کاهش تمایل جوانان  به دانشگاه / کارکنان سازمان سنجش صاحب موسسات کنکور هستند

دانشگاه‌ ها و موسسات آموزش عالی در حال بازگشایی هستند. امسال میزان ورودی برخی دانشگاه‌ ها مثل دانشگاه لرستان کمتر از سال های گذشته بود. موضوع کاهش ورودی محصلان به دانشگاه ها باعث شد تا دکتر سید مجید حسینی، کارشناس و فعال حوزه آموزش عالی دانشگاه گفت و گویی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، طی سال های اخیر استقبال از ورود به دانشگاه و اخذ مدارک دانشگاهی رفته رفته در حال کاهش یافتن است. به گونه ای که چند روز قبل رئیس دانشگاه لرستان عنوان کرده بود، میزان ورودی های این دانشگاه نسبت به گذشته با کاهش 20 هزار نفری روبرو بوده است.

به نظر می رسد نگرش جامعه نسبت به ورود به دانشگاه در حال تغییر است. در برهه زمانی خاصی در کشورمان استقبال افراد نسبت به ورود به دانشگاه با هدف کسب شغل و درآمد به واسطه دریافت مدرک دانشگاه رونق گرفت، با این وجود کم نیستند افرادی که با مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد یا حتی بالاتر در تاکسی های اینترنتی برای تامین معیشت خود، مشغول به کار شده اند.

اکنون کارشناسان و صاحب نظران حوزه آموزش توصیه می کنند که فراگیری مهارت های مختلف برای اشتغال و کسب درآمد بهترین راه برای گذراندن معیشت است. بنابراین ورود به دانشگاه و گذراندن چندین سال حتی در دانشگاه های غیر پولی و دولتی، علاوه بر هزینه های مالی، باعث اتلاف وقت و نیروی خیلی گسترده ای از جوانان و نوجوانان خواهد شد.

رویای دانشگاه رفتن درحال شکسته شدن است

دکتر سید مجید حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در تشریح وضعیت ورود به دانشگاه ها در کشور به خبرنگار رکنا اظهار داشت: آرام آرام رویای دانشگاه رفتن در حال شکسته شدن است. جامعه با روشنگری فعالان حوزه آموزش از یک طرف و با نتیجه ای که در حوزه اشتغال دانشگاه ها دریافت می کنند از طرف دیگر، به این نتیجه رسیده است که ساختار کلی دانشگاه تغییر کرده است. به عبارتی فیدبک یا بازخورد دانشگاه پولی از نظر جامعه درحال برگشتن است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد در سال های آینده اکثر دانشگاه های پولی که در واقع پولسازی می کنند با مشکل مواجه خواهند شد و دانشگاه های دولتی در رشته هایی که خواستار کمی از نظر شغلی دارند، دانشجویان خود را از دست می دهند، اگرچه این موضوع اتفاق بدی نیست.

باور پول در دانشگاه است، نسل گذشته را سوزاند

حسینی به بیان این که در کشورهای دموکرات و دارای نظام عادلانه تعداد دانشجویان اندک است، افزود: جامعه نظام های دموکراتیک و دولت هایی که ساختاری عادلانه دارند، متوجه شده اند دانشگاه برای اشتغال نبوده و ورود به آن با هدف پول درآوردن از رشته کارتوگرافی یا بیولوژی نیست. افراد جامعه در کشورهای حوزه اسکاندیناوی، آلمان و امثالهم شغل را در مهارت می بینند. اینکه ما نسلی را با القای باور "پول در دانشگاه است" سوزاندیم اقدامی غیرقابل بخشش و با هدف پول دار شدن خودمان بود. با این حال، روند کنونی نشانگر آن است که فیدبک اجتماعی علیه دانشگاه های پولی شکل گرفته و روند گذشته معکوس شده است و امید است تا این روند ادامه داشته باشد.

کارکنان سازمان سنجش صاحب موسسات کنکور هستند

استاد دانشگاه تهران در مورد درخواست نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی مبنی بر ممنوع الخروج شدن رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور گفت: متاسفانه سیستم دولتی ایران به جای ارزیابی مسئله، به موسسات و برخی مافیای کنکور اجازه فعالیت می دهد. وقتی از این افراد و گروه ها با اخذ مجوز و ارائه کاغذ و فعالیت های مختلف حمایت می شود، این موضوع نشانگر آن است گروه های مذکور در سیستم آموزشی کشور نفوذ یافته اند. اکنون کارکنان سازمان سنجش و آموزش کشور صاحب موسسات کنکور هستند و این اتفاقی اسفناک است.

سید مجید حسینی در پایان و در رابطه با لزوم اقدام دولت جدید جهت حل مشکلات موجود در حوزه آموزش و برخورد با مافیای کنکور گفت: شعار اصلی  رئیسی مبارزه با فساد است و از آنجایی که فساد در حوزه آموزش، فردی نیست، با فساد سیاستی مواجه هستیم، درست مانند فساد سیاستی که بر مافیای کنکور اعمال شده و این گروه ها امکان فعالیت یافته اند. این درحالی است که در گذشته داشتن حل المسائل برای بچه ها جرم تلقی می شد. در هر صورت امیدواریم با قولی که آقای رئیسی دادند این سیاست ها نیز تغییر کند.

کدخبر: 721957 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟