از حقوق شهروندی چه خبر؟/ مردم پاسخ می دهند + فیلم
حجم ویدیو: 58.96M | مدت زمان ویدیو: 00:08:04

حقوق شهروندی متشکل از مجموعه ای از وظایف و مسئولیت های افراد جامعه در برابر یکدیگر، دولت و شهر می شود.

بسیاری از افراد جامعه از حقوق شهروندی فقط نامش را شنیده اند.

به گزارش خبرنگار رکنا، بنا به اصل 3 قانون اساسی، بالا بردن سطح آگاهی های عمومی در همه زمینه ها با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه های گروهی تاکید شده است. بالا بردن سواد حقوقی مردم و افزایش اطلاعات آن ها در این زمینه کمک شایانی در کاهش آسیب های مختلف اجتماعی و اختلافات حقوقی و قضائی خواهد شد.

یکی از موضوعاتی که چند سالی است در سطح جامعه و توسط مدیران و کارشناسان بر آن تاکید می شود، موضوع " حقوق شهروندی" است. این عبارت در ابتدا مردم را یاد کیفیت آسفالت خیابان، پیاده رو ها، آلودگی هوا و آلودگی صوتی و مواردی از این دست می اندازد. با این حال حقوق شهروندی ابعاد گسترده تری دارد و تقریباً چیزی فراتر از مصادیق کلی مردم کوچه و بازار است.

وقتی از مردم کوچه و بازار می پرسیم که حقوق شهروندی چیست و چقدر این حقوق را در زندگی خود لمس می کنید، اغلب گلایه می کنند و در مواردی حقوق شهروندی را با میزان درآمد خود اشتباه می گیرند! جالب تر آن که تعدادی از افراد، سواد حقوقی و اطلاعات خود از حقوق شهروندی را تا 70 درصد ارزیابی کردند اما با اشاره به یکسری کلیات و مثال های اصطلاحاً دم دستی از آن عبور می کردند.

فارغ از لزوم آگاهی نسبت به حقوق شهروندی در افراد جامعه، داشتن سواد حقوقی و مطلع بودن از یکسری قوانین و مقررات حقوقی می تواند علاوه بر کاهش مشکلات حقوقی از بروز یکسری آسیب ها و معضلات اجتماعی جلوگیری کند.

حال که صحبت از مسائل حقوقی و حقوق شهروندی به میان آمد، باید گفت که حقوق شهروندی دارای ابعاد سیاسی و مدنی، اجتماعی و فرهنگی می شود. به عنوان مثال در بعد سیاسی و مدنی با مواردی همچون منع تبعیض، حق انتخابات کردن و انتخاب شدن، حفظ کرامت انسانی، حق گواهی دادن در مراجع رسمی و حق داوری مواجه هستیم. به طور کلی حقوق شهروندی متشکل از مجموعه ای از وظایف و مسئولیت های افراد جامعه در برابر یکدیگر، دولت و شهر می شود.

انسان در زمینه های شخصی و اجتماعی دارای توانایی های بالقوه است و حقوق شهروندی نیز بر همین اساس به ابعادی که ذکر شد تقسیم می شود. به عنوان مثال یکی از عناصر بنیادین حقوق شهروندی، داشتن حق تعیین سرنوشت است که از طریق مشارکت در امور جمعی تحقق می یابد. البته تعریف حقوق شهروندی و آگاه سازی مردم از طریق رسانه ها نیازمند برنامه ریزی بلندمدت و کارشناسی شده است. ضمن اینکه رسانه ها نیز بدون کمک سایر نهاد ها و ارگان هایی همچون آموزش و پرورش، دانشگاه ها و شهرداری ها تاثیری که لازم است را ممکن است نداشته باشند. امید است تا توجه به لزوم افرایش سواد حقوقی مردم و میزان اطلاع آن ها از موضوعاتی چون حقوق شهروندی در ابعادی گسترده تر و توسط همه نهاد ها در سطح جامعه جدی گرفته شود.

کدخبر: 700365 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟