4 استان دارای بالاترین آمار خودسوزی زنان در ایران /  شکاف نسلی و فقر از علل اصلی گرایش به خودسوزی

به گزارش خبرنگار  اجتماعی رکنا، آمار خودسوزی زنان  در خاورمیانه چشمگیر است. ایلام، لرستان و استان های غربی در صدر آمار خودسوزی در ایران  قرار گرفته اند. پژوهش های زیادی در مورد این معضل اجتماعی در دست است اما هیچ کدام از این تحقیق و پژوهش ها که هزینه های ریز و درشت روی دست جامعه می گذارد ، نتیجه اش نمودی در کاهش این آمار در استان های بحرانی هم نداشته است.

اردشیر گراوند، جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به بررسی خودسوزی زنان پرداخته و تاکید کرد: خودسوزی در لرستان، ایلام، کرمانشاه و همدان خودکشی  و خودسوزی زنان زیاد است.

این جامعه شناس به دلایل خودسوزی زنان درایران اشاره کرده و افزود: در سال 76-77 برای پایان نامه دانشگاه به خودسوزی زنان پرداختم. در آن زمان زنان دلیل شکاف نسلی و فقر خودسوزی می کردند. اما در حال حاضر ترکیب فقر و کنترل اجتماعی دلیل خودسوزی زنان است. چون پایه فقر مباحث اقتصادی و مستاصل عامل پایه ای خودکشی است. آموزش هم به آن اضافه می شود و زنان از حقوقی برای خود قائل می شوند ولی کنترل اجتماعی در نظام اجتماعی این شهرها بالاست، قدرت تصمیم گیری را زنان می گیرند.

محدودیت رشد دختران تحصیلکرده در جامعه سنتی

وی با بیان اینکه قاعدتا آگاهی بالای افراد وقتی با ممانعت از تصمیم گیری روبرو می شود، خودکشی تشدید می کند افزود : زنان و دختران علاوه بر فقر، شکاف نسلی و کنترل اجتماعی متاسفانه چشم اندازی برای آینده نمی بینند و خشن ترین رفتارها با خود را دراین ناامیدی انتخاب می کنند. خشونت های فیزیکی و روانی تاثیر به سزایی در بروز چنین اقدام هایی دارد. امروزه بسیاری از دختران تحصیلکرده هستند و در جامعه سنتی مطالبات و حقوق آنها کنترل، محدود و نادیده گرفته می شود. تعصب های قبیله ای نیز در مقوله خودسوزی ها تاثیر بسزایی دارد.

نهادهایی که فرهنگسازی را فراموش کرده اند

گراوند با اشاره به فرهنگسازی در حوزه خودسوزی برای کاهش این آمار گفت: فرهنگسازی را دو نهاد باید انجام دهد. یکی نهاد بزرگ فرهنگی یا همان وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی از طریق فیلم، مطبوعات و... به فرهنگسازی بپردازد نهاد دیگر آموزش و پرورش است که متاسفانه برنامه ای برای اینگونه فرهنگسازی ها ندارند و به نظرم به این زودی بسترسازی فرهنگسازی انجام نمی شود. نکته مهم تاثیرگذار در این خصوص توسعه اقتصادی – اجتماعی (اشتغال، درآمد، کاهش فقر و...) است که در نظام برنامه ای کشور چاره ای برای آن اندیشیده نشده است و برنامه ای برای مقابله با آسیب های اجتماعی اینگونه تدوین نشده تا طبق این برنامه بازیگران و مسئولان برنامه مشخص شده و از آنها تکلیف بخواهیم.

او تاکید کرد: تا زمانی که ساز و کاری در مورد رفع شکاف نسلی، فقر  و کنترل اجتماعی پیش بینی نشود، آمار چنین اقدامات خشن فرد نسبت به خود کاهش نمی یابد.

ارگان هایی که حواسشان به تکالیفشان نیست

گراوند با اشاره به اینکه هر کسی در مورد این معضل اجتماعی فعالیت کند یا حرفی بزند خط قرمز محسوب می شود گفت: معاونت اجتماعی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه باید برای حوزه های اجتماعی و فرهنگی برنامه داشته باشد و جهت کاهش آسیب ها به ویژه خودسوزی زنان برای ارگان های مختلف (آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، مطبوعات، معاونت خانواده و...) تکالیفی مشخص کند و بودجه لازم را در اختیار این ارگان ها قرار دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 643391 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟