گرانی و کمبود بی سابقه دارو حتی آنتی بیوتیک های ساده / حذف کامل ارز دولتی، کمبود دارو را حل می کند + صوت
حجم ویدیو: 39.38M | مدت زمان ویدیو: 00:05:23

در ماه های اخیر ایران به شدت دچار کمبود دارو شده است. کمبود دارو منحصر به داروهای بیماران خاص نیست و این روزها کمبود دارو در بسیاری از گروه های دارویی مشاهده می شود. آن طور که دکتر علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران به رکنا می گوید، عدم تامین به موقع ارز 4200 تومانی حوزه دارو، مهمترین علت کمبود دارو در ماه های اخیر بوده است. او البته معقتد است که با حذف کامل ارز دولتی از بخش داروی ایران، مشکل کمبود دارو در کشورمان تا حد زیادی مرتفع خواهد شد.

کمبود دارویی نداریم فقط 40 قلم دارو نیست!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر مسئولان انجمن داروسازان ایران از کمبود بی سابقه دارو در کشورمان خبر داده اند، به نحوی که گفته می شود بین 100 تا 150 قلم دارو اعم از وارداتی و تولید داخل در کشورمان دچار کمبود شده اند و حتی کمبود داروهای داخلی در ایران در 20 سال اخیر بی سابقه بوده است.

در این میان اما حیدر محمدی، مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو ادعای بی سابقه بودن کمبود دارو در کشورمان را تکذیب و تاکید کرده است که اکنون کمبودهای دارویی برای 40 قلم دارو در ایران به وجود آمده و این درحالی است که در برخی از برهه های زمانی کمبودهای ما بین 300 تا 400 قلم بود.

روز گذشته هم رئیس جمهور در جلسه هیات دولت برای پیگیری فوری کمبود و افزایش احتمالی قیمت دارو دستور داد و تاکید کرد که وزارت بهداشت باید با فوریت هرگونه کمبود دارو و افزایش احتمالی قیمت آن را پیگیری کند و اجازه ندهد هیچ‌گونه نگرانی برای مردم ایجاد شود.

در چنین شرایطی سوالات مهم این است که مهمترین علل کمبود دارو در ایران چیست و چرا حتی داروهای داخلی نیز دچار کمبود شده است و این روزها نه تنها بیماران خاص و سرطانی در هنگام تلاش برای یافتن داروهای مورد نیاز خود در داروخانه ها با ناکامی مواجه می شوند، بلکه حتی داروهای مورد نیاز بیماران عادی نیز در کشورمان دچار کمبود شده است؟

همیشه با کمبود دارو مواجه بوده ایم

این سوالات را با دکتر علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در میان گذاشتیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار رکنا گفت: کمبود دارو در ایران اتفاق جدیدی نیست و ما همیشه با کمبود دارو مواجه بوده ایم. البته هیچ کشوری در دنیا یافت نمی شود که بتواند ادعا کند که هیچ مشکلی در زمینه کمبود دارو ندارد، چراکه دارو یک کالای تخصصی است که تامین آن باید به صورت ویژه ای مدیریت شود.

وی با تاکید بر تشدید کمبود دارو در ایران در ماه های اخیر عنوان کرد: زمانی شاهد آن بودیم که عمدتا داروهای خارجی مربوط به بیماران خاص در کشورمان کمیاب می شد، اما امروز داروهای بیماری های معمولی و حتی آنتی بیوتیک های ساده نیز در کشورمان دچار کمبود شده است.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: این روزها حتی بعضی داروهای مربوط به ناراحتی های گوارشی مانند لاکتولوز یا برخی داروهای مربوط به بیماران اعصاب و روان از جمله فلوکستین دچار کمبود شده اند. یعنی ما هم اکنون شاهد کمبود دارو در تمام گروه های دارویی مورد نیاز بیماران کشورمان هستیم.

داروهای ایرانی هم کمیاب شده است

فاطمی با تاکید بر کمیاب شدن برخی داروهای ایرانی در ماه های اخیر گفت: در شرایطی که پیش از این عمدتا وضعیت داروهای تولید داخل در کشورمان با ثبات پیش می رفت، اما اکنون چند وقتی است که داروهای ایرانی نیز دچار کمبود شده است، چون به هر حال مواد موثره این داروها باید از خارج وارد شود و مشکل تخصیص نامناسب ارز 4200 تومانی بر کمبود مواد موثره داروهای تولید داخل نیز اثر گذاشته است.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: اکنون دولت به اندازه 26 هزار تومان روی هر یک دلار برای داروهای وارداتی یا مواد اولیه دارویی یارانه پرداخت می کند. اما دستگاه اجرایی می تواند با جایگزین کردن ارز نیمایی با ارز 4200 تومانی در حوزه دارو، صرفه جویی زیادی در زمینه یارانه دارو داشته باشد و این یارانه را به جای شرکت های دارویی که ممکن است آن را حیف و میل کنند، به سازمان های بیمه گر اختصاص دهد تا به این صورت حذف ارز 4200 تومانی دارو فشار زیادی به مردم وارد نکند.

وی در ادامه تاکید کرد: حذف کامل ارز 4200 تومانی از حوزه دارو می تواند قیمت دارو را واقعی کند و منجر به کاهش مصرف بی رویه برخی داروها در کشور شود. همچنین حذف ارز دولتی دارو می تواند منجر به کاهش روند قاچاق معکوس دارو شود و تا حد زیادی جلوی کمبود دارو در ایران را بگیرد و منجر به ساماندهی حوزه دارو در ایران شود.

عدم تخصیص به موقع ارز دولتی؛ مهمترین علت کمبود دارو

البته در این میان باید توجه داشت که اخیرا حیدر محمدی، مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو گفته است که «متاسفانه هنوز سهمیه ارزی شش ماه دوم سال برای دارو تخصیص داده نشده و این در حالی است که باید سهمیه نیمه دوم سال از دو ماه قبل از آن تخصیص داده بشود.»

اما به گفته محمدی، «در حالی که اکنون سه ماه از شش ماه دوم سال گذشته، هنوز موضوع تخصیص ارز دارویی در شش ماهه دوم سال بلاتکلیف است. قطعا هنگامی هم که ارز اقلام دارویی با تاخیر تخصیص پیدا کند، ناخودآگاه با کمبود دارو مواجه می شویم؛ زیرا تامین ارز ارتباط مستقیمی با تامین دارو دارد.»

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران نیز در همین راستا، مهمترین علت کمبود دارو در کشورمان را عدم تخصیص ارز 4200 تومانی به حوزه دارو در ماه های اخیر دانست و تاکید کرد: عدم تامین به موقع ارز دولتی دارو مهمترین عامل کمبود دارو در ماه های اخیر است و ما امیدواریم که اساسا هرچه زودتر ارز 4200 تومانی از بخش داروی کشور حذف شود تا دیگر شاهد مشکلات ناشی از تخصیص یا عدم تخصیص این ارز به حوزه دارو نباشیم.

وی در ادامه تاکید کرد: قطعا حذف ارز دولتی از بخش دارو منجر به افزایش قیمت دارو در کشورمان می شود، اما با توجه به این که با حذف این ارز، دولت منابع مالی جدیدی بر اثر صرفه جویی در منابع ارزی دارو پیدا می کند، دستگاه اجرایی می تواند این منابع را به حمایت از سازمان های بیمه گر اختصاص دهد تا آنها با استفاده از سامانه های پرونده الکترونیک سلامت و تیتک، دارو را به مصرف کنندگان واقعی آن برسانند.

نبود ذخیره استراتژیک دارویی در ایران

فاطمی در بخش دیگری از صحبت هایش به کمبود سرم در فصل تابستان اشاره کرد و گفت: کمبود سرم در فصل تابستان به علت مشکلات مدیریتی رخ داد و اساسا در ماه های اخیر، مجموعه ای از مشکلات مدیریتی، شرایط تحریمی و موضوع دو نرخی بودن ارز منجر به آن شده است که دچار کمبود دارو حتی داروهای ایرانی شویم.

وی، نبود ذخیره استراتژیک دارویی در ایران را از دیگر دلایل کمبود دارو در ایران دانست و بیان داشت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، دارو را برای سه تا چهار ماه ذخیره سازی می کنند، ولی متاسفانه ما در ایران فاقد ذخیره استراتژیک دارویی هستیم و به همین دلیل، هر مشکلی که در حوزه دارو در کشورمان ایجاد می شود، بلافاصله به مردم منتقل می شود و شهروندان با کمبود داروهای مختلف در داروخانه ها مواجه می شوند.

چند برابر شدن قیمت داروهای بیماران خاص در یک سال اخیر

فاطمی با تاکید بر کمبود و گرانی داروهای بیماران خاص گفت: متاسفانه در یک سال گذشته، بسیاری از داروهای بیماران خاص دچار کمبود شده و قیمت آن هم چند برابر شده است؛ به طور مثال، داروی بتافرون که برای درمان بیماری ام اس استفاده می شود، هم اکنون به سختی در داروخانه ها یافت می شود و قیمت آن هم نسبت به سال گذشته بین چهار تا پنج برابر شده است؛ چون ارز دولتی از روی این دارو به طور کامل برداشته شده است و واردات آن صرفا با استفاده از ارز آزاد انجام می شود.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: در ماه های اخیر داروهای مورد نیاز سایر بیماران خاص از جمله بیماران هموفیلی، سرطانی و ... نیز دچار کمبود شده است. البته داروهای بیماران خاص همیشه در نوسان بوده است، به نحوی که در طول سال های گذشته در برخی مواقع شاهد کمبود این داروها بوده ایم و در برخی مواقع نیز این داروها به خوبی تامین شده است، اما در حال حاضر این داروها در سراشیبی کمبود قرار گرفته اند.

امسال قیمت واکسن آنفولانزا 5 برابر شد

فاطمی با بیان این که روند کمیاب شدن دارو در کشور در یک سال گذشته با سرعت بالایی تشدید شده است، گفت: ما اکنون شاهد کمبود داروهای متداول مورد استفاده مردم هستیم که پیش از این کمتر سابقه داشته است. این اتفاق هم در ماه های اخیر تشدید شده است و متاسفانه چند ماهی است که بسیاری از بیماران با کمبود دارو دست و پنجه نرم می کنند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران همچنین به گرانی واکسن آنفولانزا در سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: مهمترین عامل گران شدن این واکسن در سال جاری، حذف ارز 4200 تومانی از واردات آن بود؛ به نحوی که سال گذشته قیمت واکسن آنفولانزا حدود 40 هزار تومان بود و امسال قیمت این واکسن حدودا پنج برابر شده و به 200 هزار تومان رسیده است. به همین دلیل، امسال بسیاری از مردم به دلیل گران بودن واکسن آنفولانزا از تزریق آن پرهیز کردند.

حل مشکلات دارویی صرفا در اختیار سازمان غذا و دارو نیست

فاطمی در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید کرد: انجمن داروسازان ایران به عنوان یک سازمان مردم نهاد به این دلیل درباره کمبود دارو هشدار داده است که دولت و مجلس در تخصیص ارز دارویی دقت نظر بیشتری را به خرج دهند. در واقع، ما به دنبال آن نیستیم که شرایط را به گونه ای نامناسب جلوه دهیم تا جو روانی جامعه در زمینه تامین دارو به هم بریزد.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران درباره نقش سازمان غذا و دارو در شرایط حاضر توضیح داد: مدیریت تامین دارو در کشورمان در اختیار سازمان غذا و داروست، چراکه این سازمان هم در زمینه تولید و واردات شرکت ها و هم در زمینه تخصیص ارز دارویی به شرکت های مختلف تصمیم گیری می کند. بنابراین تردیدی نیست که عملکرد بهتر سازمان غذا و دارو می تواند تا حد زیادی مشکلات موجود در زمینه تامین ارز دارویی را کمتر کند.

وی در پایان تصریح کرد: سیاست گذاری های کلان کشور، بیش از سازمان غذا و دارو می توانند در رفع مشکلات کمبود دارو در ایران نقش داشته باشند، چراکه شرایط تحریمی و سیاست های ارزی کشور به صورت مستقیم روی بازار داروی ایران نقش دارند و بنابراین حل اساسی مشکلات حوزه دارو، صرفا در اختیار سازمان غذا و دارو نیست.

کدخبر: 751785 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟