پاسکاری تخصیص بیمه روان شناسی بین دولت، مجلس و سازمان نظام روان شناسی/ روان جامعه نیازمند کمک

بیمه روان شناسی موضوعی است که مدت هاست مردم و جامعه روان شناسی به دنبال هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در سالی که گذشت، مردم دنیا علاوه بر مشکلات روزمره و آسیب های روانی حاصل از آن با بحران کرونا مواجه شدند و این موضوع اهمیت بهره مندی از خدمات روان شناسی و مشاوره را بیش از پیش نمایان کرد. در این بین تخصیص خدمات بیمه ای برای درمان های روان شناسی و مشاوره نیز موضوعی مهم است که مدتی است بین سازمان نظام روان شناسی، مجلس و دولت پاسکاری شده و هر کدام از این نهاد ها مسئولیت حمایت از آن را بر عهده دیگری می اندازند.

در همه دنیا نیاز به خدمات روان شناسی زیاد شده

سامح یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس در خصوص افزایش آسیب های روانی و نیاز جامعه به خدمات روان شناسی و مشاوره به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: خدمات بیمه ای در ایران دارای نقصان است، به عنوان مثال برای خدمات دندان پزشکی، بیمه ای وجود ندارد. برای خدمات روان شناسی نیز مخصوصاً در یکسال اخیر که مردم با کرونا و خانه نشینی مواجه بودند خدمات بیمه ای اختصاص نیافته است. اکنون نه تنها کشور ما بلکه در همه نقاط دنیا افسردگی، خشونت های خانگی و نزدیکی بیش از حد اعضای خانواده در طی روز باعث افزایش مشکلات خانوادگی شده است. بنابراین نیاز مردم دنیا به دریافت خدمات روان شناسی زیاد شده از طرفی عدم وجود بیمه و هزینه های زیاد نیز رغبت مردم را برای دریافت خدمات روان شناسی کم کرده است.

وی در خصوص مشکلات شرکت های بیمه ای گفت: شرکت های بیمه ای با توجه به مشکلات مالی و محدودیت هایی که در پرداخت بیمه دارند، اگر بخواهند خدمات روان شناسی و مشاوره را تحت پوشش بیمه قرار دهند، روال کاری و سلسله مراتب خود را خواهند داشت. باید توجه داشت که این موضوع به ردیف بودجه خاصی نیاز داشته و باید از نظر تامین مالی مشکلی نداشته باشند. اکنون شرکت های بیمه ای با مشکلات متعددی مواجه هستند و آن ها نیز اگر چنانچه از تحت پوشش قرار دادن روان شناسان اجتناب می کنند، مشکلات خاص خود را دارند.

وزارت بهداشت سال آینده برای بیمه روان شناسی فکری بکشد

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص ارائه راهکارها برای ارائه خدمات روان شناسی و مشاوره به صورت ارزان یا رایگان گفت: اینکه شرکت های خصوصی بیمه می توانند حق بیمه شان را افزایش دهند و مورد پذیرش مردم باشد یا خیر، یا بیمه های تکمیلی بتوانند این موضوع را حل کنند موضوعی جداست، با این حال بحث بیمه های دولتی ارتباط مستقیمی با تامین بودجه برای این شرکت ها دارد. بنابراین با توجه به اینکه بودجه سال 1400 بسته شده و حمایت از خدمات بیمه ای در روان شناسی نیازمند منبع اعتبار است، برای حمایت بیمه ای از خدمات روان شناسی و مشاوره باید منتظر سال 1401 باشیم تا در آن زمان وزارت بهداشت برایش فکری بکشد.

نجف آبادی در رابطه با طرح های حمایتی از خدمات روان شناسی گفت: تاکنون هیچ طرحی از طرف دولت به مجلس ارائه نشده و درخواستی از طرف سازمان های مربوطه به مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان برای تخصیص بیمه خدمات روان شناسی و مشاوره نیز دریافت نکردیم که بررسی کنیم، بنابراین صحیح است که چنین موضوعی یک نقیصه بشمار رود.

وی در پیشنهاد به سازمان نظام روان شناسی برای تخصیص بیمه و خدمات به این سازمان گفت: درب مجلس به روی سازمان نظام روان شناسی باز است و این سازمان می تواند پیشنهادات خود را به صورت لایحه ارائه دهد تا کمیسیون بهداشت و درمان در مورد آن تصمیم گیری می کردند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 679745 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟