مرزها را بستند"کولبران"  را بدون ایجاد شغل، بیکار رها کردند

به گزارش رکنا،کولبر اصطلاحی است که توسط مردم محلی مناطق کردنشین به افرادی گفته می‌شوند که برای کسب درآمد زندگی خود به حمل اجناسی بین دو طرف خط مرزی مبادرت می‌ورزند. کولبر ها بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی،  کردستان،  کرمانشاه و سیستان و بلوچستان مشغول به کار هستند. کولبر ها به خاطر بیکاری و از روی ناچاری و در قبال دستمزد ناچیز اقدام به عبور غیر قانونی از مرز و حمل و ورود کالای غیر قانونی خارجی می‌کنند.

شغل کولبری در قانون کشور ما قاچاق محسوب می‌شود. کالا ها معمولا بر روی پشت کولبر ها یا از طریق حمل با حیوان بارکش از مناطق صعب العبور مرزی به داخل شهر‌ها و روستا‌های مرزی انتقال داده می‌شود. بیشتر این اجناس تلویزیون، کولر، بخاری، سیگار، لاستیک خوردرو، پوشاک و منسوجات است. کولبری در استان‌های مرزی بیشتر رواج دارد و جزو یکی از خطرناکترین کار‌ها در ایران محسوب می‌شود.

کولبران را هم جوانان و هم افراد میانسال تشکیل می‌دهند که فقط برای امرار معاش روزانه خود روی به این شغل خطرناک آورده‌اند. با این وجود در زمان هایی که به دلیل شرایط کرونایی یا به هر دلیلی مرز ها بسته باشد این افراد از کار باز می مانند و عملا بیکار می شوند. برخی از این افراد برای اینکه بتوانند بیشتر کار کنند ، بالاجبار به مصرف ترامادول روی آورده بودند که حال با بسته شدن مرزها و نبود شغل و ایجاد نکردن شغل برای این افراد در منطقه بیکار و با درگیری که با ترامادول پیدا کرده اند رها مانده اند. در واقع عده ای از کولبران معتاد و در شرایط خاص بیکار هم هستند که این خودش یک آسیب اجتماعی است.

کولبری شغل نیست

 سید هادی بهادری، نماینده پیشین مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی  گفت: حدود دو هفته است که مرز ارومیه باز شده است و تا قبل از آن بسته بود. الان در حال حاضر کولبران برای کار خود به مشکل برنمی خورند چون مرز ها باز است اما در کل کولبری یک شغل کاذب است. دولت باید برای این افراد در شهر های مرزی شغل ایجاد کند چون در شان یک انسان و مملکت نیست که افراد وسائل را بر روی کمر خود بگذارند و جا به جا کنند.

کولبری به یک آسیب تبدیل شده است

وی با بیان اینکه برخی به دنبال این هستند که کولبری را به رسمیت بشناسند، گفت: کولبری باید جمع شود چون این شغل به یک آسیب تبدیل شده است. در هیچ کجای دنیا چنین شغلی وجود ندارد و با این کار مورد تمسخر بسیاری قرار گرفته ایم. برخی نماینده های شهر های مرزنشین هم به جای اینکه در برابر این قضیه یک برنامه جامع بدهند سعی دارند مثلا دارند آن ها را بیمه کنند، به جای اینکه یک شغل مناسبی به آنها پیشنهاد شود ، به آنها رسمیت می دهند. اگر عده ای از روی ناچاری مجبور به انجام این کار هستند هم باید برای آن یک ساختار تعین کرد.

کولبری باید به یک کار اصولی و تجارت تبدیل شود

این نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه در کار کولبری یک سری نقص های قانونی وجود دارد که مثلا نمی تواند از ساعت 6 به بعد کولبری انجام داد و باید در طول روز کولبری کنند که باید این مشکل برطرف شود، گفت: این کار مناسب نیست و نیاز به اصلاح دارد. حمل و نقل اجناس در کشور یک نیاز است اما باید کولبری به یک کار اصولی و تجارت و بازرگانی تبدیل شود. دولت اگر به دنبال این است که کار درستی انجام دهد باید این کولبری را حذف و برای این افراد در شهرهای مرزی شغل ایجاد کند.

بهادری با بیان اینکه در بحث تجارت بین المللی دولت آقای رییسی شعار های خوبی می دهد و در ارتباط با همسایگان تاکید دارد، ادامه داد: در تمام شهر های مرزی تعاونی مرزنشینان وجود دارد. باید به این ها یک رسمیتی بدهند و آموزش بدهند تا آنها به جای کولبری به این سبک، تجارت های رسمی و بازرگانی انجام دهند. برخی از کولبرها کارت پیله وری دارند که باید برای همه شان کارت صادر کنند. باید برایشان سهمیه در نظر بگیرند و به آنها ماشین بدهند تا این کولبران با ماشین تردد و حمل و نقل کنند.

کدخبر: 750932 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟