محسن هاشمی: ایمن سازی تهران در برابر زلزله لاپشتکی است! /
عکاشه: با زلزله نصف تهران غارت می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تهران پنجمین شهر پرخطر جهان در وقوع زلزله است. ساعت 23 و 29 دقیقه 29 آذرسال 96 دقیقا بعد از زلزله کرمانشاه و خرابی هایی که به بار آورده بود، زمین لرزه ای به بزرگی 5 و 2دهم ریشتر پایتخت تهران را لرزاند. نقطه مرکزی این زلزله ملارد بود اما مردم تهران برای ثانیه هایی این زلزله را تجربه کردند و به خیابان ها ریختند. مردم وحشت زده ای که تخریب های زلزله در کرمانشاه را دیده بودند، به خیابان آمدند و تهران برای ساعت ها قفل شد. حالا در سالگرد همان روز تهران تجربه دیگر زلزله ای به بزرگی 4 ریشتر را تجربه می کند. اینبار اما مسئولان کمتر در مورد این زلزله مورد استنطاق قرار گرفتند و شعارهای کمتری سرداده شد.

ایران سرزمین زلزله است

پروفسور بهرام عکاشه، پدر علم زلزله‌شناسی ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا زلزله های ایران را تشریح کرده و تاکید کرد: هنوز هیچ کشوری نتوانسته اند شکل وقوع زلزله ها را مشخص کنند. از سوی دیگر تمام سرزمین ایران زلزله خیز بوده و گسل های بسیاری دارد. مهم ترین گسل ها زاگرس و البرز است. گسل دامنه جنوبی و شمالی سلسله البرز کاملا فعال است و مردم نیز در دامنه فعال کوه ها زندگی می کنند. زلزله ای به قدرت 4ریشتر که شمال شرق تهران و جنوب البرز اتفاق افتاد، کاملا عادی است و همیشه بوده و خواهد بود.

هیچ کشوری قادر به پیشگویی زلزله نیست

وی با اشاره به این که همیشه باید آماده وقوع زلزله باشیم، افزود: همه تهران زلزله خیز است. جمعیت البرز زیاد است و جمعیت زاگرس کمتر از البرز. اما علم قادر نیست که زلزله را پیشگویی کند. ستاد بحران را من درست کردم در ایران تا همیشه آماده به کمک باشد. طبق در مطالعاتم هیچ کشوری (چین، آمریکا، روسیه، آلمان و دیگر کشورها) قادر به پیشگویی زلزله نیستند. بنابراین همیشه باید آماده باشیم برای حوادث و نگویند زلزله از آسمان می آید. زلزله از داخل زمین است و تا 7هزار درج داغ می شود. داغی یعنی حرکت. همیشه باید دامنه البرز آمادگی داشته باشد چرا که جمعیت بسیار زیادی دارد. البته زاگرس نیز جمعیت قابل توجهی دارد.

همیشه زلزله پایتخت ایران را تهدید می کند

بهرام عکاشه گفت: بارها شمال غرب ایران از بین است. باید بدانیم که تهران همیشه پایتخت ایران نبوده است. همه سرزمین ما زلزله خیز است. پایتخت هر کجای ایران که باشد زلزله آن را تهدید می کند.

بشر قادر به پیش بینی زلزله نیست

پدر علم زلزله‌شناسی ایران در پاسخ به این سوال که چرا گفته می شود دستگاه های زلزله نگاری وجود دارد که چند دقیقه زودتر زلزله را پیش بینی می کند؟ اظهار کرد: هیچ کشوری به پیش بینی زلزله دسترسی پیدا نکرده است. هنوز بشر قادر نیست زلزله را پیش بینی کند. دستگاه هایی فقط تکان ها را مشخص می کنند و هر تکان خطرناک نیست. زلزله پدیده ای نیست که از آسمان بیاید و جن و پری ها آن را بیاورند. بیشتر می گویند: "خواست خدا بود!" نه... خواست خدا بر این که یک نفر دستش زخم بشود چه برسد به این تخریب ها.

اقدامات آسمانی جوابگوی زلزله ایران نیست

وی با اشاره به زلزله تهران گفت: در تهران احتمال وقوع زلزله 7ریشتری وجود دارد. گفته می شود ریتم 150سالی در تکرار زلزله های تهران وجود دارد. ولی به این ریتم هم نمی توان اعتماد کرد و به عقیده من اتفاقی است. مدیریت ستاد بحران را چند سال پیش به وجود آوردیم و وظیفه آن ساماندهی و آمادگی شهر در زمان زلزله است. موسسه ژئوفیزیک نیز باید تقویت شود تا در این زمینه به شکل فیزیکی اقدام کنند نه به شکل آسمانی.

تشریح تهران بعد از زلزله

بهرام عکاشه با بیان این که مدیریت دست من و شما نیست و باید مسئول ستاد بحران وجدان داشته باشد، تاکید کرد: اگر در تهران زلزله بیاید نصف آن کشته می شود نصف دیگرش غارت. من شاهد بودم که النگوی مرده ها را در می آوردند. زلزله 7ریشتر و حتی 7.5 ریشتری هم ممکن است در تهران رخ دهد. البرز، شرق، شمال و جنوب از زلزله مصون نیست. مدیریت ها باید بر اساس واقعیت ها تصمیم بگیرد و اقدام کنند.

زلزله ما را می گیرد به جای آن که ما زلزله را بگیریم

یک سال اخیر محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران درباره مشکلات پایتخت در زلزله که هر کدامشان می تواند یک شهر را از بحران گذراندن و فاجعه برساند، هشدار داده است. او درباره نبود آب اضطراری برای 72ساعت، وجود لوله های گاز که انفجارهای مهیب را در زلزله به وجود می آورد و ساختمان های ناایمن هشدار داده است. اعضای شورای شهرها و روستاها اجازه ورود به اجرا را ندارند. محسن هاشمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در پاسخ به این سوال که پس از هشدارهای شما چه اقداماتی در تهران انجام شده است؟ گفت: اصولا در زمینه مسائل مربوط به زلزله به ویژه در تهران اقدامات کند انجام می شود. یعنی اقدامات در دستور کار قرار می گیرد اما با سرعت کمی پیش می رود و باعث می شود که زلزله ما را بگیرد به جای آن که ما زلزله را بگیریم.

اولویت ها اقدامات مقابله با زلزله را کاهش می دهد

وی با اشاره به این که همه روی زلزله حساس هستند، افزود: متاسفانه به دلیل مشکلات مالی، بروکراسی های اداری، اولویت ها و... باعث می شود که علیرغم این که مسئولان دوست دارند اقداماتی انجام دهد ولی با سرعت کمی کارها پیش می رود.

در زلزله تهران برق اضطراری نداریم

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که در یکسال اخیر چه اقدام خاصی برای مقابله با زلزله رخ داده است؟ گفت: لرزه نگارهای هشدار در تهران نصب شده است. در بحث آموزش نیز خوب عمل کرده اند. در مبحث آب اضطراری کند عمل می کنند. درباره لوله کشی های گاز که آتش سوزی ایجاد می کند، نیز عملکرد کندی دارند. متاسفانه با توجه به این که ما معتقد هستیم برق اضطراری نیاز است اما گفتند که برق اضطراری را نمی خواهیم.

بی توجهی ایمنی ساختمان ها در پایتخت

محسن هاشمی به ایمنی ساختمان ها نیز اشاره کرده و تاکید کرد: متاسفانه دولتی ها و بخش خصوصی به این موضوع اهمیت نمی دهند. به نظر می رسد سرعت لاک پشتی دارند. بخشنامه ها مبنی بر این است که ساختمان هایی که از نظر ایمنی دچار مشکل هستند و آیین نامه 2008 را پاس نمی کنند باید ایمن سازی شوند اما سرعت بسیار کندی در این موضوع وجود دارد. اما سوله های بحران در تهران شرایط خوبی دارند. حدود 120سوله بحران داریم و باید 17-18 سوله دیگر نیز ساخته شود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 641680 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟