چگونه کودکانی مهربان تربیت کنیم ؟

مهربانی اجتماعی/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، قبل از شیوع کرونا با توسعه تکنولوژی فاصله بین افراد افزوده شد و فردگرایی در بسیاری از جوامع مورد اقبال قرار گرفت. در برخی کشورهای توسعه یافته رشد جمعیت منفی بوده و سردی بین شهروندان این جوامع زبانزد شده است. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و خانواده ها از حالت سنتی بیرون آمده است و خانواده ها کوچک و کوچک تر می شوند. اما در این دوران که هر روز مهربانی ها کاهش می یابد، چطور می توان کودکان مهربانی تربیت کرد؟

این مهربانی ها چه تاثیری در جامعه داشته باشد؟ سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در پاسخ به این سوالات در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: یکی از عوارض ماشینی شدن زندگی کاهش روابط عاطفی است. به عنوان مثال افراد در فضای مجازی بیش از آن که با هم ارتباط داشته باشند، بهم اتصال دارند.

حسن موسوی چلک

تغییر شیوه ارتباطی در دوره شیوع کرونا

وی افزود: افراد در فضای مجازی بهم وصل می شوند. اما حسی که در گفتگوی حضوری داریم هیچگاه منتقل نمی شود. حتی اگر تصویر همدیگر را ببینند، کارکرد دیدار حضوری را نخواهد داشت. در این بین کرونا باعث شد شیوه ارتباط تغییر کند. این تغییر شیوه خاص ایران نیست بلکه تقریبا تمام کشورها این تغییر را ایجاد کرده اند. ولی این تغییر رویه یکی از پیامدهای کاهش روابط عاطفی در جامعه است.

محدودیت کرونایی فرصت های ارتباط حضوری

حسن موسوی چلک با بیان این که در چنین شرایطی فرزندان (کودکان، نوجوانان و جوانان) فرصت ارتباط حضوری را ندارند، گفت: در گذشته کودکان و نوجوانان مدرسه می رفتند و گروه های همسالان، ارتباطات فامیلی، مهمانی و شب نشینی های خانوادگی وجود ندارد. شاید بگوییم که از طریق ویدئو یا چت با هم ارتباط داشته باشید و حس تان را بگویید اما نکته مهم این که نقش اعضای اصلی در تقویت احساس عطوفت و محبت در این شرایط بیش از گذشته است.

تقویت حس دوست داشتن در خانواده

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به این که در گذشته دیگرانی بودند که افراد با آنها ارتباط بگیرند، اظهار کرد: امروزه آن فضا وجود ندارد و دیدارهای خانوادگی بسیار کوتاه است. به همین دلیل شکل انتقال احساسات تغییر کرده است. در گذشته نزدیکانمان را بغل کرده و می بوسیدیم اما امروزه این حس هم وجود ندارد و حتی از حس دست دادن را نیز محرومیم. در چنین شرایطی یکی از محوری ترین مولفه ها در تقویت حس دوست داشتن و محبت و انتقال احساسات موضوع خانواده است و اعضای خانواده فضای صمیمی و مدت حضور در خانه را افزایش بدهند. از سوی دیگر برای پرداختن به اموری که فرصت ابراز احساسات را می دهد، وقت بیشتری بگذارند. این تغییر رویه خانواده ها می تواند کمی خلا احساساتی را پوشش دهد.

بی تفاوتی جایگزین مسئولیت پذیری

وی در پاسخ به این سوال که این خلا چه مشکلاتی در جامعه به وجود می آورد؟ گفت: مردم یاد نمی گیرند که نسبت به هم مهربان باشند. حسن مشارکت و همکاری، نوع دوستی و مسئولیت پذیری کاهش می یابد و بی تفاوتی جایگزین این احساسات می شود. تنهایی ها و عدم بروز احساسات می تواند، باعث اختلالات روانی، افسردگی ها و... در جامعه افزایش دهد.

کودکان 10 سال زودتر دست به گوشی شدند

حسن موسوی چلک گفت: با وجود شرایطی که فضای مجازی به وجود آورده این نگرانی را دارم که بعد از کرونا با مشکل روبرو باشیم. کودکان ما 10سال زودتر از قبل دست به گوشی شده اند. با توجه به عدم آمادگی برای مواجه شدن با این شرایط و فرهنگ صحیح استفاده از فضای مجازی، عدم کنترل اخبار، تصاویر و داده ها در فضای مجازی و طولانی شدن استفاده از فضای مجازی (در طول روز و گاهی تا نیمه های شب) من را نگران می کند. در آینده بچه هایی خواهیم داشت که اختلالات روانی آنها بیشتر و حس مسئولیت آنها کمتر است. در جامعه ای که روح مهربانی اجتماعی ضعیفی داشته باشد پشتوانه های مردمی در مواقع بحران را از دست می دهد، یا پشتوانه ها کمرنگ می شود. این موضوعات باعث افزایش فاصله بین افراد جامعه می شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 618516 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟