ایمنی اکتسابی در برابر کرونا در حد واکسیناسیون موثر نیست

واکسیناسیون کرونا موثرترین راه مقابله با بیماری کرونا است.

به گزارش رکنا، عاصفه عباس‌زاده اظهار داشت: فرضیات متعددی در رابطه با پایان حیات کرونا پس از واکسیناسیون سراسری و ایمنی جمعی مطرح می‌شود، اما این مساله به طور قطع قابل پیش‌بینی نخواهد بود.

وی ادامه داد: برخی فرضیات سال ۲۰۲۲ را پایان واقعی حیات کرونا عنوان می‌کنند، اما عمدتا برای پایان حیات بیماری‌های ویروسی باید درصد قابل‌توجهی از جهان واکسینه شوند.

عباس‌زاده توضیح داد: در واقع به منظور کاهش شیوع بیماری و تاثیر دائمی واکسن باید موتاسیون (جهش) ویروس متوقف شود. اغلب عوامل ویروسی از خانواده کرونا ویروس‌ها، سالانه حداقل یک‌بار جهش بزرگ داشته و بنابراین می‌توانند تاثیر واکسن را هم کاهش داده و سبب نیاز واکسیناسیون سالانه شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی وگرمسیری تصریح کرد: احتمال می‌رود که در برخی مناطق دنیا این ویروس از بین برود، اما با توجه به نقل و انتقالات عصر جدید، حجم سفرها و ارتباطات کنونی باید گفت، در هیچ یک از مناطق دنیا حضور این ویروس صفر باقی نخواهد ماند.

وی تاکید کرد: در حقیقت واکسیناسیون سراسری و ایمنی جمعی پاندمی (همه‌گیری) کرونا را کنترل می‌کند، اما این ویروس به مانند تمامی جانوران کره زمین تمایل به ماندگاری داشته و قانون بقا نیز ایجاب می‌کند که به طور صددرصد از بین نرود.

واکسیناسیون سراسری و تبدیل پاندمی به اندمی

عباس‌زاده ادامه داد: در حقیقت با واکسیناسیون سراسری جهش‌ها به سمتی حرکت می‌کند که سویه‌ای از ویروس با قدرت بیماری‌زایی کمتر و تکثیر بیشتر در کره زمین تداوم حیات می‌دهد.

وی توضیح داد: این بیماری نیز همچون ویروس اصلی انتقال می‌یابد، اما قدرت کشندگی قبل را از دست داده واحتمالا علائمی شبیه به آنفلوآنزا و سرماخوردگی را خواهد داشت. بنابراین پس از واکسیناسیون نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی نه به شدت امروز، اما باید ادامه داشته باشد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید 19 از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۶ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است./ایرنا  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 694070 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟