واکسن HPV باید وارد برنامه واکسیناسیون عمومی شود / دختران 9 تا 13 سال در اولویت دریافت واکسن ضد زگیل تناسلی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV یک ویروس خطرناک و حتی کُشنده است که عمدتا از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و عامل اصلی بروز زگیل تناسلی در انسان هاست. البته در برخی موارد ممکن است یک فرد به ویروس مبتلا شده باشد، اما علایم زگیل در بدن او مشخص نشود. زگیل تناسلی هم در مردها و هم در زن ها شایع است و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به آن، داشتن رابطه جنسی سالم و پرهیز از تعدد در انتخاب شرکای جنسی است، زیرا استفاده از محافظ یا کاندوم در هنگام برقراری رابطه جنسی تنها تا حدود 50 درصد جلوی انتقال ویروس HPV را می گیرد.

گرانی واکسن HPV در ایران با وجود اهمیت فراوان آن

در سال های اخیر متخصصان داخلی و خارجی، چند نوع واکسن را برای جلوگیری از ابتلا به تیپ های مختلف ویروس پاپیلومای انسانی تولید کرده اند. این واکسن ها به طور کلی تحت عنوان واکسن HPV شناخته می شوند. مشهورترین واکسن های HPV در ایران، واکسن های گارداسیل و پاپیلوگارد هستند. واکسن گارداسیل تولید یک شرکت آلمانی است و واکسن پاپیلوگارد در داخل کشورمان تولید شده است. در این میان با توجه به این که ویروس HPV نقش مهمی در ابتلا به برخی انواع سرطان از جمله سرطان دهانه رحم، سرطان آلت جنسی مردانه و سرطان مقعد دارد، استفاده از واکسن HPV بخصوص در سنین پیش از شروع روابط جنسی، به شدت توصیه می شود.

با وجود اهمیت فراوان تزریق عمومی واکسن HPV، این واکسن ها در کشورمان بیمه نیستند. قیمت آزاد هر دُز واکسن گارداسیل حدود یک میلیون و 500 هزار تومان و نرخ آزاد هر دُز واکسن پاپیلوگارد حدود 500 هزار تومان است. این در حالی است که افراد برای محافظت در برابر ویروس HPV بسته به سن خود باید دو یا سه دُز واکسن دریافت کنند. در چنین شرایطی متخصصان بهداشتی کشورمان تاکید دارند که تزریق عمومی واکسن HPV باید در برنامه واکسیناسیون ملی کشور قرار گیرد. البته اخیرا علی قنبری مطلق، رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت، اعلام کرده است که وزارتخانه متبوع او در حال بررسی موضوع قرار دادن واکسن HPV در فهرست واکسیناسیون ملی است.

دکتر شهریار ناطق

واکسن HPV بین 70 تا 90 درصد از سرطان دهانه رحم جلوگیری می کند

در همین راستا، دکتر شهریار ناطق، جراح و متخصص کلیه، مجاری ادراری و تناسلی ضمن استقبال از این مساله به خبرنگار رکنا گفت: ما برای جلوگیری از شیوع گسترده ویروس HPV به عنوان عامل اصلی بروز زگیل تناسلی چاره ای جز واکسیناسیون عمومی علیه این ویروس نداریم. زگیل تناسلی در مردان می تواند باعث ابتلا به سرطان آلت تناسلی شود و در برخی موارد هم مردان هم‌جنس‌باز بر اثر ویروس HPV به سرطان مقعد مبتلا می شوند، اما شایع ترین سرطان مربوط به این ویروس، سرطان دهانه رحم است که متاسفانه آمار ابتلا آن در کشورمان با سرعت زیادی رو به رشد گذاشته است. پیشرفته شدن این سرطان نیز یا منجر به مرگ می شود یا زنان را مجبور می کند که رحم خود را بردارند.

وی افزود: تزریق انواع واکسن HPV می تواند بین 70 تا 90 درصد احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهد، اما متاسفانه به دلیل اطلاع رسانی ناکافی، بسیاری از مردم این واکسن را نمی شناسند. همچنین واکسن HPV بیمه نیست و قیمت آن برای بعضی اقشار بالاست. این در حالی است که با توجه به نقش مهم واکسن HPV در جلوگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم، وزارت بهداشت حتما باید برای کاهش محسوس قیمت یا اضافه کردن این واکسن به برنامه واکسیناسیون ملی کشور برنامه ریزی کند.

9 تا 13 سالگی؛ بهترین زمان برای تزریق واکسن HPV

ناطق در پاسخ به این سوال که چه کسانی باید واکسن HPV تزریق کنند، توضیح داد: بهترین زمان تزریق واکسن HPV، بین 9 تا 13 سالگی، یعنی قبل از برقراری اولین رابطه جنسی است. البته افراد تا 45 سالگی هم می توانند واکسن HPV را تزریق کنند، اما اساسا هرچه این واکسن در سنین پایین تری تزریق شود، کارآیی بیشتری برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی و سرطان های ناشی از آن خواهد داشت. البته باید توجه داشت که واکسن ایرانی پاپیلوگارد صرفا جلوی دچار شدن به سرطان های ناشی از ویروس HPV را می گیرد و این واکسن گارداسیل است که می تواند هم جلوی بروز زگیل تناسلی را بگیرد و هم از دچار شدن به سرطان های ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی جلوگیری کند.

این جراح مجاری ادراری و تناسلی ادامه داد: با توجه به آمار رو به رشد ابتلا به سرطان دهانه رحم در ایران، شکی نیست که وزارت بهداشت باید واکسن HPV را در برنامه واکسیناسیون ملی قرار دهد و حتی این واکسن را مانند بسیاری از کشورها به صورت رایگان در اختیار مردم بگذارد. در این میان اگر هدف ما از واکسیناسیون عمومی HPV، صرفا جلوگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم است، تزریق عمومی واکسن پاپیلوگارد کافی به نظر می رسد، اما بازهم بهتر است که وزارت بهداشت تزریق عمومی واکسن گارداسیل را در دستور کار قرار دهد تا افراد علاوه بر سرطان های ناشی از ویروس HPV، تا حد زیادی از دچار شدن به ویروس HPV نیز مصون بمانند.

تزریق عمومی واکسن HPV در بلندمدت موثر است

این متخصص بیماری های مقاربتی تاکید کرد: اگر برنامه واکسیناسیون عمومی HPV از امروز آغاز شود، اثرات آن بین 10 تا 15 سال آینده مشخص خواهد شد و ما در بلندمدت می توانیم کاهش محسوس آمار ابتلا به سرطان دهانه رحم را مشاهده کنیم. زیرا در بسیاری از موارد، ویروس پاپیلومای انسانی بین 10 تا 15 سال به شکل بدون علامت در بدن باقی می ماند، اما فرد مبتلا به این ویروس می تواند از طریق رابطه جنسی، ویروس را به دیگران انتقال دهد. تزریق واکسن HPV برای سنین کمتر از 15 سال به صورت دو دُزه و برای افراد بالای 15 سال به صورت سه دُزه انجام می شود.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به این که هم مردان و هم زنان به ویروس HPV مبتلا می شوند و این ویروس را از طریق رابطه جنسی به یکدیگر منتقل می کنند، بهتر است این واکسن به تمام افراد زیر 45 سال در ایران تزریق شود تا ایمنی عمومی جامعه در آینده نسبت به ویروس HPV افزایش یابد، اما اگر بودجه وزارت بهداشت برای تهیه واکسن HPV محدود است، بهتر است که این وزارتخانه زنان را در اولویت دریافت این واکسن قرار دهد. البته اگر قرار است برنامه واکسیناسیون عمومی HPV در کشورمان آغاز شود، ابتدا باید دختران بین 9 تا 13 سال در اولویت دریافت واکسن HPV قرار گیرند.

کدخبر: 812760 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟