سویه امیکرون چگونه انسان ها را درگیر می کند؟

سویه امیکرون همان سویه آفریقایی کروناست. سویه امیکرون برای نخستین بار در کشور بوتسوانا شناسایی شد. با توجه به این که قدرت انتقال پذیری سویه امیکرون از سایر سویه های کرونا بیشتر است، همه گیری سویه امیکرون در سطح جهان منجر به نگرانی های زیادی در میان متخصصان بهداشتی جهان شده است. پروتئین اسپایک سویه امیکرون می تواند روی سلول های انسانی قفل شده و ژنوم خود را وارد آنها کند و به این ترتیب بیماران با سویه امیکرون درگیر می شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، جهش های جدید کرونا، شامل ویروس های جهش یافته ای هستند که زنده می مانند و رشد می کنند. اولین جهش جدید شناسایی شده در جهان بعد از سویه ووهان، کرونای آلفا بود و هم اکنون کرونای دلتا سویه غالب کرونا در سطح جهان است و البته جدیدترین سویه ای که موجب نگرانی مردم دنیا شده، سویه امیکرون است.

هنوز اطلاعات زیادی درباره کرونای امیکرون وجود ندارد، اگرچه شواهد اولیه نشان می دهد که این نوع در واقع بسیار سریع گسترش می یابد و احتمال زیادی دارد که به زودی این سویه جانشین کرونای دلتا در سراسر جهان شود. دانشمندان جهان نگرانی های زیادی نسبت به سویه امیکرون دارند. در این میان تحقیقات اولیه نشان می دهد سویه امیکرون دارای چندین جهش است که می تواند آن را از سویه های قبلی کرونا مسری تر کند؛ جهش هایی که البته هنوز بسیاری از آنها شناسایی نشده است.

در پروتئین اسپایک سویه امیکرون تقریبا 30 جهش جدید وجود دارد که باعث سرایت پذیری بیشتر و واکسن گریزی این سویه کرونا می شود. پروتئین اسپایک در واقع ساختاری است که سطح ویروس را می پوشاند و وجود این جهش ها در پروتئین اسپایک سویه امیکرون، آن را قادر می سازد روی سلول های انسانی قفل شده و ژنوم خود را وارد آنها کند و به این ترتیب بیماران با سویه امیکرون کرونا درگیر می شوند.

کدخبر: 746115 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟