با هدفمندسازی یارانه ها، ایران در سال 1401 از خطر قحطی احتمالی نجات پیدا کرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دبیرکل سازمان ملل هشدار داده است که طی ماه های آینده، ممکن است با کمبود جهانی مواد غذایی مواجه شویم که می‌تواند سال‌ها طول بکشد. قیمت بالای کالاهای اساسی تعداد افرادی را که نمی‌توانند مطمئن باشند به غذای کافی دسترسی پیدا کنند از 440 میلیون نفر به 1.6 میلیارد نفر افزایش پیدا کرده است. حدود 250 میلیون نفر در آستانه قحطی هستند. اگر جنگ اوکراین ادامه پیدا کند و عرضه مواد غذایی از روسیه و اوکراین محدود شود، صدها میلیون نفر دیگر دچار فقر خواهند شد، ناآرامی‌های سیاسی گسترش پیدا خواهد کرد و کودکان‌ دچار نقصان می‌شوند و مردم گرسنگی می‌کشند.

در این راستا علی اکبر علیزاده برمی، دبیر اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رکنا با اشاره به این یک آمار جهانی است و ممکن است ایران نیز تحت تاثیر این بحران مواد غذایی قرار بگیرد می گوید: «اگر تامین غلات وابسته به کشورهای خارجی از جمله آمریکا و هم پیمانش مورد شود، گندم را حتی به قیمت پول خون هم به بعضی از کشورها نمی دهند. جنگ اوکراین و تغییرات اقلیمی مزید بر علت شده اند تا در پس بحران تامین مواد غذایی ، هر کشوری به فکر تامین خودش باشد.»

وی با اشاره به اینکه در دوران کرونا، آمریکا و برخی کشورهای دیگر حتی حاضر نشدند به کشورهای فاقد تکنولوژی، واکسن بدهند، گفت: «این در حالی است که این کشورها چند دوز واکسن کرونا برای خودشان تزریق کردند. ما محتاج برخی از داروها از جمله ام اس، دیابت و... بودیم؛ اما این ها دارو را نیز تحریم کردند.»

نماینده مجلس سمنان با اشاره به اینکه خطر قحطی برای ایران نیز وجود داشت، گفت: «4 و نیم تا پنج میلیون تن گندم در چنین شرایطی که نیاز جدی به آن داریم، از کشور خارج می شد. از طریق قاچاق، حدودا 2 و نیم تا 3 میلیون تن گندم قاچاق می شد. همچنین 30 درصد دور ریز نان داریم که نشان از بی اعتنایی ما به گندم و فرآورده هایش است. با هدفمندسازی یارانه ها، ایران در سال 1401 از خطر حقطی احتمالی نجات پیدا کرد. اگر این روند ادامه پیدا می کرد و ما سالانه 5 میلیون تن گندم از دست می دهیم.»

وی در تبیین گفته هایش افزود: «با این تصمیم و همکاری مردم این خطر از ما دور شد. در این راستا برای سال آینده باید از الان برنامه ریزی کنیم به گونه ای که کشت گندم و غلات چنان گسترده شود که سال بعد سطح زیر کشتمان افزایش چشمگیری داشته باشد. ما دنبال تکمیل کالاهای اساسی برای خودمان هستیم. می خواهیم نه تنها در تولید گندم خودکفا شویم؛ بلکه بتوانیم آن را به کشورهای دوست صادر هم بکنیم. ایران توانایی این که قطب تولید کالاهای اساسی در جهان تبدیل شود را دارد.»

مجلس برای جلوگیری از شکل گرفتن بحران تامین مواد غذایی چه کرد؟

علی اکبر علیزاده برمی، در پاسخ به اینکه برنامه های کمیسیون کشاورزی در این راستا چیست؟ گفت: «کمیسیون کشاورزی قیمت پایین گندم را که اصلی ترین عامل نکاشتن گندم و قاچاق آن دو دولت های سابق به خصوص در دولت قبل بود را اصلاح کرد. به گونه ای که گندم از 2 هزار و 300 تومان، اکنون به 11هزار و 500 تومان رسیده است. نتیجه این شد که قاچاق گندم، دیگر برای قاچاقچیان صرفه اقتصادی نداشت؛ چراکه به قیمت جهانی نزدیک شد.»

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در ادامه گفت: «همچنین قیمت گذاری غلات دیگر همچون جو، سایر دانه های روغنی و کالاهای اساسی کشاورزی اصلاح شد و در قانون بودجه نیز، پیش بینی شده اند.»

او در پاسخ به اینکه آیا احیای برجام در راستای پیشگیری از کمبود مواد غذایی در ایران می تواند کمک کننده باشد یا خیر گفت: «اگر مطالعه ای روی تاریخ برخورد آمریکا با کشورهای دیگر داشته باشیم می بینیم که آمریکا به عهد و پیمان هایش عمل نمی کند. ما مذاکرات را همچنان ادامه می دهیم؛ البته از خواسته هایمان نیز کوتاه نخواهیم آمد. سیاست دولت سابق این بود که اقتصاد کشور را به برجام گره بزند؛ اما در دولت فعلی، جراحی بزرگی در دستور کار قرار دارد. همه تصور می کردند دلار تا 45 هزار تومان افزایش داشته باشد؛ اما الان به 29 هزار تومان رسیده است که امیدواریم کاهش بیشتری نیز داشته باشد. اگر برجام نتیجه داد در نظر ما مطلوب است؛ اما اقتصاد ما به آن گره نخواهد خورد.»

کدخبر: 783283 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟