سلامت روان مردم، موضوعی امنیتی به حساب می آید/ سوگ کرونا و مشکلات روانی آن هنوز پنهان است

روان شناسی یکی از مهمترین و کاربردی ترین علوم در دنیاست که به مطالعه رفتار، روان و اختلالات روانی می پردازد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بزرگداشت روز روان شناسی و مشاوره دو روز زودتر از موعد مقرر و در ساختمان جدید سازمان نظام روان شناسی و مشاوره برگزار شد. گفتنی است روز 9 اردیبهشت، سالروز تاسیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره است و این روز در کشورمان به عنوان روز روان شناسی و مشاوره شناخته می شود.

دکتر محمد حاتمی

در این نشست دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان شناسی و دو تن از معاونین شان حضور داشتند.

حاتمی در این نشست ضمن تبریک روز روان شناسی و مشاوره به جامعه روان شناسی، به دستاوردها و اقدامات یکسال اخیر سازمان نظام روان شناسی پرداخت و پس از آن به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

پیشنهاد تخصیص بیمه روان شناسی از دوره قبلی مجلس

محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در نشست بزرگداشت روز روان شناس به سوال خبرنگار اجتماعی رکنا مبنی بر علت عدم تعیین بیمه برای خدمات روان شناسی و پاسکاری مسئولیت این موضوع بین مجلس، سازمان نظام روان شناسی و دولت گفت: در ماده 102 بند ج برنامه ششم، تصویب شده است که مردم باید از خدمات بیمه ای روان شناسی و مشاوره بهره مند شوند. این مصوبه در برنامه ششم توسعه است و درحال اتمام است. از روزی که رئیس سازمان نظام روان شناسی شدم، با آقای لاریجانی گفت و گو کردم و ابراز داشتم که این ماده در بایگانی مانده و کاری صورت نگرفته است، پس از ایشان درخواست کردم تا اگر می خواهند خدمتی به مردم ارائه کنند، بیمه های روان شناسی را برای آن ها اختصاص دهند.

وی در ادامه اظهار داشت: دکتر لاریجانی بعد از درخواست اینجانب برای تخصیص بیمه روان شناسی، از بنده پرسیدند که چه پیگیری هایی کردیم و بنده نیز در پاسخ به ایشان گفتم که اینجانب با بیمه های روان شناسی صحبت کرده ام و آن ها نیز ابراز داشتند که دولت باید سوبسید بدهد، علاوه بر این اینجانب با آقایان جهانگیری و واعظی نیز در این باره گفت و گو کردم و آن ها گفتند که مجلس بایستی یک ردیف بودجه برای این ماده اختصاص دهد تا امکان اقدامی برای این موضوع وجود داشته باشد. بنابراین موضوع را به دکتر لاریجانی بیان کردیم و ایشان دستور دادند که باید کارگروهی در این رابطه شکل بگیرد و این موضوع را پیگیری کردند. گفتنی است، این کارگروه موظف بود تا با دولت و بیمه مذاکره و با مجلس نیز در خصوص تخصیص موارد لازم در بودجه صحبت کند. با این حال بعد از اتمام خدمت دکتر لاریجانی، آقای دکتر قالیباف رئیس مجلس شدند.

بودجه برای بیمه روان شناسی، بودجه ای انقباضی بود

حاتمی در مورد اقدامات قالیباف در راستای تخصیص بیمه روان شناسی ادامه داد: دکتر قالیباف دو نامه ای که برای بیمه برایشان فرستادم را به بخش های مربوطه با نظری مثبت پاراف کردند. لازم به ذکر است، سال گذشته در کمیسیون اجتماعی ردیف بودجه ای برای این موضوع پیش بینی کردند، اما به دلیل اینکه اعلام شد بودجه سال جاری، بودجه ای انقباضی است، کار به نتیجه ای نرسید. بهرحال حرف ما این است که می توان در شرایط بحرانی کنونی از صندوق توسعه ملی و یا راه های دیگر اعتباری برای این مسئله اختصاص داد. با این حال چند روز قبل از طرف سازمان برنامه و بودجه با اینجانب تماس گرفته شد و اعلام شد که در خصوص بیمه های پایه روان شناسی جلسه با دکتر نوبخت قرار داده شده است. ما آگاهیم که بعضی از مردم برای دادن 100 هزار تومان به متخصص توان کافی ندارند.

حمایت از کادردرمان با ارائه بروشورها، ویدئوها و برنامه های آموزشی

سپس محمد باقر حبی، معاونت انتظامی و رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای سازمان نظام روان شناسی در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا مبنی بر اقدامات انجام شده در جهت کاهش بارفشار روانی و آسیب های روانی کادر درمان در یکسال گذشته گفت: در اوایل سال 99 یکسری گروه ها شامل روان شناسان و مشاوران تشکیل دادیم، تا در سراسر کشور به بیماران کرونایی در کنار کادر درمان فعالیت کنند. برای سلامت روان کادردرمان نیز یکسری برنامه ها را پیش بینی کردیم و حمایت هایی در قالب تیم های تخصصی در حوزه روان شناسی، تهیه بروشورها، ویدیوها و برنامه های آموزشی ارائه کردیم.

سوگ کرونا و مشکلات روانی ابتلا به کرونا هنوز پنهان است

محمد حاتمی در مورد سوگ کرونا و درگیری های روانی حاصل از ابتلا به کووید 19 با بیان اینکه این مسائل مکنون است، گفت: متاسفانه بنده سال گذشته برادرم را که مشکوک به کرونا بود را از دست دادم، وقتی که برای مراسم ختم ایشان به کرمان رفتم، کسی نمی توانست برای عرض تسلیت به فردی دیگر نزدیک شود و ابراز همدلی و همدردی کند، این موضوعات برای مردم جهان، به عنوان یک استرس و فشار روانی نهفته باقی می ماند تا در جای دیگری به عنوان خشم اجتماعی خود را بروز دهد.

وی با انتقاد از عملکرد کمیته مبارزه با عوارض روانی کرونا گفت: این کمیته باید به موضوعاتی چون سوگ کرونا و خودکشی توجه کند اما وقتی ما به عنوان مشاور در این کمیته حاضر می شویم، گزارش آمار و ارقامی که خود ما بهتر از سایر افراد می دانیم را دوباره تکرار می کنند. ما خودکشی را بارها در این جلسات مطرح کردیم زیرا اهمیت فوری دارد. لازم به ذکر است اعضای کادر درمان که مستقیماً با بیماران بدحال کرونایی در ارتباط بودند، بچه هایی که در یکسال اخیر تنها ماندند و از نظر رشد اجتماعی عقب افتادند، جمعیت های در معرض خطر را تشکیل می دهند. ضمناً کسانی که شغل خود را از دست دادند و فشار های اقتصادی متحمل شده اند نیز بایستی مورد توجه جدی نهاد ها قرار گیرند.

سلامت روان مردم، موضوعی امنیتی به حساب می آید

محمد حاتمی در ادامه تاکید کرد: روان شناسان و مشاوران باید در کمیته اجتماعی و امنیتی وزارت بهداشت حضور داشته باشند، زیرا این موضوع، مسئله ای امنیتی به حساب می آید و سلامت همه مردم در خطر است. روان شناسان و مشاوران می توانند مردم را راهنمایی کنند و به نیازهای آنان پاسخ دهد اما ستاد ملی مبارزه با کرونا از این موضوعات غافل است.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در پاسخ به سوال دیگر رکنا مبنی بر علت قرارنداشتن نام روز روان شناسی در تقویم رسمی کشور گفت: این موضوع را از زمان دکتر افروز به وزارت فرهنگ و ارشاد پیشنهاد دادیم تا در شورای فرهنگ عمومی تصویب شود، اما این شورا پیشنهاد داد تا روز روان شناس همزمان با روز پزشک ادغام شود یا یکی از روزهای هفته سلامت به نام روز روان شناس اختصاص یابد، وقتی به خدمت آقای صالحی رسیدیم و خواستیم که به این خواسته عمومی پاسخ دهند نیز نتیجه ای حاصل نشد.

دیدار رئیس سازمان نظام روان شناسی و وزیر ارشادِ وقت

حاتمی به دیدارش با وزیر ارشاد وقت اشاره کرد و گفت: اینجانب به آقای وزیر گفتم که در شورای نظارتی وزارت خانه شما برای ساخت فیلم های مختلف باید حداقل یک روان شناس حضور داشته باشد، علاوه بر این به ایشان گفتم که باید نظارتی بر مترجمان کتاب های روان شناسی باشد، زیرا این افراد بعداً به پشتوانه کتاب شان به ارائه خدمات روان شناسی می پردازند.

وی در ادامه گفت: به ایشان پیشنهاد دادم تا موسسات تک منظوره شان را حذف کنند زیرا این موسسات تک منظوره تحت عنوان آموزش مهارت های زندگی در آینده به عنوان روان شناس بدون آن که واقعاً روان شناس باشند به افراد مشاوره می دهند. ایشان نیز پیشنهادات ما را پذیرفتند و در خصوص تخصیص روز روان شناس در تقویم ابراز داشتند که آن را پیگیری می کنند اما برای احقاق آن با توجه به اینکه یک نفر هستند، ممکن است در به نتیجه رسیدن این موضوع اخلال ایجاد شود.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

عکس: طاهره بابایی

کدخبر: 682545 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟