رسانه ها داروی ضد افسردگی و خستگی ارائه دهند / لیست برنامه های نوروزی صدا و سیما شاد شود

عید نوروز 1400 به گونه ای متفاوت برگزار می شود و خانواده ها لازم است تا از دید و بازدیدها و مسافرت هایی که سال های قبل تجربه می کردند، پرهیز کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، عید هرسال یادآور دید و بازدید و مهمانی رفتن ها و مسافرت بود. با این حال به دلیل شیوع کرونا در کشورمان، مثل عید سال 99 لازم است تا از تجمع کردن و دورهمی ها جداً پرهیز شود.

با این حال عده ای از مردم نمی دانند که چگونه اوقات فراغت خود را در تعطیلات عید نوروز سپری کنند و در عین حال در خانه بمانند. توصیه ای که کارشناسان علوم اجتماعی و ارتباطات دارند آن است که ارتباطات اجتماعی و خانوادگی همچنان حفظ شود اما به صورت مجازی و تلفنی. ضمناً رسانه ها در این میان نقش کلیدی و مهمی ایفا می کنند، مثلاً تلویزیون با ارائه برنامه های مفرح و سرگرم کننده می تواند به آرامش و تقویت روحیه مردم در شرایط کنونی جامعه کمک کند.

در این راستا با جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی گفت و گو کردیم و نظر ایشان در خصوص راه های تقویت همبستگی و سرگرم شدن مردم در نوروز 1400 گفت و گو کردیم و توصیه های وی را شنیدیم.

امان اله قرایی مقدم

نقش مهم تلویزیون در نوروز 1400

امان اله قرایی مقدم، جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی در تشریح راههای افزایش همبستگی اجتماعی و تفریح خانواده ها در ایام عید نوروز 1400 به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: تلویزیون و صدا و سیما نقش مهمی بر عهده دارد تا محیط خانواده ها را در ایام عید شاد و دلچسب کند و باعث شود تا خانواده هایی که باید در منزل بمانند، از برنامه هایی که ساخته شده لذت ببرند. تلویزیون باید تلاش کند تا مخاطبان را جذب و از دفع مخاطبان بپرهیزد.

وی به راهکار دیگر در عید نوروز سال 1400 برای سرگرم شدن خانواده ها و افزایش آرامش روانی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: ابزارهای ارتباطی مثل تلفن همراه، امکاناتی دارند که خانواده ها از طریق آن می توانند با یکدیگر معاشرت کنند. مردم اکنون ابزار و تفریح دیگری جز این هم ندارند و باید با ارسال عکس، ارتباط تصویری و تلفنی، احساس در کنار هم بودن را به وسیله تلفن همراه فراهم کند.

تلفن همراه، اصلی ترین ابزار حفظ پیوندهای اجتماعی

این جامعه شناس به لزوم تفریح و شاد بودن مردم در عید نوروز افزود: طبیعتاً برخلاف سال های گذشته، امکان فراهم کردن مکان هایی در فضاهای شهر وجود ندارد تا مردم در آن تجمع کنند و با برگزاری موسیقی، برنامه های شاد و نشاط آور خود را سرگرم کنند. بنابراین صحبت کردن با تلفن همراه اصلی ترین ابزار برای حفظ پیوندهای اجتماعی است و جلوی از هم گسیختگی ارتباطات اجتماعی و خانوادگی را می گیرد. در هر صورت، کرونا بحرانی جهانی است و مردم باید بیشتر تحمل کنند تا بتوان این ویروس را کنترل و مهارکرد.

قرایی مقدم در مورد تاثیر رسانه ها در اوقات فراغت مردم ابراز داشت: تلویزیون نقش زیادی در گذراندن اوقات فراغت مردم دارد اما یکسری اخبار منفی و منفی گرایانه ممکن است آسیب بیشتری به مردم بزند. تلویزیون باید به جای واگرایی در مردم همگرایی ایجاد کند. بعضی از بخش های خبری که از تلویزیون پخش می شود، دنبال پوشش اخبار جنگ، مرگ و میر و اتفاقات تلخ در سراسر دنیاست که این موارد روح و روان جامعه را آزرده می کند.

ماهواره ها باعث فروریختگی فرهنگی می شوند

این استاد دانشگاه با انتقاد از عملکرد بعضی از برنامه های تلویزیونی گفت: چند سال قبل اعلام شد که درصد زیادی از مردم به سمت دیدن برنامه های ماهواره ای کشانده شده اند، این درحالی است که ماهواره ها باعث فروریختگی فرهنگی می شوند و همه ارزش و هنجارهای ملی، فرهنگی و اعتقادی ما را تحت سلطه خود قرار می دهند. باید دانست، این ماهواره ها هستند که باعث می شوند جوانان، نخبگان و سرمایه های این کشور به کشورهای خارجی مثل ترکیه و قبرس و امثالهم بروند! مگر ترکیه و گرجستان چه چیزی دارند که برخی افراد در آن جا خانه می خرند و سرمایه های خود و هموطنان شان را به آن جا می فرستند؟

قرایی مقدم ادامه داد: متاسفانه فضای اجتماعی ما مسموم شده است، آب و هوا برای مردم مسموم است، بنابراین جوانی که در تلویزیون داخلی جذب نشود، به تلویزیون خارجی و شبکه های مسموم خارجی مراجعه می کند. متاسفانه وقتی نحوه بیان برخی افراد در تلویزیون جذاب نیست و مردم را به سمت خود نمی کشاند، بجای همگرایی و نشاط، موجب منزوی شدن و افسردگی افراد می شود.

رسانه ها نقش بی بدیلی در کاهش فشارهای روحی و روانی مردم دارند

این جامعه شناس در مورد نحوه ارسال پیام و اخبار به مردم تاکید کرد: پیام، وسیله ارسال پیام و گیرنده پیام، 3 اصل برای انتقال پیام و اخبار به مردم هستند. دانشمندی از علوم ارتباطات می گوید به گونه ای باید یک پیام را منتقل کنیم که مردم به آن جذب شوند. حال آن که متاسفانه گاهی در ارسال، نحوه ارسال و محتوای پیام در تلویزیون به چنین مواردی دقت نمی شود. رادیو و تلویزیون باید کاری کنند که مردم به سمت شبکه های تلویزیونی خارجی که دارای محتوای کثیف و لجن هستند کشیده نشوند.

قرایی مقدم در پایان ابراز داشت: اکنون فشارهای زیادی از نظر اقتصادی، معیشتی، سلامتی و فرهنگی به مردم وارد می شود و رسانه ها نقش بی بدیل و مهمی در خنثی و کم کردن این فشارهای روانی و روحی دارند. ضمناً باید دانست که مایوس کردن ملت به نفع حکومت نیست، حرف زدن های بیهوده و تلخ نیز به نفع حکومت نیست. اگر تلویزیون بتواند برنامه های مفید و تاثیر گذار بسازد، اثرات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در بر خواهد داشت و این به نفع کشور است.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 668705 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟