وبا هنوز در خارج از کردستان مشاهده نشده است / لزوم تشدید مراقبت های بهداشتی در مرزهای غرب و جنوب شرق ایران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر مشاهده ده مورد مشکوک به وبا در استان کردستان منجر به بروز نگرانی هایی از شیوع این بیماری واگیردار در غرب کشورمان شده است. این در حالی است که در هفته های اخیر موارد متعددی از ابتلا به وبا در کشور عراق بخصوص در اقلیم کردستان این کشور گزارش شده و همچنین بیماری وبا در همسایه جنوب شرقی ایران یعنی کشور پاکستان نیز گسترش یافته است. 

در همین راستا، دکتر مریم منصوری فر، رئیس اداره بیماری های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت به خبرنگار رکنا گفت: هنوز مورد مشکوک به وبا در خارج از استان کردستان مشاهده نشده است و مواردی هم که در این استان مشاهده شده، مربوط به افرادی بوده است که در روزهای اخیر به کشور عراق سفر کرده اند. 

وی افزود: با توجه به این که در هفته های اخیر، علاوه بر عراق، در کشور پاکستان نیز بیماری وبا شیوع پیدا کرده است، ما باید ضمن تشدید مراقبت های بهداشتی مرزی، افرادی را که اخیرا به عراق یا پاکستان سفر کرده اند به دقت پایش کنیم تا شاهد گسترش وبا در غرب و جنوب شرق کشورمان نباشیم.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید کرد: ما به تمام مردم ایران بخصوص اهالی استان های غربی و جنوب شرقی کشور هشدار می دهیم که مراقبت های بهداشتی فردی خود را بیش از قبل جدی بگیرند تا به بیماری وبا مبتلا نشوند. 

راهکارهای پیشگیری از ابتلا به وبا 

منصوری درباره راهکارهای موثر برای پیشگیری از ابتلا به وبا توضیح داد: ما به تمام مردم توصیه می کنیم که برای پیشگیری از ابتلا به وبا، حتما آب آشامیدنی سالم مصرف کنند و از میوه و سبزیجاتی استفاده کنند که از سلامت آنها اطمینان دارند یا آنها را به شکل دقیق ضدعفونی کرده اند. 

رئیس اداره بیماری های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت ادامه داد: رعایت بهداشت دست یعنی شستن صحیح دست قبل از تهیه غذا، پیش از خوردن غذا و بعد از رفتن به دستشویی و همچنین دفع بهداشتی فاضلاب ها و رعایت نظافت سرویس های بهداشتی نیز از جمله مهمترین اقداماتی است که مردم باید برای پیشگیری از ابتلا به وبا انجام دهند. 

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید کرد: اسهال آبکی یکی از مهمترین علایم ابتلا به وبا است، بنابراین اگر مردم مشاهده کردند که در روز بیشتر از سه بار مدفوع خود را به صورت شل و آبکی دفع می کنند، حتما به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند و بیش از پیش مایعات بنوشند. 

وی در پایان تصریح کرد: کارکنان وزارت بهداشت همواره در پایگاه های مراقبت مرزی حضور دارند و پایش های لازم درباره وضعیت سلامت افرادی را که از مرزهای قانونی تردد می کنند، انجام می دهند. اما در شرایط کنونی توصیه می کنیم که با توجه به شیوع وبا در برخی کشورهای همسایه ایران، مراقبت های بهداشتی در مرزهای غربی و جنوب شرقی کشور تشدید شود. 

کدخبر: 795800 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟