طبقه متوسط، فقیر شد / دولت توان مالی افزایش یارانه ها را ندارد

به گزارش رکنا، حدود 15 سال است که مردم ایران یارانه دریافت می کنند. یارانه ای که قرار بود بخشی از هزینه های مردم را جبران کند. بعد از گذشت مدت کوتاهی از اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها، دولت دارایی افراد را برای گرفتن یا نگرفتن یارانه مورد بررسی قرار داد. به عنوان مثال در ابتدا افرادی که ماشین بالای 50 میلیون تومان یا افرادی که درآمد ماهیانه بالای 4 میلیون تومان داشتند از لیست یارانه بگیران حذف شدند. به این ترتیب یارانه به تعداد زیادی از افراد متوسط جامعه تعلق نگرفت. 

این روزها تورم در ایران بیداد می کند و مشکلات اقتصادی گریبانگیر همه مردم ایران است و تقریبا یک جامعه دو قطبی در کشور وجود دارد که افراد یا ثروتمند اند یا فقیر! با این وجود نه تنها بعد از 15 سال هنوز یارانه 45/500 تومان است، بلکه افرادی که در ابتدا در لیست متوسط جامعه قرار داشتند به طبقه فقیر و فرودست جامعه نزول پیدا کرده ولی همچنان در لیست یارانه بگیران نیستند! یارانه باز هم در کشور ما نقص هایی دارد، یکی دیگر از مشکلات این است که نام افرادی که 2، 3 سال اخیر به دنیا آمده در لیست یارانه بگیران نیست!

حال سوال اینجا است چرا بچه های تازه متولد شده در لیست یارانه بگیران نیستند؟ چرا طبقه متوسط جامعه که دیگر با نرخ تورم فعلی جزو طبقه فرودست جامعه شده اند  به لیست یارانه بگیران اضافه نمی شوند؟ و چرا میزان یارانه، با وجود تورم افزایش نمی یابد؟

یارانه نگرفتن تازه متولد شده ها مغایر قانون است

علی بابایی کارنامی، نماینده مجلس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در رابطه با یارانه نگرفتن افرادی که تازه متولد شده اند، گفت: همه کسانی که متولد جدید هستند باید بر اساس قانون هدفمندسازی یارانه ها بگیرند، یارانه بگیرند. یارانه نگرفتن این افراد مغایر طرح جوانی جمعیت است، چون از طرفی مصوبه هایی در دولت برای افزایش جمعیت داشته ایم، حال اینکه برای تازه متولد شده ها یارانه در نظر نگیریم مغایرت پیدا خواهد کرد. همه متولدین جدیدی که سرپرست خانوده شان یارانه بگیر باشد، باید یارانه بگیرند.

در اجرای قانون یارانه نقص وجود دارد

وی در رابطه با اینکه چرا افرادی که به عنوان طبقه متوسط جامعه در ابتدای هدفمندسازی یارانه ها از لیست یارانه حذف شدند، بعد از تورم و نزول به طبقه فرودست جامعه هنوز در لیست یارانه بگیران نیستند، گفت: در بحث یارانه ها دارایی افراد مدنظر است، دارایی نیز مرکب از درآمد و هزینه است. هنوز تصمیم به استانداردسازی در بحث هدفمندی یارانه ها نشده و شاخص های یارانه را قطعی نشده است. این وظیفه سازمان هدفمندسازی یارانه ها و وزارت رفاه است. این موضوع را قبول دارم یک نقص است و باید رفع شود.

دولت یارانه ها را افزایش نمی دهد

این نماینده مجلس در خصوص اینکه چرا یارانه ها چرا در این مدت 15 سال تغییری نکرده است، عنوان کرد: میزان یارانه در طی این همه سال ثابت بوده و تغییری نکرده است و تغییری نمی کند چون منابع مالی وجود ندارد. دولت و سازمان هدفمندسازی یارانه ها منابع مورد نیاز برای افزایش میزان یارانه را از کجا بیاورد؟ منبعی که می خواهد ماهی 4 هزار میلیارد تومان به مردم پول بدهد، باید از یک محلی تامین شود که در حال حاضر به دلیل مشکلات اقتصادی و شرایط کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دولت نمی تواند یارانه ها را افزایش بدهد چون یارانه ها بر  اساس قانون باید افزایش پیدا کنند، گفت: در قانون هدفمندسازی یارانه ها آمده است: "دولت مجاز است برای مدیریت آثار نوسان قیمتهای حاملهای انرژی بر اقتصاد ملی قیمت این حاملها را در صورتی که تا بیست و پنج درصد (25 %) قیمت تحویل در روی کشتی (فوب) خلیج فارس نوسان کند بدون تغییر قیمت برای مصرف کننده از طریق اخذ مابه التفاوت و یا پرداخت یارانه اقدام کند و مبالغ مذکور را در حساب تنظیم بازار حاملهای انرژی در بودجه سنواتی منظور کند. در صورتی که نوسان قیمتها بیش از بیست و پنج درصد (25 %) شود، در قیمت تجدیدنظر خواهد کرد." با توجه با این ماده، اگر درآمد بالاتری وجود داشته باشد، می توان میزان یارانه ها را افزایش داد که در حال حاضر اینگونه نیست.

کدخبر: 752052 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟