وضعیت آب، برق، بهداشت و فاضلاب خرمشهر ناراحت کننده است  + عکس های دیده نشده از خرمشهر

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مهرزاد ارشدی، عکاس و خبرنگار دفاع مقدس است. او در آبادان  متولد شده است و از روز اول در خرمشهر در عملیات آزادسازی خرمشهر حاضر بوده است. او در گفت و گو با رکنا از این روزهای خرمشهر می گوید. از اینکه تن نحیف خرمشهر، همچنان آزرده از خرابی های جنگ است.

او می گوید: خرمشهر برای ایران قداست خاصی دارد و ارزشمند است. مردم ایران فرزندانشان را برای آزادی این شهر تقدیم کردند. انتظار داریم که خرمشهر به عنوان نماد مقاومت و پیروزی به زیباترین وجه بازسازی شود. به دلیل ناپایداری که بعد از جنگ داشتیم هنوز که به کوچه پس کوچه های خرمشهر سر می زنیم می بینیم که شرایط بحرانی است. این وضع، زیبنده مردم خرمشهر نیست و قطعا همه مردم ایران دوست دارند که اینجا آباد شود. این وظیفه مهمی بر دوش دولت سیزدهم و مسئولان استان و شهرستان است.

مردم خرمشهر نیاز به اشتغال و رفاه دارند

ارشدی می افزاید: باید روحیه زخم خورده و ناراحت مردم خرمشهر ترمیم شود تا شادی به خانه هایشان بازگردد. سوم خرداد می تواند انگیزه ای باشد تا نگاه ها معطوف این شهر شود. در این راستا نقش منطقه آزاد اروند بسیار مهم و خطیر است و انتظار می رود متولیان در جهت ایجاد اشتغال ، رفاه و سازندگی این شهر تمام تلاش خود را به کار گیرند.

خرمشهر 1

این عکاس دفاع مقدس، با اشاره به اینکه روزگاری مردم خرمشهر، بسیار برخوردار بودند و زندگی خوبی داشتند می افزاید: مردمی که همیشه درِ خانه شان به روی میهمانان باز بود؛ امروز شرمنده اند که امکانات کافی برای یک زندگی مطلوب را ندارند. فرزندان انقلاب و دفاع مقدس، در سال های بعد از پایان جنگ، کنار گذاشته شدند و از ظرفیتشان استفاده نشد.

او در پاسخ به اینکه به سازندگی خرمشهر چه امتیازی می دهد می گوید: تا کنون به نظر می رسد فقط 30 درصد در راستای سازندگی خرمشهر گام برداشته شده است. آبادان و خرمشهر پیشانی جنگ در ایران بودند. الان سی سال از جنگ گذشته و ما اصلا توسعه و پیشرفت امکاناتی در خرمشهر نمی بینیم. اشتغال، رفاه، و تولید و... همگی در اینجا مغفول مانده اند.

خرمشهر 3

امروز افت تحصیلی، فرهنگی، هنری، اجتماعی در خرمشهر قابل مشاهده است

مهرزاد ارشدی، عکاس دفاع مقدس در ادامه به اینکه خیابان های خرمشهر 80 ساله هستند و تاکنون به سازی نشده اند می گوید: این خیابان ها نه بزرگ شدند و نه به سازی. شرایط بسیار ناهنجار است و اگر چند ماشین اضافه تر در خیابان باشد راه بند می آید. بسیاری از آپارتمان ها، بدون رعایت اصول ساختمانی ساخته می شوند و بوی فاضلاب ها در شهر می پیچد که اصلا زیبنده نیست. امروز افت تحصیلی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و... در خرمشهر قابل مشاهده است.

او در ادامه می گوید: برق، آب، فاضلاب و بهداشت که جزء عناصر اولیه برای زندگی مطلوب در یک شهر هستند؛ اما این ها را بعد از گذشت سال های سال نمی توانید در خرمشهر پیدا کنید، در حالی که باید در دسترس باشد. وقتی این نیازهای اولیه زندگی در دسترس نباشد، اوقات فراغت، اشتغال، تفریح و... دیگر در اولویت نخواهد بود. مردم آبادان و خرمشهر افسرده شدند. 

روزی خرمشهر نگین اقتصاد ایران بود، امروز در پایین ترین سطح امکانات

ارشدی می گوید که هنوز هستند نسلی از جنگ که در اینجا مانده اند و امید به سازندگی دارند. او می افزاید: تمام خواسته مردم خرمشهر این است که فضایی به وجود بیاید که مناسب برای زندگی باشد؛ اما مدیریت های ضعیف و لاک پشتی که در پس آن ها، روحیه جهادی نیست، عرصه را برای زندگی تنگ می کند.

وی با اشاره به اینکه روزی خرمشهر و آبادان نگین های انگشتری اقتصاد ایران بودند؛ اما امروز در پایین ترین سطح امکانات رسیده اند، می گوید: در قسمت های زیادی از شهر فرسودگی به چشم می خورد. جمعیت زیادی از تجار، بازاریان و افراد متمکن بعد از جنگ به خرمشهر و آبادان بازگشتند؛ اما وقتی دیدند فضای زندگی و اشتغال مناسب نیست؛ مجددا به شهرهای بزرگ بازگشتند. در حال حاضر، مهاجران متمکن زیادی از خرمشهر به دیگر شهرهای ایران و حتی کشورهای مختلف رفته اند؛ اما تا امروز نتوانستیم زمینه ای برای حضور و سرمایه گذاری این افراد در خرمشهر ایجاد کنیم.

خرمشهر 2

این عکاس و خبرنگار دفاع مقدس در ادامه می گوید: همیشه معروف بود که گمرک و بندر خرمشهر به شهردای تهران ، پول قرض می داد. و برای عمران و آبادی شهرهای دیگر کمک می کرد. امروز این تن نحیف و زجر دیده از دوران جنگ، در گوشه ای افتاده است. باید تمام مسئولان کشور که دلسوز و عاشق وطن هستند در جهت سازندگی در خرمشهر گام بردارند.

مهرزاد ارشدی، در ادامه می گوید: رهبر معظم انقلاب اسلامی، از وضعیت خرمشهر بی اطلاع نیستند. ایشان همیشه تاکید داشتند اینجا باید اتفاق های خوب رخ بدهد؛ اما ما کوتاهی کردیم. امیدواریم در دولت آقای رئیسی که یک دولت مردمی است، به صورت جهشی و جهادی با کارهای ویژه و شبانه روزی گره های خرمشهر باز شود.

وی با اشاره به اینکه مسئولان باید ستاد پشتیبانی از تولید، سرمایه گذاری و رفع موانع در این دو شهر ایجاد کنند می گوید: باید کاری انجام شود تا سرمایه گذاران روی خرمشهر حساب کنند و بتوانند اینجا اشتغال زایی کند. 

خرمشهر 5

کدخبر: 783654 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟