ایران جزو 10کشور برتر جهان در پیوند کلیه/ توصیه به کودکان و جوانان برای پیشگیری از نارسایی کلیه

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، 21 آذرماه روز جهانی حمایت از بیماران کلیوی است. توجه به بیماران کلیوی با توجه به افزایش آمار ابتلا به این بیماری حائز اهمیت است. این در حالی است که کشورمان هم اکنون جزو 10 کشور برتر دنیا در پیوند کلیه است.

هر سال سه تا پنج هزار نفر در کشور به بیماری نارسایی کلیه مبتلا می‌شوند و تنها درمان این بیماری مهلک و خاص پیوند کلیه یا دیالیز هر چند روز یکبار برای تصفیه خون است.

نارسایی کلیه ناشی از عوارض بیماری‌هایی مانند فشارخون ، دیابت و اثرات سمی برخی داروها است که فرد را به میزان قابل توجهی از انجام فعالیت‌های روزمره باز می دارد. این بیماران زمانی که مواد زاید در بدنشان بیش از حد طبیعی ‌شود برای ادامه زندگی نیاز به انجام دیالیز و پاکسازی خون دارند.

دکتر محمدحسین سلطانی، دانشیار اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دکتر محمدحسین سلطانی، دانشیار اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص وضعیت بیماران کلیوی و سلامت آن ها به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: بیماری نارسایی کلیه یکی از بیماری های شایع در کشور است و افرادی که نیازمند دیالیز هستند نیز شامل این گروه خواهند شد. اکنون در سراسر کشور مراکزی دولتی و خصوصی برای دیالیز وجود دارد تا بیمارانی که مبتلا به نارسایی های کامل کلیه هستند را پوشش دهند. نکته ای که در آمار نارسایی کلیه وجود دارد این است که برخلاف تصور اکثر افراد که فکر می کنند فقط افراد مسن و سالمند دچار نارسایی کلیه می شوند، این نارسایی فقط شامل افراد بزرگسال نمی شود بلکه یکسری بیماری ها در سنین کودکی و نوجوانی فرد را به سمت دیالیز شدن می برند، مثلاً بیماری های مادرزادی سیستم کلیوی یا بیماری های پارانشیم کلیوی که در سنین کودکی افراد را مبتلا به نارسایی کلیه می کند.

فشارخون و دیابت در راس عوامل ابتلا به نارسایی کلیه

سلطانی در رابطه با علل بیماری و نارسایی های کلیوی گفت: یکسری علل شناخته شده مثل فشارخون کنترل نشده و دیابت در راس عواملی هستند که منجر به نارسایی می شوند، در کنار این ها عواملی مثل سنگ های سیستم ادراری هستند که موجب انسداد سیستم کلیه می شوند. متاسفانه بسیاری از کسانی که دچار سنگ های سیستم ادراری هستند به دلیل پیگیری های درستی که انجام نمی دهند و یا در فازهایی دچار درد می شوند و آن را رها می کنند، زمانی به پزشک مراجعه می کنند که دیگر سنگ های سیستم ادراری مسیر هر دو سمت را تخریب می کنند و متاسفانه دچار نارسایی کامل کلیه می شوند. بعضی بیماران به قدری دیر به پزشک مراجعه می کنند که دیگر رفع انسداد کلیه فایده ای ندارد و کمکی به بازگشت سیستم کلیه نمی کند. بعضی بیماری ها نیز مادرزادی و ارثی هستند که بافت کلیه را درگیر می کنند یا بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن را شروع به تخریب و تولید آنتی بادی می کنند و بیماران را به سمت دیالیزهای خونی یا ثفاقی می کشانند، دیالیز ثفاقی به گونه ای است که فرد باید در منزل دیالیز شود.

ایران جزو 10 کشور برتر دنیا در پیوند کلیه است

دانشیار اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به وضعیت پیوند کلیه و دیالیز کشور اشاره کرد و افزود: با توجه پیشرفت های صورت گرفته در کشورمان عمل پیوند کلیه را هم از فرد زنده و هم مرگ مغزی شده انجام می دهیم و اکنون میزان پیوند کلیه از فرد مرگ مغزی بسیار افزایش یافته است، ایران یکی از کشورهای پیشرو در زمینه پیوند کلیه است و بیمارستان لبافی نژاد هم اکنون جزو 10 مرکز برتر دنیا در پیوند کلیه و در کنار مراکزی از آمریکا و انگلیس و سایر کشورها قرار گرفته است، با این وجود با توجه به شرایطی که وجود دارد تعداد بیماران کلیوی هم چنان در حال افزایش یافتن است اما یکسری راهکارها هست که بتوان این موضوع را کنترل کرد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

توصیه به بیماران دیابتی و ارثی

محمد حسین سلطانی در مورد اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بیماری کلیوی گفت: افرادی که مبتلا به فشارخون هستند نباید گمان کنند که مصرف دارو به تنهایی می تواند در پیشگیری از بیماری های کلیوی موثر باشد، کنترل و پایش فشار خون بسیار تاثیر گذار است، ضمناً افرادی که دیابتی هستند کاملاً مستعد آن هستند که مبتلا به بیماری های کلیوی شوند، همچنین افرادی که سابقه سنگ کلیه در خود و خانواده شان دارند یا دارای یکسری بیماری های مادرزادی کلیه در اثر وراثت هستند، می توانند با پایش، پیگیری و معاینات منظم تا حد زیادی از ابتلا به مراحل پیشرفته نارسایی کلیه که منجر به دیالیز می شود جلوگیری نمایند.

نارسایی کلیه مختص سالمندان نیست

سلطانی در پایان تاکید کرد: اگر مردم پایش، پیشگیری و بیماری هایی که وجود دارد را جدی بگیرند، قسمت عمده ای از آن ها به بیماری هایی مثل نارسایی کلیوی مبتلا نمی شوند، همچنین این گمان که مردم بگویند فقط افراد مسن و میانسال به نارسایی کلیه مبتلا می شوند موضوعی غلط است و در سنین شیرخوارگی، خردسالی، کودکی و نوجوانی هم مواردی وجود داشته که فرد را به سمت نارسایی کلیه پیش برده است. بنابراین توجه جدی به موارد یاد شده بسیار حائز اهمیت است.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

خبرنگار: مهدی برازنده

کدخبر: 637790 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟