ایثار سربازان ارتش، ایران را سرافراز کرد / در "روز ارتش" کهنه سربازان را فراموش نکنیم

سربازان ارتش از جمله افتخارات میهن اسلامی ما هستند که وجود آنها در زمان های مختلف به این نیروی پرافتخار عزت بخشیده است. ما نیز در روز ارتش به سراغ یکی از رزمندگان دفاع مقدس رفتیم که در طول جنگ تحمیلی در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمت کرده و بعد از دوران جنگ نیز کتاب ها و مقالات زیادی را در حوزه تاریخ دفاع مقدس و ادبیات ارتش نوشته است.

بُداقی؛ کهنه سربازی که یاد سربازان ارتش را زنده می کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ارتش جمهوری اسلامی ایران مانند هر نیروی نظامی دیگری در سطح جهان از ستون های سرافرازی برخوردار است که این نیرو را پایدار و قدرتمند نگاه داشته اند؛ ستون هایی به نام «سرباز» که وجودشان برای کشور نعمت است و مقام معظم رهبری نیز بارها خدمت آنها به میهن را یک خدمت مقدس توصیف کرده اند که در جنگ و صلح در صف اول رفع نیازهای ملت و کشور قرار دارند.

در این میان بدون شک آن بخش از سربازان ارتش که در طول دوره دفاع مقدس در این نیرو خدمت کرده اند و اکنون کهنه سربازان کشور محسوب می شوند، از جمله مهمترین سربازان تاریخ ایران هستند که سرافرازی امروز میهن عزیز ما به برکت وجود آنها به دست آمده است؛ زیرا اگر آنها در صحنه های نبرد حق علیه باطل به مصاف دشمنان ایران نرفته بودند، قطعا دست سرنوشت تقدیر دیگری را برای میهن ما رقم می زد.

محمد بداقی

«محمد بداقی» یکی از همین سربازان است که در دوره جنگ تحمیلی در گروه 22 توپخانه شهرضا در جبهه های جنوب کشور به ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمت کرده و بعد از پایان جنگ نیز به نگارش کتاب هایی در حوزه تاریخ دفاع مقدس و ادبیات ارتش پرداخته است. او همچنین بنیان گذار «خانه ملی سرباز دفاع مقدس» است و سعی دارد در این نهاد مردمی، به زنده نگه داشتن یاد و نام تمام رزمندگان جنگ تحمیلی بخصوص سربازان ارتش بپردازد.

بداقی در همین راستا مجموعه مقالات «صلح و جنگ» در حوزه ادبیات دفاع مقدس را نوشته است که این کتاب به زبان اسپانیایی نیز ترجمه شده و در کشورهای آمریکای جنوبی انتشار یافته است. البته از بداقی آثار دیگری مانند کتاب های «کهنه سرباز» و «پدربزرگ» نیز به جای مانده که این کتاب ها در جشنواره های مختلف مربوط به ادبیات دفاع مقدس مورد تقدیر قرار گرفته است.

همچنین با تلاش های بداقی، یکی از بوستان های منطقه 7 تهران به یاد سردار شهید مسعود منفرد نیاکی، یکی از فرماندهان نیروی زمینی ارتش در دوران دفاع مقدس و بخش پایانی اتوبان امام علی (ع) به یاد سرلشکر شهید علی محمد رسولی، یکی از فرماندهان عملیات مرصاد نامگذاری شده است. ما نیز امروز به مناسبت «روز ارتش» پای صحبت های این کهنه سرباز ارتش جمهوری اسلامی نشستیم.

عشق سربازان به وطن؛ راز ماندگاری ایران

بداقی در ابتدای اظهاراتش با تاکید بر این که روحیه سربازان امروز ارتش جمهوری اسلامی، تفاوت چندانی با سربازان دوره دفاع مقدس ندارد، به خبرنگار رکنا گفت: خوشبختانه ما در حال حاضر شاهد همان روحیه سلحشورانه ای هستیم که در ایام جنگ تحمیلی در میان رزمندان بخصوص سربازان ارتش مشاهده می کردیم. راز ماندگاری این روحیه در طول سالیان سال نیز عشق به ایران است که باعث شده سربازان این میهن همواره آماده نبرد با دشمنان ملت باشند.

وی افزود: عشق به ایران به قدری در میان سربازان دوران دفاع مقدس موج می زد که بخش زیادی از سربازان ارتش در ماه های ابتدایی جنگ را کسانی تشکیل می دادند که در یکی دو سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی خدمت خود را به پایان رسانده بودند، اما وقتی از آنها خواسته شد که برای خدمت به میهن به پادگان ها بازگردند، با وجود داشتن کارت پایان خدمت، به ارتش بازگشتند و با تمام وجود به جبهه ها رفتند.

این کهنه سرباز دفاع مقدس ادامه داد: با وجود این که در زمان جنگ تحمیلی این قانون وجود داشت که اگر یک فرزند پسر از یک خانواده در جبهه خدمت می کند، برادر او می تواند در جبهه ها حضور نداشته باشد، ولی ما شاهد آن بودیم که خانواده های زیادی دو یا حتی سه فرزند خود را به عنوان سرباز به جبهه ها اعزام کرده بودند که این مساله نشان دهنده عشق کهنه سربازان دفاع مقدس و خانواده های آنها به ایران و اسلام است.

مسئولان قدر کهنه سربازان ارتش را بدانند

بداقی با بیان این که جوانان امروز نیز مانند کهنه سربازان دوران دفاع مقدس دارای عشقی وافر به ایران هستند، اظهار داشت: شکی نیست که روحیات و علایق جوانان امروز که بخشی از آنها را سربازان وطن تشکیل می دهند، نسبت به گذشته تغییر کرده است، اما یک علاقه بین کهنه سربازان جنگ و جوانان و سربازان امروز کشورمان مشترک است و آن هم عشق به میهن است که تا امروز باعث سربلندی نیروهای نظامی کشور ما شده است.

نویسنده کتاب «کهنه سرباز» ادامه داد: آنچه تا امروز باعث ایستادگی ایران عزیز ما شده است، برخورداری از نیروهای نظامی قدرتمند است که ستون های آن را سربازان رشید اسلام تشکیل می دهند که سلحشوری آنها باعث می شود که هیچ دشمنی به خود جرات ندهد که به این میهن تعرض کند. بنابراین شایسته است که مسئولان جمهوری اسلامی هم قدر سربازان امروز را بدانند و هم کهنه سربازان دفاع مقدس را فراموش نکنند.

وی در پایان تصریح کرد: کهنه سربازان دوران دفاع مقدس بدون هیچ گونه ادعا، سهم خواهی و چشمداشت به میهن عزیز ما خدمت کردند که شایسته احترام فراوانی از سوی مردم عزیز ما هستند و خوشبختانه تا امروز هموطنان ما به خوبی از آنها قدردانی کرده اند. بنابراین مسئولان کشور نیز می توانند در جایگاه های مختلف از وجود کهنه سربازان استفاده کنند تا شاهد بهبود فضای اجتماعی و سیاسی کشورمان باشیم.

کدخبر: 772201 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟