شهریور، شاهد ترافیک سنگین در مسیرهای منتهی به پایانه های مرزی ایران، کُند پیش رفتن روند رسیدگی به زائران ایرانی در پایانه های مرزی عراق و باز و بسته شدن چند باره مرزها توسط این کشور بودیم که این اتفاقات، نوعی آشفتگی و ازدحام جمعیت شدید را در مرزهای ایران و عراق به همراه داشت. به همین دلیل در روزهای اخیر برخی زائران از کمبود امکانات لازم برای حمل و نقل، معطل ماندن در پایانه های مرزی و دچار بودن به مشکلاتی نظیر گرمازدگی و کمبود آب و غذا گلایه داشتند.

این مسائل را نیز با دبیر کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) در میان گذاشتیم و از او درباره آخرین وضعیت عبور زائران ایرانی از مرزها برای شرکت در راهپیمایی اربعین پرسیدیم. غلامعلی در پاسخ به خبرنگار رکنا گفت: تا امروز بیش از 2.5 میلیون زائر ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین وارد کشور عراق شده اند. خوشبختانه از صبح امروز تردد زائران از مرزها روان تر شده است و با توجه به این که جمعیت زائران در شهرهای قبل از مرزها کنترل می شود، دیگر ازدحام شدید جمعیت در پایانه های مرزی به وجود نمی آید. البته برای کاهش میزان ازدحام در مرزها، طرف عراقی نیز باید با سرعت بیشتری به زائران رسیدگی کند.

وی افزود: از زمان صدور مجوز برای ورود اتوبوس های ایرانی به عراق، سرعت حرکت زائران ایرانی از پایانه های مرزی عراق به داخل خاک این کشور بیشتر شده است، البته ما از قبل از ایام اربعین برای صدور مجوز ورود اتوبوس های ایرانی به خاک عراق با مسئولان این کشور مذاکره کرده بودیم و خودمان برنامه ناوگان اتوبوسرانی بین شهری کشور را به گونه ای تنظیم کرده بودیم که بخشی از اتوبوس ها وارد خاک عراق شوند، اما چون تغییراتی در برنامه عراقی پیش آمده بود، صدور مجوز ورود اتوبوس های ایرانی به خاک عراق به تاخیر افتاد که خوشبختانه با تعاملات دو طرف، این مساله حل شده است.

مسیر رفت از فردا شب شلوغ تر می شود

غلامعلی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: خوشبختانه اکنون شرایط تردد زائران در مرزها نسبتا عادی است و با وجود این که همچنان جمعیت بسیار زیادی در پایانه های مرزی حضور دارد، ولی شرایط عبور زائران از پایانه ها نسبتا روان است. البته پیش بینی می کنیم که از فردا شب (21 شهریور) مجددا شاهد پیک جمعیت عبور زائران از مرزها در مسیر رفت باشیم و از روز پنجشنبه (24 شهریور) پیک جمعیت را در مسیر برگشت مشاهده کنیم و به نظر می رسد پیک جمعیت برگشت تا بعد از روز شنبه (26 شهریور) ادامه داشته باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: انفجاری که متاسفانه عصر امروز در 150 کیلومتری مرز مهران و در داخل خاک عراق برای یک اتوبوس حامل زائران ایرانی رخ داد، ربطی به ازدحام جمعیت نداشت، بلکه این اتوبوس به دلایل دیگری دچار این حادثه دلخراش شد. اظهار نظر درباره دلایل وقوع این حادثه نیاز به بررسی بیشتر دارد و همین حالا وزیر کشور مشغول رایزنی با مسئولان عراقی برای مشخص شدن علت وقوع حادثه و بازگرداندن پیکر جان باختگان ایرانی به کشورمان است.

ماجرای جابه‌جایی زائران ایرانی با استفاده از تریلی چه بود؟

دبیر کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین در واکنش به انتشار تصاویری مبنی بر تردد زائران از مرزهای اربعین با استفاده از تریلی گفت: اساسا استفاده از تریلی برای تردد زائران اربعین، اتفاقی مرسوم در عراق است. البته این کار عمدتا در شرایط اضطراری و برای تسریع در جابه‌جایی زائران انجام می شود. در همین راستا در چند روزی که ازدحام شدید جمعیت در مرزها ایجاد شده بود، برای جابه‌جایی سریع تر زائران از پایانه های مرزی به داخل خاک عراق، از تعدادی دستگاه تریلی استفاده شد. البته این تریلی ها ایرانی بودند و زائران ایرانی را از پایانه های مرزی عراق به داخل خاک این کشور انتقال می دادند.

وی در ادامه اظهار داشت: در روزهای اخیر استاندار ایلام به صورت میدانی بارها در مرز مهران حاضر شده است و همچنین وزیر کشور نیز شخصا روزانه به دو تا سه پایانه مرزی ایران و عراق سر می زند و در ایام اربعین حضور مداوم میدانی در مرزها دارد. با پیگیری این مسئولان و سایر مدیران اجرایی، اکنون شرایط عبور زائران از مرزها بهتر شده و ترافیک در جاده های منتهی به پایانه های مرزی نیز به شکل محسوسی کاهش یافته است. امیدواریم با تداوم اجرای تمهیدات لازم در روزهای آتی بخصوص در دوره بازگشت زائران به داخل کشورمان با مشکل جدیدی مواجه نشویم.

استقرار کارخانه یخ ساز 8 تنی توسط وزارت نیرو در مرز مهران

غلامعلی درباره تازه ترین امکانات فراهم شده برای رفاه حال زائران اربعین در مرزها توضیح داد: با توجه به پیک سنگینی که در روزهای آتی در مسیرهای رفت و برگشت در پایانه های مرزی شاهد خواهیم بود، ما در حال تدارک دیدن امکانات مختلفی هستیم که از جمله آن می توان به اسقرار یک کارخانه یخ ساز هشت تنی توسط وزارت نیرو در مرز مهران اشاره کرد که صبح امروز انجام شد. همچنین در سایر مرزهای کشور نیز به صورت مداوم شاهد تامین آب و یخ از استان های همجوار هستیم و امیدواریم با تداوم این روند، در روزهای آتی در موضوع توزیع آب و یخ در پایانه های مرزی دچار مشکل نباشیم.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به این که جمعیت عظیم زائران اربعین که در روزهای اخیر و آینده برای شرکت در راهپیمایی اربعین به عراق رفته اند، در بازه زمانی دو تا سه روزه به کشور بازخواهند گشت و پیش بینی می شود 80 درصد زائران از مرز مهران به ایران برگردند، بنابراین احتمال ایجاد پیک جدید جمعیت در روزهای برگشت زائران منتفی نیست، ولی ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم که زائران ایرانی بتوانند با کمترین مشکل و ازدحام به ایران برگردند و از پایانه های مرزی وارد خاک کشور شوند.

کدخبر: 824544 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟