دمای هوای ایران 1.2 درجه بالاتر از نُرمال / آبادان و شوش، گرمترین شهرهای ایران/ گرمای ایران به اندازه اروپا بی سابقه نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند روزی است که جهان با موج گرمای شدید مواجه شده است و شدت گرمای هوا در برخی مناطق جهان از جمله قاره اروپا به حدی بوده که در کشورهایی مثل انگلستان، اسپانیا و پرتغال هشدار قرمز صادر شده است. در ایران اما با وجود این که میزان افزایش دمای هوا در برخی استان های ایران از جمله خوزستان به حدی بوده است که ادارات به تعطیلی کشیده شده اند، هنوز شاهد صدور هشدار قرمز هواشناسی به علت گرمای شدید هوا نبوده ایم.

در همین راستا، صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره علت صادر نشدن هشدار قرمز هواشناسی به علت گرمای شدید هوا به خبرنگار رکنا توضیح داد: گرمای شدید هوا در برخی کشورهای اروپایی کاملا بی سابقه بوده، به نحوی که مثلا در انگلستان تا به حال سابقه نداشته است که دمای هوا در برخی نقاط به 45 درجه سانتی گراد برسد. اما شدت گرمای هوای کنونی در ایران بی سابقه محسوب نمی شود و دماهایی را که ما امروز در ایران ثبت می کنیم، قبلا هم در نقاط مختلف کشورمان ثبت شده است.  

وی افزود: دماهایی که این روزها در نقاط مختلف ایران ثبت می شود، بی سابقه محسوب نمی شود و بارها در طول تاریخ سابقه داشته است که ما دمای بالای 45 درجه سانتی گراد را در استان خوزستان یا دیگر مناطق ایران ثبت کنیم. البته مهمترین مشکل گرمای هوای این روزها، ماندگاری گرماست، به نحوی که ما در روزهای زیادی شاهد تداوم گرما هستیم.

آبادان و شوش، گرمترین شهرهای ایران

ضیائیان در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: بالاترین دمای ثبت شده در کشورمان در روزهای اخیر مربوط به آبادان و شوش با ثبت دمای 52 درجه بوده است. البته برخی منابع خبری اعلام کردند که طبق گزارش ناسا، دو روز پیش اهواز با دمای 46.5 درجه گرمترین شهر جهان بود، اما این مطلب صحیح نیست، زیرا ما در ایران شهرهایی گرمتر از اهواز هم داریم و ناسا در گزارش خود، اهواز را به عنوان یکی از شهرهای بسیار گرم جهان و نه گرمترین شهر دنیا معرفی کرده بود.

گزارش ناسا - گرمای هوا

رئیس مرکز ملی پیش بینی هواشناسی ادامه داد: از اواخر وقت امروز شاهد کاهش نسبی دما در نوار شمالی کشور و سواحل دریای خزر خواهیم بود، اما گرمای شدید در سایر نقاط ایران تا پایان هفته باقی می ماند. ولی از روز شنبه شاهد کاهش دما در بیشتر نقاط ایران خواهیم بود و متوسط دمای هوای کشور 4 درجه سانتی گراد کاهش خواهد یافت.

تیر 1401، 0.8 درجه گرمتر از میانگین بلندمدت

این مقام مسئول در سازمان هواشناسی تاکید کرد: گرمای شدید تابستان امسال را نمی توان با روند گرمایش جهانی بی ارتباط دانست. البته سال هاست که تمام جهان دچار تاثیرات شوم ناشی از افزایش متوسط دمای هواست و این روزها هم قاره اروپا به وضوح با تبعات ناشی از گرم شدن کره زمین دست و پنجه نرم می کند.

وی در پایان تصریح کرد: متوسط دمای هوا در ایران در یک هفته گذشته 0.3 درجه سانتی گراد از میانگین درازمدت بیشتر بوده است. این در حالی است که از ابتدای تیرماه تا روز 26 تیر، متوسط دمای هوای کشور 0.8 درجه سانتی گراد از میانگین درازمدت بیشتر بوده و البته از ابتدای سال آبی جاری یعنی یکم مهر 1400 تا کنون، میانگین دمای هوای ایران 1.2 درجه سانتی گراد از متوسط درازمدت بالاتر بوده است.

کدخبر: 805289 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟