جای خالی رئیس سازمان نظام روان شناسی در ستاد ملی مبارزه با کرونا / سونامی اختلالات روانی در راه است

با شیوع کرونا در کشور از سال گذشته، از همان روزهای ابتدایی نیاز مردم به استفاده از خدمات روان شناسی و مشاوره افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، علی رغم تلاش های خودجوش تعدادی از روان شناسان در ماه های ابتدایی شیوع کرونا، به دلیل عدم حمایت ها و وجود نداشتن حتی یک نماینده از جامعه روان شناسی در ستاد ملی مبارزه با کرونا، ارائه خدمات روان شناسی و مشاوره به مردم تا حد زیادی نزول پیدا کرد و حمایتی از این قشر تاثیر گذار بر سلامت مردم به عمل نیامد.

سازمان نظام روان شناسی به مردم توصیه کرد که سبک زندگی خود را تغییر دهند

دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در خصوص اقدامات سازمان روان شناسی در یکسال اخیر با توجه به شیوع بیماری کرونا به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: از روز اولی که ویروس کرونا در کشور شناسایی شد و ترس زیادی در مردم ایجاد شد و به تبع آن باعث آسیب های روانی زیادی در مردم رخ داد، سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در این موضوع ورود پیدا کرد و با تشکیل کمیته ملی بحران در تهران و مراکز استان ها، در وهله اول مسئولین و دست اندرکارانی که کار خدمت رسانی، ساماندهی و مدیریت بحران کرونا را بر عهده داشتند، مشورت های لازم در نحوه اطلاع رسانی، برخورد با مردم، مشورت های لازم را دادند و در وهله دوم در کنار مردم قرار گرفتند و در جهت کنترل تصمیمات اتخاذ شده در این راستا و سبک زندگی جدید کرونایی به آن ها مشورت های لازم را ارائه کردند. این موضوع به گونه ای انجام شد که خود سازمان نظام روان شناسی سبک زندگی جدید کرونایی را برای اقشار مختلف جامعه در اقصی نقاط ایران تبیین و پیگیری کرد که مردم باید سبک زندگی خود را تغییر و خود را با شرایط موجود وفق دهند.

حاتمی ادامه داد: کمیته مقابله با بحران سازمان نظام روان شناسی در استان های کشور بسیار موفقیت آمیز عمل کردند، زیرا استانداری ها، ستاد ملی مقابله با کرونا و دانشگاه های علوم پزشکی همراهی خوبی داشتند و ما در استان ها بسیاری توانستیم از طریق روش های مجازی و حضوری به مردم خدمت رسانی کنیم. این موضوع به گونه ای انجام شد که خط تلفن های ثابتی در کلینیک ها و مراکز بهزیستی در استان های مختلف ایجاد کرده بودیم که هرکس که نیاز به خدمات مشاوره و روان شناسی از جمله اختلالات و فشارهای درون خانوادگی داشت، بتواند از آن بهره مند شود.

از ابتدای کرونا 34هزار روان شناس آماده خدمت به مردم بودند

رئیس سازمان نظام روان شناسی کشور در خصوص اقدامات این سازمان در دوران کرونایی گفت: سازمان نظام روان شناسی از همان روزهای اول طی نامه ای به آقای رئیس جمهور اعلام کرد که آماده است از 34هزار روان شناسی که در اختیار دارد استفاده کند تا به هر نحوی که ستاد ملی مقابله با کرونا می خواهد از این افراد استفاده کند. بنابراین در وهله اول در سامانه 4030 تعداد 700 نفر از روان شناسان عضو سازمان نظام روان شناسی کشور را در اختیار این سامانه قرار دادیم و تا 15 اردیبهشت ماه به طور مداوم روان شناسان ما به سوالات گسترده مردم پاسخ دادند و ابهامات آن ها را مرتفع کردند. با این حال با توجه به کم شدن تعداد سوالات مردم در سامانه 4030 تخمین زده می شود که حدود 300 الی 400 نفر از روان شناسان ما که همچنان هم در سامان 4030 از طریق وزارت بهداشت در آن هستند، به سوالات مردم پاسخ می دهند. با این حال سازمان نظام روان شناسی نیز درخواست کرد تا کلینیک های روان شناسی و مشاوره را در طبقه مشاغل سطح یک قرار دهند تا در شرایطی که وضعیت کرونا در برخی نقاط قرمز است و بایستی یکسری از کسب و کارها تعطیل شوند، روان شناسان به انجام خدمات رسانی به مردم بپردازند. بنابراین مجوزی را به همه مراکز روان شناسی دادیم که 1000 مرکز سازمان نظام روان شناسی، حدود 400 مرکز زیر نظر وزارت ورزش و جوانان و حدود 2 الی 3هزار مرکز تحت نظر بهزیستی بتوانند به صورت مجازی به مردم راهنمایی و مشاوره بدهند و در درمان بیماری های روانی آن ها مداخله کنند که مشکلی برای مردم به وجود نیاید. با این حال یکسری سامانه های دیگر نیز در این زمینه ایجاد شد تا مردم نیازی به مراجعه حضوری به روان شناس نداشته باشند.

پس از کرونا با موجی از اختلالات روانی روبرو خواهیم شد

محمد حاتمی در ادامه گفت: سازمان نظام روان شناسی تا شهریور ماه امسال به روان شناسان کشور پیشنهاد داد تا به صورت رایگان در سامانه های 4030 و سایر سامانه های دیگر به ارائه خدمات روان شناسی بپردازند و این اقدام نیز به خوبی صورت پذیرفت. همچنین در طی نامه ای که به رئیس جمهور نوشتیم، درخواست کردیم با توجه به موج اول، دوم و سوم کرونا بخش ویژه ای در ستاد ملی مبارزه با کرونا ایجاد شود تا عوارض روانی حاصل از کرونا و طولانی شدن آن با توجه به بسته شدن مدارس و دانشگاه ها و تحت فشار قرار گرفتن خانواده ها، پیش بینی می شود که عوارض ناشی از این بیماری تا مدت ها پس از کرونا نیز ادامه داشته باشد، پس لازم است تا برای پیشگیری اقداماتی را انجام دهیم و بسته های آموزشی در اختیار خانواده ها قرار دهیم که چگونه با کودکانشان رفتار کنند و مسائل خانوادگی را حل نمایند و سبک زندگی جدید خود را چگونه طراحی کنند. به هرحال محدودیت های ایجاد شده با توجه به فشارهای اقتصادی که وجود دارد و روی روان مردم تاثیرات منفی زیادی گذاشته است، با توجه به این موضوعات ممکن است خشم درونی در افراد نهفته باشد که در جایی خود را نشان دهد و یا تبدیل به یک اختلال روانی شود. باید در نظر داشت که پس از پایان شیوع کرونا با موجی از اختلالات روانی مثل افسردگی، PTSD، وسواس و سایر اختلالات دیگر مواجه خواهیم شد. ضمناً بحث سوگ کرونا در این شرایط مطرح است که از روز اول به آن توجه شد و علی رغم تمهیداتی که برای حل آن اندیشیده شد اما افرادی که مبتلا به کرونا می شوند یا یکی از عزیزان شان را از دست می دهند امکان سوگواری برایشان وجود ندارد و مثل سابق که مردم در کنار هم وجود داشتند و همدلی می کردند، این امکان وجود ندارد، پس برای این موضوع نیز بایستی از هم اکنون پیشگیری ها و اقدامات لازم را انجام دهیم.

پیشنهاد صدور شناسنامه سلامت روان برای مردم

حاتمی افزود: پیشنهادی به دکتر زالی، رئیس ستاد فرماندهی مقابله با کرونای استان تهران دادیم تا در کوتاه ترین زمان ممکن، شناسنامه سلامت روان برای کلیه شهروندان صادر شود، در این راستا می توانیم از ارگان هایی مثل آموزش و پرورش و امثالهم شروع کنیم و به همه 22 میلیون خانواده ای که در کل ایران داریم به هر کدام شان شناسنامه سلامت روان بدهیم زیرا در آینده با مسائل روان شناختی شدیدتری در جامعه روبرو خواهیم شد.

جای رئیس سازمان روان شناسی در ستاد ملی مبارزه با کرونا خالی است

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در مورد علت حضور نداشتن حتی یک نماینده در ستاد ملی مبارزه با کرونا با توجه به اهمیت توجه به سلامت روانی مردم در دوران کرونا ابراز داشت: یکی از نقص های ستاد ملی مبارزه با کرونا وجود نداشتن نماینده ای از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور است. باید دانست از مهمترین ارکانی که باید در ستاد ملی مبارزه با کرونا وجود داشته باشد، حضور رئیس سازمان نظام روان شناسی کشور است که متاسفانه ستاد ملی مبارزه با کرونا از همان ابتدای کار نه از سازمان روان شناسی دعوتی به عمل آورد و نه به درخواست ها و نامه های ما مبنی بر لزوم وجود نماینده در این ستاد پاسخی دادند. اکنون ما به جای صحبت با رسانه ها و ارائه تذکرات به افراد باید در گروه ویژه ای در ستاد حضور می داشتیم تا مشکلات و مسائلی که مردم با آن ها دست و پنجه نرم می کنند را بررسی و برای آن ها تمهیداتی می اندیشیدیم. اکنون ما به شدت خواستار حضور در ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و جای ما در این ستاد خالی است.

ستاد مبارزه با کرونا وصداوسیمای ملی به حرف های سازمان روان شناسی گوش نمی دهند

حاتمی در رابطه با لزوم به روز شدن پژوهش های روان شناسان در روش های مقابله با آسیب های روانی حاصل از کرونا گفت: این موضوع برمی گردد به حاکمیت و ستاد ملی مبارزه با کرونا که چقدر به این موضوع اهمیت می دهند. تا زمانی که ستاد مبارزه با کرونا موضوع رسیدگی به سلامت روانی مردم را موضوعی حاشیه ای قلمداد کنند و تمرکزشان بر این باشد که وقتی کسی مبتلا به کرونا شد فوراً وی را درمان کنند و نسبت به سلامت روان آن فرد بی توجه باشند، چیزی تغییر نمی کند. وقتی ستاد ملی مبارزه با کرونا نسبت به این موضوع سرمایه گذاری نمی کند و برای آن هزینه نمی کند و حتی صداوسیمای ملی نیز به این موضوع و پیشنهادات ما بی توجه است قطعاً خلاقیت از سرمایه اجتماعی که در اختیار داریم گرفته می شود. با این حال در تعداد زیادی از دانشگاه های ما کنگره های تخصصی در حال برگزاری است و مشاهدات عینی خود را در حوزه کرونا دسته بندی می کنیم. در مجموع باید گفت که اگر به این موضوع توجه لازم می شد، از همان روزهای اول که روان شناسان به ارائه بسته های آموزشی و خدمات مختلف روان شناختی می پرداختنتد موفیت بیشتری داشتیم، اما با توجه به اینکه حمایتی از این افراد نشد و کسی به آن ها بها نداد، این اقدامات ارزشمند نیز خاموش شد. اگر رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا شود قطعاً اقدامات و ابتکارات خوبی در زمینه ارائه خدمات روان شناسی و مشاوره کشور انجام خواهد شد.

مردم نیازمند گفت و گو با یکدیگر هستند

دانشیار دانشگاه خوارزمی با تاکید بر این که در حال حاضر حدود 300 هزار روان شناس، مشاور و دانشجو در اختیار سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور وجود دارد، گفت: سازمان نظام روان شناسی کشور می تواند با حضور در ستاد مبارزه با کرونا از سرمایه عظیم انسانی خود استفاده کند و به معضلات مربوط به سلامت روان مردم رسیدگی نماید. اکنون به عنوان یک کارشناس می گویم که مردم نیاز به گفت و گو دارند و باید با یکدیگر حرف بزنند، در اقصی نقاط کشورمان مردم نیاز دارند تا با کسی صحبت کنند و فشارهای درونی خود را تخلیه کنند.

رئیس سازمان نظام روان شناسی کشور در پایان با تاکید بر اینکه همه افراد باید به سلامت روان مردم توجه کنند، افزود: امیدواریم رسانه ها به وظیفه تاریخی خود عمل کنند و در راه تامین سلامت روانی مردم شفاف سازی نمایند تا مشکلات مربوط به این معضل در کشورمان هر چه سریعتر رفع شود. همچنین همه ارگان ها و افراد در قبال سلامت روان مردم مسئول هستند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 648440 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟