لزوم کاهش سن بازنشستگی / نبود زیر ساخت برای اشتغال و ازدواج جوانان  / جمعیت در خطر پیری

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، حسن لطفی- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم در گفت و گو با رکنا  در رابطه با طرح افزایش جمعیت و جوان شدن جمعیت کشور به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: مسئله افزایش جمعیت ربطی به قانون ندارد و بیشتر موضوعی فرهنگی است. اکنون یکسری آسیب های اجتماعی مانند افزایش آمار طلاق در کشور موجب باوری غلط در جوانان شده که گمان می کنند اکثر ازدواج ها در کشور به جدایی و شکست منجر خواهد شد، نتیجه این نگرش آن است که تعداد قابل توجهی از جوانان تن به ازدواج نمی دهند. از طرف دیگر مشکلاتی مثل بیکاری و وضع اقتصادی نامناسب را در کاهش ازدواج نمی توان نادیده گرفت. علاوه بر موارد ذکر شده، موضوع انگیزه جوانان برای تشکیل خانواده دادن نیز حائز اهمیت است. این ها مجموعه عواملی هستند که اگر در میان جوانان حل نشوند و انگیزه ای برای ازدواج در آن ها شکوفا نگردد مشکل افزایش و جوان شدن جمعیت حل شدنی نیست.

مشکل ازدواج جوانان از راه قانونی حل نمی شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر حل نشدن مشکل ازدواج از مسیر قانونی، ادامه داد: باید توجه داشت که قانون همواره به یکسری ابزار و لوازم اجرایی احتیاج دارد، فرض کنید قانون تصویب شود که به جوانان خانه و یا تسهیلات بانکی داده خواهد شد، وقتی جوانی می بیند که بیکار است و هیچ درآمدی ندارد، چطور می تواند وام بگیرد و اقدام به گرفتن تسهیلات بانکی کند؟ مواردی که در قانون حمایت از خانواده پیش بینی شده است، متاسفانه سازوکار و زیرساخت های اساسی برای اشتغال و ازدواج جوانان پیش بینی نکرده است و در این قانون فقط به یکسری موضوعات ابتدایی در جهت حمایت از جوانان اشاره شده است.

برای مستحکم کردن ارکان جامعه در حوزه جمعیتی باید ساختار های غلط اصلاح شود

لطفی با اشاره بر اینکه برای تسهیل ازدواج جوانان باید زیرساخت های اقتصادی را اصلاح نمود، تاکید کرد: برای رونق گرفتن ازدواج و به تبع آن افزایش جمعیت در کشور باید در وهله ی اول زیرساخت های اقتصادی را اصلاح کرد، به وضعیت اشتغال جوانان رسیدگی کرد و بیکاری و فقر مردم را اصلاح کرد وگرنه با ایجاد بهترین قانون هم زمانی که ابزار اجرایی وجود نداشته باشد مشکلی حل نمی شود. بنابراین مجموعه این عوامل هستند که از انگیزه ازدواج در جوانان کاسته اند. اکنون اگر می خواهیم ارکان جامعه در حوزه جمعیتی مستحکم شود، باید ساختار اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را اصلاح و مستحکم کنیم.

به قوانینی مثل قوانین مربوط به مهریه توجه شود

وی به شکست طرح هایی مثل تسهیل ازدواج جوانان در دوره های قبل مجلس اشاره کرد و گفت: اگر می خواهیم انگیزه ای در جوانان برای ازدواج ایجاد کنیم بازهم تاکید می شود که باید ابتدا روی زیرساخت های اقتصادی، عمرانی و فرهنگی کشور توجه کنیم. اکنون در خصوص قوانینی مثل قوانین مهریه باید اقدام شود، اگر برنامه ریزی صحیحی در این خصوص تدوین گردد و به قوانین اخذ مهریه، جلب مهریه و مواردی از این قبیل توجه شود می توان جلوی آسیب های این موضوع گرفته شود. همچنین با ایجاد طرح هایی مثل مرخصی زایمان و مجوز برای زنان باردار که تا مدتی بتوانند مرخصی بگیرند هم نمی توان در افزایش میزان و انگیزه برای ازدواج جوانان تلاش کرد.

 دولت باید سن بازنشستگی را کاهش دهد

حسن لطفی در پایان به نقش اثرگذار رونق اقتصادی در افزایش آمار ازدواج جوانان و جمعیت کشور اشاره کرد و افزود: باید به اقتصاد کشور و جوانان بیشتر بها داده شود. در حال حاضر تعداد اداره هایی که برای کار نیرو استخدام می کنند بسیار اندک هستند، همچنین میزان خدمت برای بازنشستگی 35 سال است، حال آن که دولت می تواند این میزان را به 30 سال کاهش دهد تا انگیزه ای برای سایر جوانان برای کار کردن ایجاد شود. در قانون باید به چنین مواردی توجه شود تا بتوانیم بساط ازدواج را برای جوانان فراهم کنیم.

خبرنگار: مهدی برازنده

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 628749 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟