تمایل به تغییر آدم های سرسخت فقط با ایجاد تردید در دیدگاه آغاز می شود

چطور ذهن افرادی را که با سر سختی روی نظرات شان پافشاری می کنند، تغییر دهیم؟  آیا این کار ممکن است؟ در این مواقع با چه تکنیک هایی می توان از شدت این پافشاری ها و تعصبات کم کرد؟

 در این مورد به خبرنگار رکنا گفت: به طور کلی باید گفت  انسان ها در برابر تغییر مقاوم هستند بنابراین به جای اصرار و تلاش کردن در این زمینه که بخواهیم به دیگران اثبات کنیم که نظرات شان اشتباه است بهتر است از روش اقناع استفاده شود.

وی در پاسخ به این سوال که اقناع یعنی چه و به چه صورتی می توان را اجرا کرد، می گوید: در روند اقناع ما می دانیم که چگونه به داده هایی که برای مان غیرعادی است پاسخ دهیم و متوجه هستیم اطلاعاتی که باعث اختلاف نظر بین افراد است را مورد توجه قرار دهیم.  

مریم سامانی -روانشناس بالینی- اضافه می کند: حداقل ۷ روش وجود دارد که افراد به داده هایی که موجب اختلاف در دیدگاه شان است، پاسخ می‌دهند نکته مهم این است که ما متوجه شویم چه دلایلی وجود دارد که افراد سرسختانه روی نظرات خود مانده اند زمانی که به این مسئله پی ببردیم می توانیم از روش اقناع استفاده کنیم.

 وی ادامه می دهد: یکی از کارهای موثر این است اطلاعات را در حالت تعلیق نگه داریم یعنی در برابر اظهارات سرسختانه فرد پیشنهاد دهیم و این روش فرد را رد کنیم یعنی از استراتژی تعویق استفاده کنیم.

این کار فرصت تغییر دوباره اطلاعات را ممکن می‌کند تا از این راه نقص ها و یا بی ربط بودن اطلاعات خود  را متوجه شود و وارد مرحله بعد که تفسیر و بازنگری دوباره است، شود . در این زمان سرانجام پذیرش روی می دهد. پذیرش را می توان تلاش موفق برای ورود به تغییر نامید. به عبارت دیگر در این مرحله بر مقاومت غلبه شده اما با این وجود به چند نکته دیگر در این بین باید توجه کرد .

وی در این مورد می گوید: نخستین نکته این است که برای موفق شدن در تغییر ما به بالاتر رفتن آگاهی نیاز داریم.

مریم سامانی -روانشناس بالینی- در مورد اینکه چگونه می شود این آگاهی را ایجاد کرد می گوید : طبیعی است اگر به دیگران بگوییم تو نمی فهمی یا تو اطلاعاتت کم است است. ما یک دیوار بزرگ بین خود و آنها ایجاد کرده ایم بنابراین بهتر است به صورت غیر مستقیم شناخت و آگاهی را ایجاد کنیم اما چگونه؟

با ایجاد تضاد شناختی در مورد رویکرد فعلی. یعنی اینکه در ذهن فرد خیلی آرام یک شک نسبت به نظری که روی آن پافشاری دارد ایجاد کنیم و زمانی که این تردید در ذهن اش ایجاد شد کمک کنیم تا بتواند گزینه مناسب دیگری را جایگزین کند.

 دکتر مریم سامانی روانشناس بالینی در مورد اینکه آیا فرد در اینجا دست از سر  سرسختی برمی دارد یا خیر به رکنا گفت: برای تغییر یک باور باید دلایلی را ارائه کرد و باورهای قبلی را زیر سوال برد، ولی این کار با ایجاد تعارض نیست با ارائه شواهد است. شواهدی که نشانگر اشتباه بودن نظرات فرد است و به او کمک می کند تا دیدگاه خود را بتواند ببیند و به تردید برسد.

وقتی فرد در دیدگاهی که روی آن اصرار زیادی دارد تردید کرد دیگر می شود گفت به سمت تغییر تمایل پیدا کرده است و در این زمان آماده پذیرش توصیه و راهکار جدید است .

در حالی که می بینیم افراد اغلب هنگام مواجهه با نظرات سرسختانه دیگران شروع به ارائه راهکار می کنند که در واقع باعث مقاومت بیشتر در آنها می شود.

وی در ادامه به رکنا گفت: برای تغییر ما نیاز به داربست داریم داربست یعنی اینکه بدون پشتیبانی و حمایت تغییر بسیار دشوار است و افراد به سمت تغییر گرایش ندارند بنابراین پایدارترین تغییرها زمانی روی می دهد که افراد از حمایت دیگران برخوردار شده و با آگاهی انگیزه ای برای تغییر و عبور ازنظرات سرسختانه پیدا کنند.

کدخبر: 715733 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟