جریمه ۱۰۰هزار تومانی رانندگان تاکسی که ماسک نزنند /  در ازای هر  مسافر بدون ماسک  راننده 20 هزار تومان جریمه می شود

به گزارش رکنا ، دکتر علیرضا رییسی در نشست ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران، گفت: بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا سه راه برای پیشگیری دارند؛ داروی موثر، واکسن موثر و رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی. آنفلوآنزا هم دارو دارد مانند تامیفلو، هم واکسن دارد که تا حدود زیادی موثر است و رعایت نکات بهداشتی هم در پیشگیری از آن موثر است؛ به طوری که در نیمکره جنوبی که فصل آنفلوآنزا را می‌گذرانند، کمترین میزان ابتلا به آنفلوآنزا را دارند زیرا همه نکات بهداشتی را به دلیل کرونا رعایت کردند و خبری از آنفلوآنزا نبود است.

آنفلوآنزا دارو و واکسن دارد، کرونا ندارد

وی افزود: کرونا برخلاف آنفلوآنزا نه دارو و نه واکسن موثر ندارد و فقط بهداشت فردی و عمومی می‌ماند که آن هم نیاز به آموزش دارد و به همین دلیل نقش رسانه‌ها در این آموزش حائز اهمیت است. دنیا دارد به این موضوع می‌رسد که محدودیت‌های گسترده و قرنطینه اجباری کامل خیلی جواب نمی‌دهد و باید کار دیگری انجام داد.

چرا جرایم کرونایی وضع شد؟

رییسی درباره وضعیت جرایم مربوط به متخلفانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت: اصولا بحث مقابله با اپیدمی چیزی جز مشارکت مردم و مسئولیت پذیری اجتماعی نیست. اینکه چرا جریمه وضع کردیم، به این دلیل است که عده‌ای هستند که حتی اگر نصف شب به چراغ قرمز برسند و پلیس هم نباشد، دوربین هم نباشد، باز هم پشت چراغ قرمز می‌ایستند، اما عده‌ای هم هستند که ممکن است با وجود پلیس هم از چراغ قرمز عبور کنند. پلیس برای افرادی که تخطی می‌کنند، نیاز به اعمال قانون دارد. باید توجه کرد که بیش از ۵۰ درصد مردم از اواخر اسفند ماه تاکنون همیشه رعایت کردند، اما نیمی دیگری از مردم واقعا رعایت نکردند. در حال حاضر یک مطالبه مردمی وجود دارد که افرادی که پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، چه گناهی دارند. بنابراین متخلفان باید باید جریمه شوند. مانند فردی که از چراغ قرمز عبور می‌کند و دیگران را به خطر می‌اندازد.

جریمه ۲۰هزار تومانی راننده بابت هر مسافری بدون ماسک

وی افزود: باید توجه کرد که جرایم چند دسته هستند؛ یکی بحث ارائه‌دهندگان خدمت است. مانند حمل و نقل عمومی. به عنوان مثال اگر راننده تاکسی ماسک نزند و شناسایی شود، پلاکش نوشته شده و پلیس می‌تواند این فرد را جریمه کند. راننده تاکسی که ماسک نزند، ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و به ازای هر مسافری هم که ماسک نزند، راننده تاکسی ۲۰ هزار تومان جریمه می‌شود و مسافرانی هم که ماسک نزدند، ۵۰ هزار تومان هزینه می‌شوند.

جریمه های یک میلیونی برای اتوبوسهای مسافری متخلف

از اخطار تا پلمب برای اصناف متخلف

رییسی افزود: در زمینه اتوبوس هم به همین صورت است. اگر اتوبوسی رعایت نکند، چه خودش و چه مسافران، هم شرکت جریمه خواهد شد و جرایم تا یک میلیون و حتی بیشتر هم خواهد بود. در تهران از آنجایی که سیستم حمل و نقل عمومی ضعیف است، نمی‌توانیم اتوبوس را توقیف کنیم؛ بلکه باید اتوبوس را زیاد کنیم. اما جرایم برای شرکت و راننده متخلف در نظر گرفته می‌شود. در زمینه اصناف به این صورت است که اگر در یک صنف فردی باشد و خودش ماسک نزند و مشتریانی را بپذیرد که ماسک نمی‌زنند، بار اول اخطار کتبی و درج در پرونده، بار دوم ۳۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و بار سوم یک میلیون تومان جریمه می‌شود. بار چهارم نیز مغازه‌اش به مدت یک هفته پلمپ می‌شود.

جریمه عابرانی که ماسک نمی زنند با چهره نگاری

رییسی افزود: در زمینه افراد که در خیابان هستند چند مکانیزم وجود دارد؛ اگر پلیس و بازرسین ما فرد خاطی را ببینند، فرد را جریمه می‌کنند. نکته دیگر این است که نیروی انتظامی یکسری دوربین دارد که چهره همه افراد در آن ثبت است. وقتی فرد چهره‌نگاری می‌شود؛ همه اطلاعاتش اعم از کد ملی و... وجود دارد. از همان سیستمی که برای حجاب استفاده می‌شود، از همان برای ماسک هم استفاده می شود. اگر فرد ماسک نزند، چهره نگاری شده و برای فرد پیام داده می‌شود و جریمه می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا خودروهای شخصی هم مشمول جریمه می‌شوند و مکانیزم دریافت جریمه‌ها به چه صورت است، گفت: خودروهای شخصی شامل جرایم نیستند. اگر خودرو برای حمل و نقل عمومی باشد، شامل می‌شود، اما خودروی شخصی شامل نمی‌شود، اما اگر فرد از خودرو پیاده شود و ماسک نزده باشد، جریمه می‌شود. در عین حال شماره حساب وزارت بهداشت برای واریز جرایم به دولت اعلام شده است.

مکانیزم اخذ جرایم کرونایی

وی در پاسخ به سوال ایسنا ادامه داد: حال اگر کسی جریمه را نپردازد، مکانیزم اینگونه است که افرادی که جریمه می‌شوند، بدهکار دولت می‌شوند و می‌توانند از هر طریقی آن را دریافت کنند، مانند قبض جریمه‌ای که برای فرد می‌آید یا راه‌هایی پیش بینی شده مانند محاسبه بر روی قبض آب و برق و تلفن و ... در عین حال این جرایم، صرفا برای حوزه کرونا هزینه می‌شود.

آخرین وضعیت ثبت سفارش ایران برای خرید واکسن کرونا

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره پیش پرداخت برای واکسن کرونا به کووکس، گفت: ایران هم مشارکت کرده و نامه‌ای به سازمان بهداشت جهانی زدیم که سازمان بهداشت جهانی قبول کرد که تاریخ پیش پرداخت را تمدید کنند و ایران هم جزو این مجموعه شده است. نگرانی از بابت پیش پراخت نداریم و آن را از ما می‌پذیرند.

وضعیت اختلالات روان در دوران کرونا

رییسی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت اختلالات روانی در زمان کرونا، گفت: فشار روانی که اپیدمی کرونا به دنیا وارد کرده، میلیاردها نفر را تحت تاثیر قرار داده است. زیرا سبک زندگی تغییر کرده است. همه مناسبات‌مان تغییر کرده است. در فرهنگ و رسوم ما که بسیار عالی است، این است که وقتی عزیزی فوت می‌کند، همه اطرافیان برای تسلی جمع می‌شوند و این موضوع خیلی موثر است. حال در دوران کرونا می‌گوییم مراسم برگزار نکنید که این اقدام از نظر روانی بسیار موثر است. از طرفی میلیون‌ها و هزاران نفر در دنیا در این وضعیت شغل‌شان را از دست دادند و فشار معیشتی که به آنها وارد می‌شود، بسیار در سلامت روان موثر است. از طرفی رفت و آمدها و ... دچار مشکل شده است. حتی عروسی‌ها هم برگزار نمی‌شود و همه این‌ها موثر است. حال این را بگذارید در کنار فشاری که به کادر بهداشت و درمان ما وارد می شود. قطعا این فشارها بر سلامت روان موثر است.

وی ادامه داد: وقتی یک فشار حاد به فردی وارد شود و دچار مشکل شود، بعد از مدتی وارد فاز عادی می‌شود، اما هرچه اپیدمی در دنیا طولانی‌تر شود، آثار و عوارض روحی و روانی بیشتری به دنبال دارد. عدد 23 درصدی که درباره میزان اختلالات روانی مطرح شده، مربوط به حالت عادی است با کرونا ممکن است این عدد بالاتر رود. تجربیاتی درباره سارس وجود دارد و تاکنون بررسی شده که بعد از آن چه اتفاقاتی افتاده است. به عنوان مثال در زمان شیوع سارس دیدند که ابتدا تغییری در آمار خودکشی رخ نداد، اما بعد از مدتی دیدند که آمار خودکشی افزایش یافت که نشان می دهد اثرات روحی و روانی آن کم نبوده است. افرادی که دچار سوگ می‌شوند باید مراحل سوگ را به درستی بگذرانند وگرنه دچار اختلال می‌شوند. این میزان مرگ و میری که هر روز می شنویم، اولین اختلالی که ایجاد می‌کند، اضطراب است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 615275 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟