ورود واکسن کرونای آکسفورد به ایران / واکسنی خوب از نظر ایمنولوژی و قیمت + فیلم
حجم ویدیو: 55.30M | مدت زمان ویدیو: 00:08:33

واکسن کرونای سوئدی قرار است به ایران بیاید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، طبق اعلام مسئولان بهداشت و درمان کشور؛ کادر درمان در اولویت اول تزریق واکسن کرونای سوئدی قرار دارند بعد از آن افراد بالای 70سال، افرادی که بیماری زمینه ای دارند مانند بیماران قلبی، دیابتی و افرادی در اولویت تزریق این واکسن قرار می گیرند. حالا قرار است ایران از سوئد واکسن وارد کند. در حالی که تاکنون از واکسن کرونای سوئدی در جهان حرفی به میان نیامده بود. واکسن کرونای سوئدی چیست؟

دکتر سید علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: چیزی که من خبر دارم یکی از کارخانه های همان واکسن کرونای آکسفورد آسترازنکا در سوئد است. رئیس نظام پزشکی نیز عنوان کرد: "از واکسن های انگلیسی مثل آکسفورد که در کارخانه های دیگر تولید می شوند  می توانیم خرید کنیم." یکی از این کارخانه ها در سوئد است و به نظر می رسد همان واکسن آکسفورد است.

مشخصات واکسن کرونای سوئدی

وی درباره تفاوت واکسن کرونای سوئدی با واکسن های دیگر تاکید کرد: اگر واکسن آکسفورد باشد واکسن وکتوری غیرتکثیری است. در واقع واکسن حامل ویروس است. از ادنوو ویروس مربوط به حیوان شامپانزه استفاده کرده اند و این ویروس روی سطح خودش پروتئین های شاخک های خود را دارد. در این واکسن وکتوری شاخص را حذف می کنند و به جای آن ژنوم پروتئینی که می خواهند واکسن بر علیه آن ساخته شود (کرونا) را قرار می دهند. شکل یک ویروس را دارد که پروتئین کرونا روی شاخک آن قرار داده شده است. اگر واکسن آکسفورد باشد، به صورت ذرات ویروسی را وارد بدن می کنند و بدن برعلیه آن واکنش نشان داده و آنتی بادی تولید می کند و ممکن است ایمنی به وجود می آید.

خوش بینی به واکسن کوبایی ایران

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: اگر واکسن کرونای سوئدی همان آکسفورد باشد، بسیار واکسن خوبی از نظر قیمتی و ایمنولوژی است. این خبر خوبی است که واکسیناسیون را شروع می کنیم. مهم این است که تا واکسن ایرانی کرونا مراحلش را طی کند، واکسیناسیون را شروع کنیم. من به واکسن کرونای کوبایی خوش بین هستم که انیستیتو رازی آن را به عهده دارد. نزدیک ترین زمان آمدن این واکسن خردادماه است. باید واکسیناسیون باید زودتر انجام شود و هر کدام از واکسن ها به ایران وارد شود، قدم مثبتی است.

هر انسانی باید چند دوز واکسن بزند؟

دکتر سید علیرضا ناجی در پاسخ به این سوال که به هر انسانی چند دوز واکسن باید تزریق شود؟ گفت: این بستگی به واکسن دارد. بعضی از واکسن ها مانند واکسن فایزر، مدرنا و آکسفورد دو دوزی هستند. اگر واکسن سوئدی همان واکسن آکسفورد باشد نیز باید دو دوزی باشد. فاصله واکسن ها نیز از بین 21 تا 28 روز متفاوت است. اما بعضی از واکسن ها مانند جانسون اند جانسون یک دوزی است. این واکسن نیز وکتوری است اما یک دوز مصرف می شود. بعضی از واکسن ها سه دوزی هستند و هنوز به بازار نیامده اند و مراحل آزمایش ها را طی می کنند. اگر واکسن کرونای سوئدی همان واکسن آکسفورد باشد دو دوزی است که به فاصله 28روز تزریق می شود.

باید 56 میلیون ایرانی واکسن کرونا بزنند

وی در پاسخ به این سوال که چند دوز واکسن برای کشور نیاز است؟ گفت: مطالعات متفاوت است. اصلا واکسن را برای چه چیزی استفاده می کنیم؟ اگر بخواهیم ایمنی جمعی در جامعه به وجود بیاید با توجه به خصوصیات کرونا و محاسباتی که انجام شده باید 70درصد جامعه را واکسیناسیون کنیم تا ایمنی جمعی به وجود آید. یعنی سطح ایمنی جامعه آنقدر بالا برود که چرخش ویروس پایین بیاید. با توجه به جمعیت 82میلیونی ایران، باید 55-56 میلیون نفر واکسینه شوند. اگر این تعداد واکسینه شوند. اگر واکسن دو دوزی باشد حدود 110 تا 120 دوز واکسن کرونا در کشور احتیاج داریم. مگر آن که واکسن یک دوزی باشد. اما تاکنون بیشتر واکسن ها دو دوزی هستند.

ابتلا به کرونا ایمنی جمعی به وجود نمی آورد

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مطالعه ای که در شهر مانوس برزیل انجام شده، بر روی اهدا کنندگان خون، می گویند 76درصد افراد به کووید-19 آلوده شده اند. علیرغم سطح بالای آلوده شدن جامعه مانوس باز هم ویروس به صورت شدید در جامعه می چرخد. این نشان می دهد که چرخش ویروس برای رسیدن به ایمنی جمعی اصلا درست نیست. چون اگر 76درصد جامعه به کرونا مبتلا شده باشند باید ایمنی جمعی برقرار شده باشد. این مثال در شهری که هیچ مقررات بهداشتی در آن اعمال نشده است، نشان می دهد ایمنی جمعی به وجود نمی آید. یا 76درصدی که تخمین می زنیم شاید اشتباه باشد. ممکن است ایمنی طبیعی کفایت لازم را برای گردش ویروس نداشته است. بنابراین می گوییم شاید باید سطح ایمنی بالاتری را برای جامعه به وجود آوریم. در ایران حداقل باید نزدیک 60میلیون واکسینه شوند و بین 110 تا 120 دوز واکسن نیاز داریم.

تنها راه جوامع استفاده از واکسن کروناست

سید علیرضا ناجی در پایان تاکید کرد: با توجه به اتفاقات خاص دورمان نشان می دهد که جوامعی که اجازه می دهند ویروس چرخش داشته باشد و در اعمال پروتکل های بهداشتی ضعیف عمل کرده اند این شانس را به ویروس می دهند که جهش ها را برایشان به وجود آورد. تمام کشورها به غیر از اعمال چند موضوع چاره ای ندارند. 1) تقویت بهداشت اجتماعی بپردازند. مردم باید بهداشت اجتماعی رعایت کنند. که سفرها نشان می دهد مردم ما بهداشت اجتماعی را رعایت نمی کنند. دولت نیز باید شرایط بهداشت اجتماعی را با محدودیت هایی که فراهم کند. 2) باید تعداد تست هایمان را افزایش دهیم تا موارد بسیار زیاد تر را شناسایی کنیم. ممکن است مردم تست ندهند. باید امکاناتی در اختیار مردم قرار دهیم تا تمام موارد ابتلا را شناسایی کنیم و آنها را قرنطینه، ایزوله و درمان کنیم. 3) استفاده از راه های درمانی است. 4) شروع واکسیناسیون است. تمام کشورهای دنیا به جز واکسیناسیون راه دیگری ندارند. بنابراین باید به این موضوع اهتمام بورزیم. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 654775 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟