مسکن و اجاره در کیش دو برابر گرانتر از نقاط دیگر ایران / مهاجرت از نقاط درگیر بحران هوا و آب در کشور به کیش

«با 200 میلیون تومان، می‌توانید آپارتمان 50 الی 60 متری در یک شهرک خوب پیدا کنید و ماهیانه، 5 میلیون تومان اجاره دهید. برای رهن هم حداقل 300 میلیون تومان نیاز دارید.» این‌ها را یک مشاور املاک در کیش می‌گوید.

یک مشاور املاک دیگر می‌گوید: «می دانید که در جزیره، هزینه ها دو برابر دیگر نقاط ایران آب می‌خورد. با مبلغ 200 میلیون تومان موردی برای اجاره ندارم. الان وضع اجاره‌ها خیلی خراب است. برای خرید خانه در یک شهرک خوب نیز باید متری 40 میلیون پرداخت کنید. بهترین محله کیش نیز فاز 7 صدف است که خانه‌های آنجا متری 75 میلیون تومان به فروش می‌رسد.»

زیر پوست جزیره لاکچری کیش چه خبر است؟

کیش؛ جزیره‌ای زیبا در دل خلیج فارس است. جایی که با پاساژها و مال‌های لاکچری، ماشین‌های لوکس، ویلاها و آپارتمان‌های شیک و تر و تمیز، هتل‌های چند ستاره و... شناخته می‌شود؛ اما سوال اینجاست؛ آیا در کیش هم فقر وجود دارد؟ با اجاره ماهیانه پنج میلیون تومان، باید درآمد چقدر باشد؟ برای خرید خانه متری 75 میلیون تومان، چند سال باید با حقوق وزارت کاری کار کرد؟ مشکل مسکن، مختص کلان شهرها نیست. امروز این معضل، بیشتر از همیشه، گریبان مستاجران را گرفته و مشخص نیست پیروز این میدان کدام طرف خواهد بود.

در این راستا مسعود حامیان، پیشکسوت حوزه مسکن در کیش به رکنا می گوید: «برخی می‌گویند منطقه عرب ها، محله ضعیفی است و اجاره ها در آنجا پایین است. این صحیح نیست. آنجا بومی‌های جزیره زندگی می‌کنند و فرهنگ و مدل زندگی‌شان به آن شکل است. منازل بومیان کیش از جاذبه های فرهنگ غنی این منطقه است و خود قابلیت جذب توریست دارد؛ البته اگر به زیبایی‌های آن توجه بیشتری شود. اخیرا خانه بومیان و رستوران‌های با فرهنگ بومیان کیش راه اندازی شده که بسیار دیدنی و زیباست و همه این قابلیت‌ها در همین منطقه بومیان کیش است. خانه‌های این منطقه، قدیمی و اعیانی است و ممکن است مالکان، اتاق‌های این خانه‌ها را اجاره دهند. شاید از لحاظ قیمتی خانه‌ها کمی ارزان‌تر از شهرک‌های دیگر کیش باشند؛ اما محله فقیر نشین جزیره نیست.»

هر کسی که سرمایه‌ای دارد، آن را تبدیل به ملک می‌کند

او با اشاره به اینکه در جزیره کیش، چند مدل از افراد زندگی می‌کنند، می‌گوید: «بخشی از افرادی که اینجا زندگی می‌کنند، چندین سال پیش به اینجا مهاجرت کرده‌اند. همچنین برخی هم به صورت فصلی یا برای اقامت تفریحی اینجا خانه خریده‌اند و ساکن دائم جزیره به حساب نمی‌آیند. عموما ساکنان دائم جزیره، کسبه و کارمندان هستند.»

وی می گوید: «از آنجایی که کشور ما در اقتصاد، رونق کافی و ضریب اطمینان بالایی ندارد، هر کسی که سرمایه‌ای دارد، جذب حوزه خرید مسکن می‌شود. به جای اینکه سرمایه‌های کشور، در حوزه‌هایی مثل صنعت، بورس، کارآفرینی و... وارد شود، آن را از این دور خارج و در حوزه مسکن سرمایه گذاری می‌کنند. مثل چربی‌هایی که در بدن تجمع کرده اند است که صرفا موجب بیماری اقتصاد و گرفتاری بدنه مالی کشور شده است. با همه این‌ها، هر کسی که سرمایه‌ای دارد، دوست دارد پولش را به ملک تبدیل کند و کیش نیز از این قضیه مستثنی نیست.»

تقاضای اجاره مسکن در کیش بیشتر از عرضه است

حامیان در ادامه با اشاره به اینکه در جزیره کیش، تقاضای اجاره مسکن، بیشتر از عرضه اجاره است می گوید: «معضلی که با آن مواجه هستیم این است که برخی در کیش خانه می خرند و آن را شبانه اجاره می دهند. در یک شهرک خوب می بینید از هر 10 بلوک، پنج تای آن به خانه شبانه تبدیل شده است. حالا سوالی که مطرح می شود این است که مردم جزیره باید کجا زندگی کنند؟»

وی می گوید: «مسئولان باید کاری کنند تا جریان اقامت مسافران در همان هتل ها اتفاق بیفتد. به این صورت، فضا برای اجاره افراد نیازمند باز می شود. همچنین از شهرهایی که مشکلات آب و هوایی، کم آبی و... وجود دارد، خانواده ها به جزیره برای زندگی بهتر مهاجرت می کنند. همه این ها دست به دست هم می دهد تا کسی که نیازمند واقعی منازل استیجاری است، امروز تحت فشار باشد.»

اقتصاد ایران بیمار است؛ زودتر جراحی‌اش کنید!

مسعود حامیان در پایان در پاسخ به اینکه راهکار این معضل چیست؟ می‌گوید: «باید انباشت سرمایه ای که در خانه‌های خالی وجود دارد در بازار در چرخش باشد. اینکه یک نفر چندین خانه داشته باشد و درش را ببندد و دیگری اندر خم یک کوچه برای اجاره یک خانه باشد درست نیست. برای حل این مشکل، به یک راهکار کلان نیاز است. کشور ما باید صنعتی شود. پول چاپ کردن، بدون اینکه بتوانیم چیزی را عرضه کنیم فایده‌ای ندارد. در دنیا کشوری را سراغ ندارم، که افراد برای سرمایه گذاری چندین خانه بخرند و درش را ببندد به امید اینکه روزی این خانه‌ها گران شوند. این‌ها همه به خاطر این است که اقتصاد کشور ما بیمار شده و لازم است درمان شود.»

کدخبر: 777663 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟