امتناع عجیب مسئولان سابق وزارت بهداشت در تایید واردات واکسن های بهتر/ جان ایرانیان84هزار تومان هم ارزش نداشت!

تزریق عمومی واکسن کرونا مهمترین راهکار برای مقابله با همه گیری این ویروس است. در ماه های اخیر ثابت شده است که با توجه به کاهش کارآیی انواع واکسن کرونا در طول زمان، تمام افراد بالاسی 18 سال حتما باید دُز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند. این در حالی است که اخیرا سویه امیکرون کرونا در سطح جهان شایع شده است که مقاومت بسیار بالایی در برابر انواع واکسن کرونا موجود در جهان دارد. در این میان برخی مطالعات نشان می دهد که بیشتر انواع واکسن کرونا استفاده شده در ایران، از جمله واکسن های سینوفارم و اسپوتنیک، کارآیی مناسبی در برابر سویه جدید کرونا ندارند.

آیا ضعف سینوفارم در برابر امیکرون، کار دست ایرانیان می دهد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شیوع سویه امیکرون در سطح جهان، نگرانی های زیادی را درباره بروز موج جدیدی از کرونا در دنیا به وجود آورده است، زیرا با وجود این که بسیاری از کشورهای جهان در ماه های گذشته موفقیت های زیادی را درباره واکسیناسیون عمومی به دست آورده اند، اما آن طور که سازمان بهداشت جهانی گزارش داده، ایمنی زایی تمام واکسن های موجود در برابر سویه امیکرون به شدت پایین می آید.

در این میان اخیرا گزارش های تاییدنشده‌ای نیز ارائه شده است مبنی بر این که بیشتر واکسن های مورد استفاده در ایران از جمله واکسن های اسپوتنیک و سینوفارم در برابر سویه امیکرون کارآیی مناسبی ندارند و این در حالی است که در همین گزارش ها، کارآیی واکسن های فایزر، مدرنا و آسترازنکا در برابر امیکرون نسبتا مطلوب توصیف شده اند.

البته هنوز سازمان بهداشت جهانی این گزارش ها را تایید نکرده است، اما آنچه در ماه های اخیر مشخص شده، این است که واکسن سینوفارم به عنوان واکسنی که تا کنون به بیش از 80 درصد افراد واکسینه شده در کشورمان تزریق شده است، کارآیی پایین تری از برخی واکسن های موجود در جهان دارد و حالا هم با شیوع سویه امیکرون در جهان ممکن است ضعف این واکسن در ایمنی بخشی، بیش از پیش کار دست ایرانیان بدهد.

در چنین شرایطی سوال مهم این است که با توجه به این که در هفته های اخیر تزریق دُز یادآور واکسن کرونا به ایرانیان آغاز شده، آیا بهتر نیست که ایران از طریق کشورهای ثالث به واردات واکسن های ایمن تر در برابر سویه امیکرون یعنی واکسن های فایزر و مدرنا بپردازد و حجم واردات واکسن آسترازنکا را نیز افزایش دهد، تا ایرانیان، امید بیشتری برای تزریق دُز سوم واکسن و رسیدن به سطح ایمنی مناسب با تزریق دُز بوستر داشته باشند؟

البته پیش از پرداختن به پاسخ این سوال باید به این نکته توجه داشت که اساسا با توجه به این که واکسیناسیون عمومی در کشورمان رایگان انجام می شود، عدم واردات واکسن کارآمد و مجبور شدن مردم ایران به تزریق دُزهای سوم و چهارم واکسن کرونا در فاصله زمانی نزدیک برای رسیدن به سطح ایمنی مناسب، هزینه گزافی را روی دست دولت خواهد گذاشت و به همین دلیل، بسیاری از متخصصان بهداشتی معتقدند که بهتر است هرچه زودتر، دولت واکسن های کارآمد را برای تزریق به عنوان دُز یادآور به ایرانیان وارد کند تا هم از بار هزینه های درمانی روی دوش دستگاه اجرایی بر اثر شیوع سویه امیکرون کاسته شود و هم نیاز به تزریق دُزهای بعدی (دُزهای سوم، چهارم و ...) واکسن و پرداخت هزینه های زیاد از سوی دولت برای این مساله، کمتر شود.

تزریق دُز یادآور، راهکار جبران کاهش کارآیی واکسن ها در برابر امیکرون

دکتر محمدرضا هاشمیان، عضو کمیته علمی کشوری کرونا در گفت و گو با رکنا با اشاره به کاهش کارآیی تمام واکسن ها در برابر سویه امیکرون اظهار داشت: با توجه به تعداد بالای جهش های سویه امیکرون، کاهش کارآیی واکسن های مختلف در برابر این سویه، امری اجتناب ناپذیر است و این مساله ای است که در تمام واکسن های موجود در جهان شناسایی شده است. با این وجود، تمام واکسن ها حتی در برابر سویه امیکرون، نقش موثری در کاهش احتمال مرگ یا بستری بر اثر کرونا دارند.

وی افزود: در شرایط موجود، متخصصان بهداشتی جهان به این نتیجه رسیده اند که برای جبران کاهش کارآیی واکسن ها و با توجه به این که سطح آنتی بادی در افراد واکسینه شده بین سه تا چهار ماه بعد از تزریق دُز دوم افت می کند، بهتر است تمام افراد بالای 18 سال، دُز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند. این در حالی است که تا چند ماه پیش، تزریق دُز یادآور فقط به افراد مسن، کادر درمان و اشخاص دارای نقص ایمنی توصیه می شد، اما مدتی است که تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای تمام سنین، بسیار واجب محسوب می شود.

این فوق تخصص مراقبت های ویژه ادامه داد: با وجود این که از چند هفته پیش، اعضای کمیته علمی کشوری کرونا درخواست کردند که دُز سوم واکسن کرونا به تمام افراد بالای 18 سال در کشورمان تزریق شود، اما وزارت بهداشت ابتدا تزریق دُز سوم واکسن به افراد بالای 40 سال در کشورمان را تایید کرد و تازه چند روز است که وزارت بهداشت اجازه داده که دُز سوم واکسن به تمام افراد بالای 18 سال تزریق شود.

کدام واکسن ها برای تزریق به عنوان دُز یادآور مناسب هستند؟

هاشمیان درباره فاصله زمانی تزریق دُز سوم واکسن های مختلف کرونا توضیح داد: درباره واکسن هایی که با پلتفورم ویروس غیرفعال ساخته شده اند، از جمله واکسن های سینوفارم، برکت و فخرا، توصیه می شود که دُز سوم واکسن حدود سه ماه بعد از تزریق دُز دوم تزریق شود. البته متاسفانه در گذشته برخی کارشناسان به اشتباه تزریق دُز سوم واکسن را حدود شش ماه بعد از تزریق دُز دوم ضروری دانسته بودند، اما اکنون ثابت شده است که با توجه به تیپ غالب واکسن های تزریق شده در ایران، تمام افراد بالای 18 سال باید سه ماه بعد از دریافت دُز دوم واکسن، دُز سوم خود را نیز تزریق کنند. البته توصیه ما برای تزریق دُز سوم واکسن های آسترازنکا و اسپوتنیک، بین سه تا چهار ماه بعد از تزریق دُز دوم است.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا در پاسخ به این سوال که چه واکسنی باید به عنوان دُز سوم تزریق شود، عنوان کرد: توصیه برخی متخصصان بهداشتی برای تزریق دُز سوم واکسن، میکس کردن واکسن های مختلف است؛ به نحوی که بعضی مطالعات انجام شده درباره میکس کردن واکسن های بهارات و آسترازنکا و همچنین میکس کردن واکسن های سینوواک و آسترازنکا از این حکایت دارد که میکس کردن واکسن های تولیدشده با استفاده از پلتفورم ویروس غیرفعال و واکسن های تولیدشده با استفاده از پلتفورم وکتور ویروس، می تواند منجر به افزایش کارآیی تزریق دُز یادآور واکسن کرونا شود.

این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی این است که افرادی که دو دُز اول خود را واکسن سینوفارم تزریق کرده اند، برای دُز یادآور واکسن، از واکسن آسترازنکا استفاده کنند. همچنین براساس مطالعاتی که در چین انجام شده است، میکس کردن واکسن های تولیدشده با استفاده از پلتفورم ویروس غیرفعال و واکسن های پروتئینی، می تواند منجر به افزایش ایمنی بخشی تزریق دُز یادآور واکسن کرونا شود. بنابراین در ایران افرادی که برای دُز اول و دوم، واکسن هایی مثل سینوفارم، برکت و فخرا را استفاده کرده اند، می توانند برای تزریق دُز یادآور از واکسن های پاستور، رازی و اسپایکوژن استفاده کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: برخی مطالعات که نتایج امیدوارکننده ای داشته نیز حاکی از آن است که ترکیب واکسن های تولیدشده با استفاده از پلتفورم وکتور ویروس با واکسن نواوکس آمریکا که یک واکسن پروتئینی است، می تواند نقش موثری در افزایش کارآیی تزریق دُز سوم واکسن کرونا داشته باشد. بنابراین افرادی که دو دُز واکسن آسترازنکا یا دو دُز واکسن اسپوتنیک دریافت کرده اند، می توانند برای دُز یادآور خود، از واکسن نواوکس یا یکی دیگر از واکسن های پروتئینی استفاده کنند.

زنگ خطر تزریق اندک دُز سوم واکسن کرونا در ایران

هاشمیان با بیان این که هنوز مطالعه ای درباره نحوه انتخاب واکسن برای تزریق به عنوان دُز یادآور در ایران انجام نشده است، گفت: متاسفانه ما هنوز مطالعه چاپ‌شده‌ای را در ایران ندیده ایم که بتواند میکس کردن واکسن های داخلی با یکدیگر را تایید کند. این در حالی است که اگر چنین مطالعاتی انجام می شد، ما می توانستیم با نظر قطعی، میکس کردن واکسن های داخلی را پیشنهاد کنیم، اما بازهم با توجه به مطالعاتی که در سطح جهان انجام شده است، می توان گفت که ما می توانیم از واکسن های تولیدشده با پلتفورم های مشابه برای بهبود اوضاع و تزریق به عنوان دُز یادآور کمک بگیریم.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا، تعداد واکسن های تزریق شده دُز سوم در ایران را بسیار ناکافی توصیف کرد و اظهار داشت: با وجود این که تزریق دُز اول و دوم واکسن کرونا در دولت جدید با سرعتی ایده آل انجام شد، اما متاسفانه تا کنون تنها کمی بیش از 5 میلیون نفر در کشورمان دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و این مساله نشان می دهد که ما با وجود اهمیت تزریق دُز سوم واکسن، هنوز در تزریق این دُز عقب هستیم و این می تواند یک زنگ خطر برای ما باشد.

مشکل مهم بلاتکلیفی واکسیناسیون 6 تا 12 ساله ها

این فوق تخصص مراقبت های ویژه، مشکل دیگر واکسیناسیون در ایران را مشخص نبودن تکلیف افراد 6 تا 12 سال دانست و عنوان کرد: متاسفانه هنوز تصمیم مشخصی درباره تزریق واکسن کرونا به افراد 6 تا 12 سال گرفته نشده و این در حالی است که با وجود تاثیر بیشتر سویه امیکرون نسبت به سویه های قبلی کرونا روی کودکان، مدارس ما به صورت حضوری باز هستند و این مساله قطعا می تواند خطرناک باشد؛ چراکه ما نباید کودکان را در شرایطی که هنوز مشخص نیست می توانند واکسن کرونا تزریق کنند یا خیر، به صورت حضوری به مدرسه بفرستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: باید توجه داشت  که شیوع گسترده سویه امیکرون در ایران بسیار نزدیک است و ما نباید این سویه را دست کم بگیریم، زیرا کشور چین که موفق ترین کشور جهان در مقابله با کرونا بوده نیز اخیرا یک شهر 13 میلیون نفری خود را به دلیل هراس از شیوع سویه امیکرون قرنطینه کرده است. همچنین باید توجه داشته باشیم که 10 درصد موارد بستری امیکرون در کودکان گزارش شده است و این می تواند زنگ خطری درباره فعالیت حضوری مدارس برای ما به همراه داشته باشد.

آیا سود استفاده از سینوفارم به عنوان دُز یادآور به جیب افراد خاص می رود؟

بر اساس این صحبت های هاشمیان و البته اظهارات مشابه سایر متخصصان بهداشتی، تزریق دُز سوم واکسن کرونا به تمام ایرانیان بالای 18 سال اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. در چنین شرایطی، سوال مهم این است که با توجه به وجود سویه امیکرون در کشور، چرا هنوز مسئولان بهداشتی کشور بر تزریق واکسن سینوفارم به جای واکسن هایی اصرار دارند که کارآیی مناسب تری در برابر این سویه دارد؟ چراکه وقتی ما از واکسن هایی مانند سینوفارم در برابر سویه امیکرون به عنوان دُز یادآور استفاده می کنیم که کارآیی نسبتا پایینی در برابر سویه جدید دارند، به نظر می رسد هزینه ای که دولت برای تزریق عمومی دُز سوم واکسن صرف می کند، بیش از فایده آن است.

در واقع، سوال اصلی این است که آیا سود استفاده از واکسن سینوفارم که کارآیی کمتری در برابر سویه امیکرون دارد، به جیب واردکنندگان ایم واکسن و برخی مسئولان وزارت بهداشت می رود که در برابر واردات گسترده واکسن های دارای کارآیی بالاتر علیه سویه امیکرون مقاومت می کنند؟ این در حالی است که حتی اگر واردات واکسن های فایزر و مدرنا از کشور مبدا تولیدکننده آنها ممنوع باشد، بازهم به گفته خود مسئولان وزارت بهداشت، منعی برای واردات این واکسن ها از کشورهای ثالث وجود ندارد.

کمیته علمی در صورت نیاز از وزارت بهداشت بخواهد که واکسن های بهتر را وارد کنیم

هاشمیان در پاسخ به این سوالات گفت: مطالعاتی که درباره کارآیی واکسن های مختلف در برابر سویه امیکرون انجام شده است، بسیار جدید هستند، اما تمام این مطالعات از این حکایت دارند که کارآیی همه واکسن ها در برابر این سویه کرونا کاهش می یابد. در این میان کمیته علمی کشوری کرونا وظیفه دارد که امکانات موجود در کشور برای واردات واکسن های با کارآیی بهتر در برابر سویه امیکرون و آخرین مطالعاتی را که درباره کارآیی واکسن های مختلف در برابر این سویه وجود دارد، بررسی کند تا در صورت نیاز، از وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا بخواهد که واکسن هایی را که دارای کارآیی بهتری در برابر سویه امیکرون هستند، وارد کشور کنیم.

ایران وارد فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن MRNA تولید داخل شد

عضو کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: البته خبر خوبی که اخیرا در کشورمان منتشر شده، این است که ایران وارد فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن MRNA تولید داخل شده است و قطعا تولید انبوه این واکسن در آینده می تواند تا حدی ما را از واردات واکسن های MRNA آمریکایی نظیر فایزر و مدرنا بی نیاز کند. در مجموع هم باید توجه داشت که هم اکنون واکسن هایی با پلتفورم های مختلف از ویروس غیرفعال گرفته تا پروتئینی و MRNA در ایران تولید می شود و این مساله نشان می دهد که ایران یکی از کشورهای پیش‌رو در زمینه تولید واکسن کروناست.

وی در ادامه تاکید کرد: با وجود تولید انواع واکسن های کرونا در ایران، ایراد مهمی که به واکسن سازان داخلی وارد است، این است که اغلب آنها با تاخیر زیادی واکسن های خود را به وزارت بهداشت تحویل می دهند و متاسفانه هنوز هم شاهد تولید انبوه و قابل قبول واکسن های ایرانی در داخل کشور نیستیم؛ به نحوی که همچنان بیش از 90 درصد واکسن هایی که به مردم تزریق می شود، واکسن های خارجی است. بنابراین امیدوارم هر چه سریع تر تولید داخل واکسن شدت بگیرد.

کدام سیاست درباره قرص های ضد کرونا بهتر است؛ تولید "مولنوپیراویر" یا واردات "پکس لووید"؟

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که در دو روز اخیر هر دو قرص ضد کرونای ساخته شده در جهان، از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا به عنوان معتبرترین نهاد دارویی دنیا تاییدیه گرفته اند. البته در این میان، برخی مطالعات نشان می دهد که قرص شرکت مرک به نام «مولنوپیراویر» تاثیر حدودا 30 درصدی در جلوگیری از بستری و مرگ ناشی از کرونای شدید دارد و این در حالی است که قرص شرکت فایزر به نام «پکس لووید» نقشی 89 درصدی در جلوگیری از بستری و مرگ ناشی از کرونای شدید ایفا می کند.

در این میان اما باید توجه داشت که ایران توانایی تولید مولنوپیراویر را دارد و برخی شرکت های داخلی اخیرا وارد فاز تولید آزمایشی این دارو شده اند و وزارت بهداشت نیز فاز کارآزمایی بالینی آن را آغاز کرده است، اما هنوز مشخص نیست که وزارت بهداشت و کمیته علمی کشوری کرونا چه برنامه معینی برای بررسی قرص پکس لووید دارند. در چنین شرایطی سوال مهم این است که آیا با توجه تاثیر بالاتر پکس لووید از مولنوپیراویر، بهتر نیست که ما به جای این که تمرکز خودمان را روی تولید مولنوپیراویر بگذاریم، به واردات پکس لووید بپردازیم؟

اگر مولنوپیراویر را تایید می کردند، مرگ کرونا در پیک پنجم، 20 تا 50 درصد کمتر می شد

هاشمیان در پاسخ به این سوال گفت: تولید پکس لووید در ایران هنوز امکان پذیر نیست، اما تولید آزمایشی مولنوپیراویر در کشورمان آغاز شده است. این در حالی است که ماه ها پیش، برخی پزشکان از جمله خود من از وزارت بهداشت سابق درخواست کردند که برای تحقیق در مورد داروی مولنوپیراویر کُد اخلاق صادر کند. اما متاسفانه مسئولان سابق وزارت بهداشت از صدور کُد اخلاق برای این دارو امتناع کردند و همین مساله باعث شد که ایران در استفاده از مولنوپیراویر از بسیاری از کشورهای جهان عقب بیفتد، این در حالی است که اگر ما تاییدیه مولنوپیراویر را داشتیم، قطعا آمار مرگ و میرمان در پیک پنجم کرونا  و بعد از آن، از بسیاری از کشورها کمتر بود.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: متاسفانه تایید شدن داروی مولنوپیراویر توسط وزارت بهداشت تا امروز حدود هشت ماه به تاخیر افتاده است. قصور اصلی این تاخیر نیز برعهده مسئولان سابق وزارت بهداشت است، آن هم در شرایطی که استفاده از این دارو در پیک پنجم کرونا می توانست تا حد قابل توجهی از مرگ و میر ناشی از این ویروس در کشورمان بکاهد. در واقع، با توجه به مطالعات انجام شده در دنیا، می توان گفت امکان داشت که استفاده از این دارو در پیک پنجم کرونا بتواند بین 20 تا 50 درصد آمار مرگ کرونا در کشورمان را کاهش دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: با وجود این که از دوره سابق وزارت بهداشت، برخی شرکت های ایرانی برای تولید انبوه مولنوپیراویر درخواست داده بودند، اما متاسفانه مسئولان قبلی این وزارتخانه به شرکت های داخلی اجازه انجام این کار را ندادند و پروپوزال پزشکانی از جمله خود من را که برای این دارو درخواست کُد اخلاق داده بودیم، کنار گذاشتند، این در حالی است که اخیرا مسئولان جدید وزارت بهداشت، به مولنوپیراویر کُد اخلاق داده اند و اجازه داده اند که کارآزمایی بالینی این دارو در برخی بیمارستان های کشور انجام شود.

توزیع پکس لووید در جهان هنوز ناکافی است

هاشمیان با تایید این نکته که پکس لووید تاثیر بهتری در کاهش آمار مرگ و میر ناشی از کرونا نسبت به مولنوپیراویر دارد، گفت: مردم باید توجه داشته باشند که داروی پکس لووید هنوز در خود آمریکا نیز به صورت مناسب توزیع نشده است، این در حالی است که هم اکنون داروی مولنوپیراویر در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد، اما میزان داروی پکس لووید موجود در جهان، محدود است. فعلا هم سازمان غذا و داروی آمریکا تاکید دارد که می توان از مولنوپیراویر استفاده کرد تا تولید انبوه پکس لووید انجام شود و بنابراین ایران هم می تواند فعلا با استفاده از مولنوپیراویر در جهت کاهش آمار مرگ ناشی از کرونا تلاش کند.

این فوق تخصص مراقبت های ویژه ادامه داد: هنوز عوارض جدی درباره استفاده از مولنوپیراویر در سطح جهان گزارش نشده است و این دارو، یک داروی ایمن برای درمان کرونا محسوب می شود. البته باید توجه داشت که مولنوپیراویر و فاویپیراویر هم خانواده هستند و هر دوی این داروها، هم در درمان کرونا و هم در درمان آنفولانزا نقش نسبتا موثری دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما همچنان باید منتظر عرضه داروهای پیشرفته تر برای مبارزه با کرونا در سطح جهان باشیم، اما در حال حاضر نباید از همین داروهای موجود از جمله مولنوپیراویر و پکس لووید غفلت کنیم، زیرا این کار می تواند آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران را بازهم افزایش دهد. بنابراین ما نباید منتظر ساخته شدن بهترین دارو در جهان باشیم تا از آن استفاده کنیم، بلکه باید تلاش کنیم با استفاده از داروهای موجود، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران را کم کنیم.

آمارهای کرونا در دوره قبلی وزارت بهداشت کاملا اشتباه بود

هاشمیان در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید کرد: مشکل اصلی ما در بحث برندهای واردشده واکسن کرونا به ایران و روند کُند واکسیناسیون در کشورمان، در تصمیمات اشتباه مسئولان سابق وزارت بهداشت ریشه دارد، زیرا در ابتدای پاندمی دیدگاه این مسئولان این بود که مردم ایران با ابتلای گسترده به ویروس کرونا، به ایمنی گله ای در برابر این ویروس دست یابند. این مساله هم قطعا یک اشتباه سیستماتیک بود. همچنین باید توجه داشت که آمارهای کرونا در ایران که از سوی مسئولان سابق وزارت بهداشت اعلام می شد، کاملا نادرست بود و در دوره سابق، مرگ و میر کرونا بسیار بیشتر از آمارهای رسمی بود و حتی خود معاونان سابق وزارت بهداشت نیز اعلام کردند که آمار واقعی مرگ کرونا در ایران 2 تا 2.5 برابر آمار رسمی است.

این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: بدون شک آمار بالای مرگ کرونا در کشورمان در دوره سابق وزارت بهداشت ناشی از تعلل در واردات واکسن کرونا به ایران و البته امتناع عجیب مسئولان قبلی این وزارتخانه در تایید داروهای موثر در درمان کرونا بود. همچنین متاسفانه در دوره سابق وزارت بهداشت، اشتباهات زیادی در پروتکل های درمانی کرونا از جمله در خصوص داروی رمدسیویر انجام شد و همین مساله به افزایش آمار مرگ کرونا در کشورمان دامن زد.

امتناع مشکوک مسئولان سابق وزارت بهداشت در تایید واردات واکسن های بهتر

در پایان این سوال را از هاشمیان پرسیدیم که آیا در مواردی از جمله واردات برند واکسن با کارآیی نسبتا پایین به ایران (سینوفارم)، تعلل مسئولان سابق وزارت بهداشت در واردات انواع واکسن کرونا و امتناع این افراد در تایید داروهای موثر در درمان کرونا از جمله قرص مولنوپیراویر، مافیای دارو نیز نقشی داشته است؟

هاشمیان در پاسخ به این سوال گفت: مافیای دارو، موضوعی است که رئیس پیشین مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت یعنی آقای جهانپور مطرح کرد. این مساله نشان می دهد که مسئولان سابق وزارت بهداشت نیز خودشان اذعان داشتند که مافیای دارو در وزارت بهداشت نقش دارد و متاسفانه با وجود این که آقای جهانپور مساله وجود مافیای دارو در کشور را مطرح کرد، اما هیچ کدام از مسئولان سابق وزارت بهداشت درباره جزئیات اثرگذاری مافیای دارو بر تصمیمات وزارت بهداشت صحبت نکردند.

این فوق تخصص مراقبت های ویژه ادامه داد: تعلل مسئولان سابق وزارت بهداشت در واردات واکسن و امتناع آنها از صدور مجوز برای وارد شدن واکسن ها به کشور توسط بخش خصوصی، بسیار مشکوک است و حتما روزی مسئولان سابق وزارت بهداشت باید نسبت به این تعلل خود و البته عدم واردات برندهای با کیفیت بهتر واکسن کرونا به کشورمان پاسخگو باشند تا مردم متوجه شوند که چه اختلالات گسترده ای در زمینه واردات واکسن کرونا به کشورمان وجود داشت.

وی در پایان تصریح کرد: تعلل مسئولان سابق وزارت بهداشت در واردات واکسن کرونا به ایران ربطی به تحریم ها ندارد و همان طور که رئیس جمهور جدید نیز گفته اند، مسئولان دولت سیزدهم توانستند که با چند بار تلفن کردن، انواع واکسن را به راحتی به ایران وارد کنند. این مساله نشان می دهد که تعلل مسئولان سابق وزارت بهداشت در واردات واکسن کرونا به ایران، چیزی جز خودتحریمی داخلی نبود و متاسفانه بسیاری از مردم چوب تصمیمات نادرست مدیران قبلی مهمترین نهاد بهداشتی کشور را خوردند.

کدخبر: 754877 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟