خسارت چند هزار میلیاردی به کشاورزان جنوب کرمان / اشک کشاورزان زیر کیسه های مدفون شده در طوفان شن + فیلم
حجم ویدیو: 37.94M | مدت زمان ویدیو: 00:01:32

طوفان شن محصولات کشاورزان در جنوب استان کرمان و شمال استان سیستان و بلوچستان را زیر شن ها مدفون کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، طوفان شن که آمد آخرین ضربه را به درخت برافراشته زندگی کشاورزان "جازموریان" زد و دسترنج شان را زیر تلی از شن مدفون شد.

کشاورزان جیرفت، همان شهری که به سبد میوه ایران معروف است زندگی شان را به سرما و طوفان باختند. آنها کیسه هایی روی محصول شان کشیدند و حالا کیسه ها زیر شن مدفون شده است. آنها سر زیر کیسه ها کرده و گریه می کنند به حال و روز زندگی شان... به دسترنج شان که مدفون شده است. اشک هایشان هم نمی تواند حالا آبیاری کند محصولاتی که با خون جگر پرورش داده بودند را.

بهرام امیری، نماینده جیرفت در شورای عالی استان ها در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به تشریح شرایط کشاورزان پرداخته و تاکید کرد: طوفان شن آمد اما جدا از آن چند روز پیش سرمای شدیدی در شهرستان جیرفت و عنبرآباد (جنوب کرمان) چند هزار میلیارد تومان به کشاورزان خسارت زد.

نماینده جیرفت در شورای عالی استان ها افزود: نماینده مردم جیرفت عضو کمیسیون اقتصادی مجلس است. نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس به دلیل همین خسارت چند هزار میلیاردی به جنوب کرمان آمدند. ولی هنوز مشخص نیست نمایندگان مجلس چه تصمیمی گرفته اند. کشاورزان بلاتکلیف هستند.

وی با اشاره به این که جیرفت هند کوچک ایران است، گفت: جیرفت قطب کشاورزی در کشور است. دغدغه کشاورزان و مردم جنوب کرمان انتقال آب از هلیل رود بود. اما سرمازدگی نیز به محصولات کشاورزان زد و تمام محصولات آنها از بین رفت. فقط دلخوشی آنها به کمیسیون کشاورزی و استاندار است.

این عضو شورای عالی استان ها اظهار کرد: تمام کشاورزان پولدار نیستند که بخواهند محصولی را کشت کنند. باید بذر، کود و... با هزینه های کلان خریداری می شود. افرادی هستند که این تجهیزات اولیه را به کشاورزان قرض می دهند تا پس از برداشت محصول کشاورزان با درصدی از سود این قرض را پس دهند. وقتی سرما می زند تمام سرمایه کشاورزان و آنچه قرض کرده اند از بین می رود و اگر کمکی به آنها نشود ببینید چه بلایی سر خانواده این کشاورزان می آید.

بهرام امیری با بیان این که تمام درخت ها و محصولات کشاورزان خشک شده است، گفت: وقتی شخص ببیند بدهکار است و بچه اش گرسنه است باید چه کند؟ حالا نمایندگان مجلس آمده اند و وعده و وعیدهایی داده اند. اما امیدواریم نوشدارو بعد از مرگ سهراب نشود. اگر قرار است به کشاورزان کمکی شود باید سریع انجام شود.

وی افزود: طوفان شن آمد و همه محصولات زیر شن رفت. کشاورز بیچاره باید سینه خیز می رفت داخل کیسه های پلاستیکی و اشکش در می آمد. چه کسی باید جوابگو باشد. دولت می گوید ما از کشاورزان حمایت می کنیم، پس این حمایت کجاست؟ حمایت باید زمانی باشد که به درد کشاورز بخورد و کشت و زرعش را دوباره احیا کند. اما اگر دو ماه دیگر باشد که دردی از او دوا نمی کند، به چه دردی می خورد؟

بهرام امیری با اشاره به این که وعده هایی می دهند و فقط دل کشاورزان را خوش می کنند، تاکید کرد: امیدوارم که کمیسیون کشاورزی که آمد با قول و وعده ها دوای دردی برای کشاورزان بیچاره شود. هر شخصی، حتی اگر مسئول نباشد دلش به حال کشاورزان می سوزد. زحمتی که کشاورزان کشیدند به باد فنا رفته است. این بسیار سخت است. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 653902 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟