وجود صدها ساختمان ناایمن در تهران / شهرداری با دستور دادستانی به عنوان مدعی العموم ایمنی شهر، ورود کند

ایمن سازی ساختمان هایی مثل علاءالدین و امثالهم در شهر تهران برای پیشگیری از وقوع حوادثی مثل تخریب ساختمان پلاسکو موضوعی حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پلاسکو ساعت 8 صبح روز 30 دی ماه سال 95 آتش گرفت. شاید هیچ کسی جز آتش نشانان باور نداشتند که این شعله ها، در حال شکل دادن یک فاجعه هستند. این اتفاق در حالی رخ داد که آتش نشانی بارها به کارگاه ها و صاحبان مشاغل در این ساختمان هشدار داده بود. به نظر می رسد یکسری ارگان ها در این ماجرا مقصر بودند و بنا به آمار بیش از 300 ساختمان در شهر تهران ناایمن هستند و ساختمان هایی در مرکز شهر مثل علاءالدین هم اکنون در معرض خطر هستند.

اقبال شاکری

مبحث 22 فراموش شده است

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران در مجلس با اشاره به لزوم توجه به 3 رکن بازرسی، کنترل و نظارت در امور مربوط به ایمنی ساختمان ها به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: اگر به این 3 رکن دقت کنیم در همه امور کارهایمان درست می شود. مشکل از آن جاست که به قول قوه قضائیه در این زمینه ها ترک فعل می شود. اولین مسئول در عدم رسیدگی به ساختمان های ناایمن، وزارت راه و شهرسازی است که بر اساس مبحث 22 آن را ناتمام رها کرده است. مبحث 22 به نگهداری ساختمان ها می پردازد و متاسفانه سالیان سال است که این مبحث بلاتکلیف رها شده است. در مبحث 22 اصل بازرسی، بررسی، موضوعات ایمنی، نحوه نگهداری از ساختمان ها که کم خطر یا پر خطر هستند تعریف شده است. این مبحث انصافاً مبحثی ارزشمند است و از بانیان آن که ده سال است آن را تدوین کرده اند، باید تشکر کرد. متاسفانه وزارت راه و شهرسازی و سازمان تنظیم و مقررات این مبحث را به امان خدا رها کرده اند. نهادهایی که در مبحث 22 مشخص شدند که باید احراز صلاحیت شوند و ساختمان ها را بررسی و بازرسی کنند، اجرایی نشده و رها شده اند.

وزارت کار و شهرداری صالح ترین دستگاه های ناظر در رفع ناایمنی های شهر هستند

شاکری در تبیین مقصر بعدی در عدم رسیدگی به ساختمان های ناایمن، ابراز داشت: شهرداری بر اساس بند 14 ماده 55 موظف است همه نقاط ناایمن شهر را رسیدگی، بررسی، گزارش و هزینه کند و به هزینه مالکان، آن ها را ایمن کند. با این حال شهرداری ها بیشتر به کلمات قانون توجه می کنند. شهر در اختیار شهرداری است و نباید از قانون فرار کند. در شهرداری ساختمان های ناایمن از لحاظ حریق را آتش نشانی کاملاً مشخص و دسته بندی کرده و چیزهای پرخطر آن را مشخص کرده، همچنین چندین بار به شهرداران و مراجع دیگر مثل دادستانی، وزارت کار و امثالهم هشدار داده و این موضوع را ارجاع کرده اما هیچ کدام از آن ها، هیچ اقدامی انجام نداده اند. با این حال اگر همین دو ناظر کارشان را درست انجام دهند، سایر مشکلات مان نیز حل می شود، زیرا این دو دستگاه، صالح ترین دستگاه های ناظر بر رفع ناایمنی در شهر هستند.

شهرداری به کمک سازمان نظام مهندسی می تواند بر ساختمان های ناایمن نظارت کند

عضو کمیسیون عمران در مجلس در ادامه بر موانع ایجاد شده بر ایمن سازی ساختمان های شهر تاکید کرد و گفت: شهرداری معتقد است که به برخی ساختمان ها اخطار داده است اما ضابط قضائی نیست که ساختمان های ناایمن را ببندد. سوال این جاست که کسی به شهرداری نگفته که ساختمان های ناایمن را بندد، مگر رفع ایمنی به معنای تعطیل کردن مراکز ناایمن است؟ شهرداری می تواند با سازمان نظام مهندسی ارتباط برقرار کند، مشاور ذی صلاح بگیرد، سراغ مالکین ساختمان ها برود و بگوید که بین 15 روز الی 2 ماه به عنوان مثال به شما فرصت می دهیم تا ناایمنی ها را برطرف کنید و چنانچه این موارد را ترمیم نکردید، براساس برنامه ی کاملاً فنی و تخصصی، با نظارت سازمان نظام مهندسی ورود می شود و این مورد را اصلاح و اجازه ادامه کار را به آن نمی دهد. بدین صورت بخش به بخش اصلاح را اجرا می کند و جلو می رود، به عبارتی فقط بخش هایی که دچار مشکل شده اند باید متوقف شوند. شهرداری به بهانه این که مردم از کسب و کار می افتند و دچار مشکل می شوند، این اقدامات را انجام نمی دهد.

چرا مغازه ای بدون مجوز بسته می شود ولی ساختمان ناایمن خیر؟

اقبال شاکری در انتقاد از شهرداری در ایمن سازی ساختمان های تهران ادامه داد: گاهی شهرداری اعلام می دارد که اگر چنانچه در روند اصلاح و رسیدگی با مقاومتی مواجه شدیم باید چه کنیم؟ باید در پاسخ به این اظهارنظر گفت که پس دادستانی مسئول چه کاری است؟ اگر شهرداری به این نتیجه برسد که ساختمانی ناایمن است و سه بار هم به آن اخطار داده شده و همه این اخطارها رونوشت شان به دادستانی رفته و آن ها نیز هیچ کاری نکرده اند، می توان به عنوان مدعی العموم ایمنی شهر مجوز گرفت و از دادستانی اجازه گرفت و به ساختمانی که مشکل دارد ورود کرد، برای چه چنین چیزی صورت نمی گیرد؟ این راه حل استنکافی است که به بهانه اش ابراز می دارند ما ضابط قضائی نیستیم و اگر درب جایی را ببندیم چه مشکلی بوجود می آید و... . چرا کسی که مغازه ای بدون مجوز دارد را سریعاً با نیوجرسی جلویش را می بندید؟ اما در جایی که ایمنی ساکنینش در خطر است هیچ اقدامی نمی کنید؟

ساختمان علاءالدین و محدوده های مرکزی شهر جزو مناطق ناایمن شهر حساب می شوند

نماینده تهران در مجلس تاکید کرد: اگر تمامی موارد بالا پاسخ نداد، می توان اطلاع رسانی عمومی کرد، به مردم با مصاحبه و توسط رسانه ها اعلام کرد که چندین بار با ساکنین متخلف یک مکان ناایمن صحبت کرده و تذکر داده شده و نباید وارد آن ساختمان شد. این مورد به نوبه خود، نوعی بازدارنده محسوب می شود. اکنون به ساختمان علاءالدین چندین بار توسط آتش نشانی اخطاریه داده شده است، همچنین ساختمان های اطراف بازار، محدوده های مرکزی مثل بهارستان، فردوسی، لاله زار و خیابان جمهوری اسلامی که مرکز تجمعات هستند نیز لازم به ایمن سازی هستند، اگرچه شهرداری از هیچ کدام از راه حل های موجود برای ایمنی این مکان ها استفاده نکرده است.

بعضی ها از قانون برای کارنکردن استفاده می کنند

اقبال شاکری در مورد گفته سخنگوی آتش نشانی مبنی بر عدم تبعیت از اخطارها و تذکرات این ارگان به ساختمان های ناایمن، به دلیل خلع قانونی گفت: ما اکنون هم قانون برای کار نکردن داریم و هم برای کار کردن، بعضی ها از قانون برای کارنکردن استفاده می کنند. مگر گروه های جهادی که در کشور به بازسازی و اصلاح مشکلات می پردازند، قانون به آن ها دستور داده است که چه کار کنند؟ گروه های جهادی از ظرفیت های قانونی استفاده کردند و شروع به خدمت کردند. مگر قوه قضائیه در بازگرداندن املاک نامشروع و غیرقانونی، با قوانینی جدید دارد این کارها را می کند؟ حال این که چرا قبلی ها از این ابزار های قانونی استفاده نمی کردند، دلیلش آن است که از قانون برای کار نکردن استفاده می کردند. با این حال واقعاً باید به آتش نشانی بارک الله گفت، البته به این کارکردشان. آتش نشانی اکنون در حوزه ایمنی واقعاً یکی از منحصر به فرد ترین ارگان های کشور است و کارش را به درستی انجام می دهد، بازدیدهایش و اخطارهایش را به موقع انجام می دهد ولی متاسفانه گوش شنوایی برای اصلاح مشکلات موجود نیست.

سازمان بازرسی اداره کار نیز مسئول نظارت بر ایمنی ساختمان هاست

عضو کمیسیون عمران در مجلس با ذکر سازمان های مسئول در رسیدگی به ساختمان های ناایمن در شهر خاطر نشان کرد: تا کنون به ارگان هایی چون شهرداری، وزارت راه و شهرسازی، سازمان تنظیم مقررات، نظام مهندسی و مبحث 22 اشاره کردیم. ناظر بعدی که قدرت زیادی هم دارد سازمان بازرسی کار است. قانون به این سازمان اجازه داده است که کارگاه ها را مورد بررسی قرار دهد، اصلاٌ کارکنان این سازمان خودشان به عنوان ضابط قضائی کار می کنند و می توانند به عنوان ضابط قضائی به مکان هایی که کد کارگاهی دارند، ورود پیدا کنند، رسیدگی کنند و در صورت خلاف ایمنی، بهداشتی، فنی و مهندسی آن جا را تعطیل کنند. متاسفانه در این حوزه هم هیچ کاری انجام ندادند.

در حادثه کلینیک سینا فقط نامه نگاری شد

اقبال شاکری با اشاره به حادثه ای که برای کلینیک سینا رخ داد و 19 تن از هموطنان مان در آن جان باختند، افزود: متاسفانه 19 تن از افراد به دلیل حادثه ای کوچک، جان خود را از دست دادند. این درحالی است که همه ارگان هایی که به آن ها اشاره کردیم در جریان اشکالات موجود در این ساختمان بودند و در راستای رفع آن، فقط نامه نگاری کردند.

وزارت بهداشت و تشکل اصناف مسئولین ناظر بر ساختمان های ناایمن

شاکری با اشاره به ارگان بعدی که مسئول رسیدگی به ساختمان های ناایمن است، گفت: تشکل اصناف تهران نیز ارگان دیگری است که به کارگاه ها و مراکز کسب و کار مجوز می دهند و می توانند بر آن ها نظارت کنند. همچنین در امور بهداشتی وزارت بهداشت و درمان ناظر بعدی است که می توانیم به آن اشاره کنیم. برای موضوعات کلینیکی و بیمارستانی، وزارت بهداشت باید حتماً برای ساخت کلینیک و بیمارستان، مجوز و پروانه صادر کنند تا همه ضوابط بهداشتی در آن ساختمان رعایت شود.

با شهرداری نامهربانی هایی می شود

نماینده تهران در مجلس تاکید کرد: مشکلی که در کشور وجود دارد، آن است که ما گمان می کنیم که حتماً باید کسی در کشور شکایت کند و بعداً به مشکل آن ورود کنیم، در صورتی که مدعی العموم در قوه قضائیه و در نهادهای حاکمیتی که حکم مدعی العموم را دارند، وقتی خبر به آن ها می رسد، باید اقدام کنند نه اینکه منتظر باشند کسی شکایت کند و سپس اتفاقی رخ دهد. در واقع ما باید علاج واقعه را قبل از وقوع انجام دهیم. چیزی که مشخص است آن است که ما در کشور قانون کم نداریم و محور همه مسائل در این حوزه شهرداری است، اگرچه شهرداری کار زیادی برعهده دارد و اکنون نیز میزان زیادی پول از دولت طلب دارد و به او نمی دهند، همچنین درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده اش را نیز کم کرده اند و بر سر کار غیرقانونی که در جماران انجام شده بود، مقابله کردند، شهردار را به هیئت دولت دعوت نمی کنند و نامهربانی هایی با شهرداری می شود. در کل کاری با اقدامات و کارآمدی شورای شهر و شهرداری فعلی تهران نداریم که چطور عمل می کنند و واقعاً توانمندند یا خیر، بحث این است که همه این کارها را شهرداری می تواند انجام دهد.

شهرداری باید مسئول و متولی اصلی در شهر باشد

شاکری به اهمیت مسئولیت شهرداری در نظارت بر ساختمان های ناایمن تهران اشاره کرد و گفت: شهرداری همچنین می تواند علیه دستگاه هایی که کار خود را در زمینه ایمن سازی درست انجام نمی دهند، اقامه دعوی کند، این موضوع به دلیل آن است که شهرداری از همه اطلاعات و مسائل کاری باخبر است و پلاک به پلاک ساختمان ها را زیر نظر دارد. بنابراین شهرداری باید مسئول و متولی اصلی در شهر باشد. ما در مجلس شورای اسلامی نیز طرحی را تدوین می کنیم به نام طرح مدیریت یکپارچه شهری و روستایی که همه نهادهای حاکمیتی که در شهر فعالیت می کنند باید آن بخشی از کارشان را که به مردم خدمت می دهند را زیر نظر شهرداری ببرند و آن حوزه ستادی و حاکمیتی خود را انجام دهند. بنابراین شهرداری باید سینه سپر کند و وارد میدان شود، زیرا این سازمان مهمترین نهاد مسئول در بین ارگان های ذکر شده است، این ارگان امکانات و اطلاعات زیادی در دست دارد و می تواند جلوی مشکلات و ناایمنی ها را بگیرد.

طرحی جامانده از شورای شهر چهارم برای نظارت بر ساختمان های ناایمن

عضو سابق شورای شهر تهران در پایان ابراز داشت: ما در شورای شهر چهارم تهران پیشنهاد دادیم که ساختمان هایی که پس از 3 بار تذکر توسط آتش نشانی از نظر ایمنی به وظیفه خود عمل نکردند، شهرداری موظف است به آن ساختمان مراجعه کند و تابلویی بر سر در آن نصب نماید که این ساختمان از نظر ایمنی مشکل و دارد و رفت و آمد در آن ناایمن است. این طرح می تواند همچنان قابل پیگیری باشد و به شهروندان از نظر ایمنی و امنیت خاطر کمک کند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 651871 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟